lørdag 19. september 2015

ResQ samlingen - søk fra båt

Har vært på ResQ samlingen også i år! Veldig kjekt! Og det å få være kun deltaker, er ren luksus for en instruktør...!
Frode og Karianne Sjovatsen gjorde atter en gang en flott jobb med samlingen, som i tillegg til ruintrening, også hadde båtsøkslag, urbane søk og halslag.

Her fra åpningen:


Jeg ville være på båtlaget også i år. Emma fikk mange gode erfaringer i fjor, men da var hun bare 1 år. Nå er hun 2 år og jeg ville gjerne trene mer på dette. Det er veldig aktuellt med søk fra båt, i vårt fjord/vann-distrikt! Det gjorde jeg og Isi mange ganger da hun var godkjent.
Og det er viktig å trene på, slik at jeg vet hvordan hunden reagerer og ikke minst at hunden får gjort seg noen positive erfaringer ift søk fra båt.
Isi var også med i år! Hun er litt "skranten", drikker mye, tisser mye, og må gjerne ut en gang ila natta.... best å ha henne med meg, og jeg vet jo ikke hvor lenge hun er med oss, så jeg nyter hver dag/uke hun ennå har det nogenlunde bra!


Vi koser oss i campingvogna:
 Emma
 Isi


Emma hadde ikke glemt hva vi gjorde for 1 år siden. Hun visste godt hva som skulle skje og var klar før vi var kommet til søkeområdet. Hun står fjellstøtt foran i båten. Nesa er opp mot vinden og når båten svinger eller vinden snur, snur hun på seg og går ev over på andre siden av båten. Dette var en god båt å søke fra. Et godt "sete" foran og en kant å stå på. 
Det som er svært spesielt ved å søke i båt er for det første at ferten treffer hunden og etpar sekund senerekan den være vekk, fordi båten beveger seg... Da gjelder det at hunden har vist tydelig at her er det noe. Så man må se på hunden hele tiden. Andre får se mot land. Det andre er at man må ha en avtale med båtfører, både om hvordan/hvor kjøre, og hvordan man signaliserer når hunden markerer og settes i land.



Instruktør Ole Auten og båtfører Jan Ståle:

 Jeg er figurant:


Emma i søk:

Hva... ferdig alt....?


Emma søk fra båt. Instruktør Ole sa hun var samlet og fin, lett å lese når det var fert:

Litt fritid var det også:
Tur fredag

Isi finner vann

Nydelig solnedgang fredag kveld:

 To som er glad i å bade:

Emma vil gjerne apportere en dobbe:

Hun strevde fælt...



Ingen kommentarer: