søndag 4. november 2012

Artig FORF øvelse

Forrige søndag var det FORF  øvelse (Frivillige organisasjoners redningsfaglige forum). Det var NRH og Roverne som hadde ansvaret for øvelsen og de hadde lagt opp til en "leteaksjon" i Sørmarka i Stavanger.

Det er jo et yndet turområde og på søndager er det mye folk på tur. Så her var nok av utfordringer - veldig bra opplegg/øvelse!

Casen var at en dame på 64 år (?) var savnet fra sin bopel. Paul var OL i ko og sendte oss hundeekvipasjer ut på søk raskt. Vi fikk et område der hun sist var sett. 6 ekvipasjer fordelte seg i området. Noen på markene og noen i skogen.
Ganske raskt fant Ola og Leo en annen "skadet" person (Sonja). Det var flere slike funn (bonusfunn) gjennom dagen, der temaet var bl.a. førstehjelp.

Oppmøte på parkeringsplassen til Oljedirektoratet:



Min første teig var i skogen på nedsiden av Ullandshaugtårnet. Mye folk på grusveien og også joggere og turfolk inni teigen, men det gikk fint. Jeg holdt Isi (selv om hun var løs), i nærheten av meg og stoppet opp/ventet til turgåere var borte. Vi var også oppe i Ullandshaugtårnet og sjekket der.


Isi på vei opp trappene mot Ullandshaugtårnet:

Oppi selve tårnet:

Der nede ser jeg Aud og Odin:

Isi i søk i Sørmarka:

Trond (og datteren hans), Bjørn og Gro Elin:

OL Paul er i kobrakka til Røde kors:


Så gikk vi tilbake til ko for nye områder. De som planla øvelsen hadde gjort det veldig realistisk ift koarbeidet også. Der kom nemlig også pårørende, mor til den savnede damen (den ekte mora altså... ikke verst å få det til)!

Jeg fikk en teig i et boområde et stykke fra de andre, men i nærheten av "den savnedes" bopel. Her skulle jeg søke i et friområde og i etpar hager. Det var mye folk ute rundt forbi, og jeg ropte Isi til meg etpar ganger da hun løp mot veien/folk på et bussstopp... og noen som var ute i hagene/lekeplass. Det er jo veldig reelt å søke slik, det gjør vi på mange leteaksjoner i tettbygde strøk. Der både jeg og Isi ser folk, som ikke skal meldes på. Iom at Isi er så lett å styre og rope på, så går jeg med henne løs så sant vi ikke er helt i veikanten.

Så begynte vi på hagene. Første hagen fant vi ingenting, så vi beveget oss mot den andre hagen. Isi er rett foran meg og plutselig gjør hun en rask bevegelse mot hekken. Jeg tenker først "katt"!??!!... Hun prøver å komme igjennom, men det er et gjerde på andre siden... Så hun rygger ut fra hekken og tar bittet. Jeg står da rett bak henne og skjønner at bak den høye og tette hekken er det noen. Tar på lina og går for å finne inngangen/porten. Og der inni hjørnet av hagen (til Trond), ligger en ung gutt på et liggeunderlag og spiller "dataspill"... Jeg skjønner han er med på øvelsen ( det er Gro Elin sin nevø) og spør om han har det bra osv. Han har det helt fint han, men vi var visst litt raske med å finne ham, for han fikk ikke spilt ferdig...

Veldig kjekt med et slikt funn i den settingen. Jeg hadde jo ønsket meg øvelse/funn i slikt område, når vi ble bedt om å komme med ønsker i forkant av øvelsen. Takk for at jeg fikk det, Gro Elin og Trond! Veldig greit å se at Isi hvordan jobber i slike vanskelige/beferda områder.

Da kjørte vi tilbake til ko. Jeg ble dimmitert siden vi nå hadde gjort funn. Vet faktisk ikke hvem som fant "den savna" for jeg måtte kjøre hjem for vi skulle på Musicalen "Revansj"!


Ingen kommentarer: