torsdag 14. november 2013

Overværssøk på Orrestranden og litt ymse...

Et herlig avbrekk fra sportreningen var å søke i sanddynene på Orrestranden. Det var godt med vind og ca 7 grader, men det ble fort kaldt da man lå i ro...  Vi var 4 stk så to gjemte seg for Kjell Ove og meg sine hunder, og så byttet vi etterpå.

Dette var Emmas første gang i søk her ute, og hun løste oppgaven veldig bra! Løp godt ut fra meg og fikk etter kort tid overværet av første figurant. Så bare det blå lyset hoppende opp og ned i "dynene". Masse godbiter og lek med biteskinnet hos Cecilie, det var tydelig gøy!
Så gikk vi videre for å finne Gry og helt i ytterkanten av området fikk hun på nytt overvær og da bærer det i full fart ut i mørket! Dette likte Emma, som jo liker best av alt å løpe fort...fort... og ta egne avgjørelser - veldig bra! Jeg er så fornøyd med denne hunden. Hun er utrolig gøy å jobbe med, full av futt og fart og tar lærdom utrolig lett. At hun ikke kan mer lydighetsøvelser er ene og alene fordi jeg ikke har prioritert dette i særlig grad og at min motivasjon for lydighet ikke er så stor....
Innkalling er vel det eneste av lydighetsøvelser hun kan skikkelig, det trenger vi ute på tur, for hun går mye løs.
Resten får vi ta etterhvert, bl.a til våren når det blir lengre og lysere kvelder. Det kan også være en hårfin balanse mellom å gi dem nok selvstendighet til søksjobben og ikke trene/terpe for mye kontakt/lydighet slik at de ikke "forlater" eier i søket eller blir for uselvstendige. Vet ivertfall at lydighet kan jeg trene til våren og at det viktigste for meg nå, er å få fart på søksarbeidet!

Fra lufteturen før vi startet.
Er også godt fornøyd med den nye lykta, LedLenser H14, beste lykta jeg har hatt...

Emma fant Cecilie oppi marehalmen:

Flott måne i kveld:


Isi fikk seg også en økt med to funn. Hun har også alltid likt seg godt her ute i sanden, og viser stor iver i søket. Hun melder og gjør som vanlig jobben sin bra!

Det er også gøy å være figurant her ute. Man kan legge seg på toppen av en haug og ligge og følge med når hundene kommer. Man ser lyset på lang avstand og får se hvordan de jobber seg innover mot figurantene. Fikk sett på Silja og Click og det var artig, for de var kjempeflinke!

Prøvde å ta et bilde av Click når han meldte...


Diverse bilder fra den siste tiden. Jeg leverte inn mobilen for å få reparert fotolinsa. Tidligere ble bildene uklare og "tåkete" men nå ble de så skarpe og fine.

 Vedfyringssesongen har startet. 
Emma var veldig nysgjerrig og hadde veldig lyst på pinnene jeg puttet i ovnen... 
"Jippi!!! Endelig noen skikkelig store pinner...What?!? ikke til meg...???":

En deilig søndagstur med Annette og hundene Frida, Space, Isi og Emma.
Emmas første "langtur" på 3.5 time og over mila :-)

 Måkatjørn:


 Sov godt etter langturen:


Sol igjen tirsdag, Her i Hundeskogen på Bråstein:

Gøy å plaske i vannet... Emma forsvant inn i røret like etterpå:


Flotte Emma, hun er bare så utrolig søt. Hun ble 8 mnd den 4 november:

To herlige hunder!
Isi snart 11 år og Emma 8 mnd


Ingen kommentarer: