mandag 30. mars 2015

Gammelt spor, spor med forstyrrelser og krysninger og meldingstrening

Lørdag var vi 6 stk på Sviland for å trene litt. Jeg startet med å gå et spor som jeg la ut fredag kl 16.00. Da jeg gikk det kl 10, var det blitt 18 timer gammelt. Det var gode forhold, ikke hadde det regnet og ikke hadde sola steiket. Emma gikk veldig bra, hun dro bra i lina, mer enn jeg hadde trodd etter så mange timer. Men hun var rimelig nøyaktig og hun apporterte alle de tre utlagte gjenstandene og fant slutten!



Etterpå la Bjørn og jeg ut spor for hverandre. Vi ville begge trene på forstyrrelser/krysninger. Det sporet Bjørn gikk ut for meg skulle krysses av 4 personer som i tillegg til å krysse sporet, også skulle stå ca 5 m fra sporet og være forstyrrelser. Det gikk veldig bra, hun sjekket litt ut de to første, mens de to siste krysningene/figurantene brydde hun seg lite om! Sporet var ca 2 timer gammelt.


Jeg la også ut et spor selv, som ble krysset av en figurant 4 ganger. Etter hver krysning lå det en gjenstand slik at hun fikk belønning for å gå rett spor videre. Dette sporet ble ca 3 timer gammelt og krysningene var 30 minutt gamle. Første krysning sjekket hun ut etpar meter i begge retninger, gikk videre og fant gjenstand. Andre krysning litt mindre sjekking og de to siste var det ingen sjekking - og hun fant alle gjenstandene og slutten. 

I tillegg til disse sporene trente vi litt melding, hadde vel 4 korte økter i terrenget rett ved bilene, kun en figurant. Vi øver på at hun skal sitte lengre i ro før hun får "vis" kommando. Hun har blitt litt vel rask i påvisningen, så dette må bare "strammes inn" litt. Vi bruker løsbitt.
Helt til slutt fikk jeg en ca 300 m lang rundering med en blanding av blindslag og funn, fokus på meldingen/holde fast i en lengre periode når hun kommer inn, brukte løsbitt. Kun en gang måtte jeg sende på nytt, og hun er blitt mye bedre til å ha litt ro i "rompa" når hun kommer inn. 
Trener dette endel utenom også, som en ren apporteringsøvelse og også der jeg bruker en skål med belønning istedenfor figurant.
Vi var ferdige kl 15.00 og akuratt da vi avsluttet Emmas rundering, kom regnet og vinden øket... Snakk om flaks :-) 

God påske!


Fra en tur til Eidlandskula:

Vi så ørn:


Tur med Nina og Dennis på palmesøndag. Her fra Husafjell ved Veraland.
Dennis og Emma, Isi var hjemme idag, det er for bratt og langt for henne her...


Ingen kommentarer: