søndag 7. desember 2014

Mere fastbittmelding og figurant i høyden

Lørdag var vi i Vigreskogen for å rundere og øve mer på fastbittmeldingen. Det var en fin dag, sola tittet fram også, men det var kaldt, bare 1 grad fra morgenen. Selv var jeg litt "snufsete",  tror jeg brygger på en forkjølelse....

Første økta i storeskogen. Vi var 3 stk der, de 4 andre var i lilleskogen. Det gikk greit å administrere midtlinja selv. Da Emma var på vei til påvisning, lokaliserte jeg figuranten på motsatt side og hang opp et merkebånd der jeg skulle sende. Deretter gikk jeg ut og hentet Emma.

Startet med funn, liggende figurant med løsbitt, deretter stående/gående figurant med løsbitt, som ble sluppet ned når hun var foran figuranten og tok øyenkontakt med denne.
Så var det funn av sittende med fastbittet, samme på andre siden. Det gikk flott! Tar fastbittet raskt og kommer raskt inn. Holder til jeg sier "vis". Deretter to - tre funn med liggende figuranter og fastbittet. Gikk flott det også.
Avsluttet med løsbittet, en figurant som gikk, den siste var liggende og fastbittet. Endret i siste liten fra  løsbitt til fastbittet. Grunnen var at hun nesten tok fastbittet på den gående, hun var på vei ned med hodet for å ta det, da figuranten slapp bittet. Da tenkte jeg at hun ville klare en fastbittmelding til, og det gjorde hun, flinke jenta det!

Etter lunsj i sola, var det tid for andre økt. Nå var vi bare to, så det ble til at jeg da ville gjøre litt forskjellige momenter. Ville prøve fastbittmelding etter blindslag, bl.a. Startet med funn av liggende figurant, med fastbittet. Deretter et blindslag så funn igjen, gående, melding med løsbitt. Så blindslag igjen og nå var det liggende og melding med fastbittet. Nå stod hun ca 5 sek før melding, veldig bra!

En liten filmsnutt der hun kommer fra blindslag og tar fastbittet på neste slag. Man ser jo også selvstendigheten her..., hun kommer inn foran meg og vil bare ut, men jeg fikk henne inntil meg først:

Inspirert av Gry og Silja i forrige økt, som hadde figurant i høyden, så ville jeg at Emma også skulle erfare dette. Så Bjørn Erik stod oppe i "masta", dvs han stod på noen fundamenter ca 1 m opp i lufta, rett under masta. Mastene var veldig glatte (islagte faktisk) i dag så de egnet seg ikke for klatring. Jeg startet ved huset og Emma for avgårde. Like etter start fikk hun ferten av ham, sirklet fint inn oh rundt ham. Hun løftet raskt hodet og så ham, og da slapp han bittet, veldig bra! Det jeg glemte var å ta av fastbittet, hadde tenkt det, hadde til og med det vanlige båndet i lommen... Grunnen til dette er at jeg ønsker ikke melding på "ferten" som  kan ligge flere meter, ja opptil 10 - 30 m fra figuranten, hvis den er høyt oppe... Jeg ønsker at hun ser opp/finner/lokaliserer og deretter melder. Det gikk heldigvis bra, hun er jo ikke så dreven på fastbittet enda, så hun så figuranten (hun er jo vant til å gå helt inntil), og da slapp han løsbittet.

Her var åpent så jeg prøvde å filme litt:
Neste funn var oppi et tre. Jeg og Emma gikk litt vekk og Bjørn Erik gikk inn i skogen. Emma var veldig klar og prøvde å få med seg hvor han gikk...

Vi venter på klarsignal:

Da vi var klare, var Emma veldig fokusert på sporet/den veien Bjørn Erik gikk. Jeg ønsket at hun skulle få ferten av ham, g derfor ba jeg om en lyd. Emma fòr avgårde, jeg prøvde å filme, men det var så tett skog her, så det var ingen vits i...
Jeg fikk desverre ikke se hva som skjedde, fikk bare beskjed om melding. Men Bjørn Erik fortalte at hun hadde sirklet rundt fordi hun kjente ferten av ham. Men siden hun ikke fant ham på bakken, stoppet hun opp litt (kanskje hun tenkte...)? Deretter satte hun nesen i bakken, fant sporet og fulgte det fram til treet, satte nesen på stammen/rota der han hadde gått opp, løftet blikket og så ham. Da kastet han løsbittet ned til henne! Utrolig at hun tok dette så raskt, altså at hun først prøvde overvær, men når det ikke førte fram, prøvde hun sporløsning! Veldig bra - hun er veldig smart denne lille "røveren" min :-)

Helt til slutt, borte ved huset/garasjene, fikk hun melde på to nye gjenstander. Bruker løsbitt her også og Bjørn Erik la ut først en stor rumpetaske, deretter et "tøystykke" på luestørrelse. Først rumpetaska, det gikk fint, hun fikk ferten og tok løsbittet. Så la han ut tøyet, gikk bra det også. Jeg var superfornøyd med dagen og meldingene - alt var 100% vellykka, og vel så det!  Hun er virkelig på god vei nå, og ila neste år er hun nok klar for A godkjenning!!!

Ingen kommentarer: