søndag 17. november 2013

Dømming og rundering i Vigreskogen

Lørdag var jeg først dommer på A prøvene, og etterpå ble det tid til litt trening. Sporterreng var det lite igjen av, etter prøvespor og diverse trening, så det ble rundering i dag, selv om vi egentlig har en pause fra runderingen for å fokusere på spor.

Emma fikk første økt rundering i "storskogen". Det er ca 1 mnd siden Emma runderte sist, men her var ingenting gått i glemmeboka!
Hun trengte ikke påvirkning og virker ha god forståelse for hva hun skal. Hun er så motivert og lar seg ikke vippe av pinnen av lukter langs midtlinja eller noe annet... Hun vil bare jobbe...jobbe og løper og løper...Fantastisk hund, en "once in a lifetime - hund"  :-D

Bilde fra en flott solskinnstur søndag 17/11:

 Hun runderte "som en gud", flotte slag og fant alle unntatt en gang, på første slag. Det ble et blindslag som gikk fint. Alle passeringene gikk flott, enten hun kom rett bakfra eller fra midtlinja. Hun løper raskt så jeg må være klar med hvor jeg skal sende når hun kommer. Hun går rett i lek, og jeg må vite på radioen når hun er hos figuranten. Da kan vi snakke med figuranten på andre siden og plassere meg gunstig ift vind og hvor figuranten er. Jeg roper to ganger, mens de ennå holder henne, første gang for å gjøre henne oppmerksom og andre gang for å få henne inn framover mot der jeg står. Det gikk veldig bra og hun trakk fint inn mot der jeg stod de fleste gangene. Etpar ganger kom hun inn på midtlinja bak meg, men hun løper allikevel fint og rett ut fra der jeg står.90 graders vinkler går som smurt. En gang bumpa hun borti meg på en 90 graders, så jeg kom litt utav balanse, men Emma bare fortsatte i fint driv utover!
Hun passerer i fin avstand fra meg også nå (innen 1 meter). Det ble ca 10 - 12 slag og et blindslag. Bra jobba av figurantene Aud og Anders! Aud brukte bare tennisballer og Anders brukte biteskinn og godbiter.
Tennisballene er ofte gøyere enn biteskinnet.

Vi ligger veldig godt an når det gjelder rundering, er kommet mye lengre enn jeg hadde trodd på så kort tid, har jo bare trent/hatt henne i 6 mnd. Må ikke glemme at hun er ung og selv om hun er knallflink må jeg ikke gå for fort fram. For fort kan f.eks være å legge inn for mange blindslag, så nå er det mye funn og ulike terreng/veksle på løyper.

Må jo også fortsette med sportrening, så det blir fortsatt litt pause fra runderingen, men når den tas fram igjen, så er det nytt terreng/nye løyper som gjelder, mye funn men også starte med noen blindslag.

Utenom selve runderingen holder jeg på med apporttrening og når den sitter 100% starter jeg med meldingstrening. Men det viktigste er å få apporten bra før meldingstreningen starter! Men hun er jo bare 8 mnd, så jeg føler vi har plenty tid til det.

Andre økt gikk i "lilleskogen". Her løp hun "bananas"... Her er helt åpent og letttløp og hun løp som en gal... Da jeg satte meg ned for å stoppe henne på midtlinja (hun begynte å passere meg litt for langt vekk), så bare "kosta" hu forbi meg, der jeg satt... De to neste klarte jeg å stoppe henne, men hun er så utrolig motivert og har så mye "spring i beina" at i dette terrenget ble det nesten for mye av det gode. Gikk og flirte litt for meg selv, for hun er utrolig morsom, der hun fyker fra side til side, men det er nok bedre for oss nå, å rundere i den tettere "Storskogen". Der kan hun få rundert lengre økter også!

Isi er begynt nedtrappingen mot pensjonisttilværelsen, som starter 1 januar, så hun fikk bare et lite spor i dag! Da blir hun så glad så det skal jeg ikke slutte med. Hun fortjener litt oppmerksomhet/egentrening, bare hun, uten Emma!!!

Ingen kommentarer: