onsdag 27. januar 2016

Rundering på barmark!

Nå var kanskje vinteren over for oss...? Vi har hatt noen uker med frost, snø og kaldt vær, så skal ikke klage. Isi synes nok det er godt frosten har gitt seg.... hun virket værre i kuldeperioden, det kjennes nok der hun har forklakninger, samt at stive og gamle bein, nok trives best i varmere vær!

Vi var mange i Vigreskogen lørdag 23 januar. 12 stk påmeldt. Vi delte oss opp i to lag, 6 stk i hver "skog".

Emma og jeg var i storeskogen og vi skulle rundere langt første økta. Startet med 3 funn og direkte belønning. Vekslet mellom å sende henne rett over fra figuranten og gå ut å hente henne.

Her belønnes Emma av Jørn, det er gøy!

Så ble det noen blindslag, god motivasjon og framdrift. Spedde på med litt funn her og der, alle med direkte belønning. Da vi nærmet oss 800 m fikk hun funn på hver side, slik at hun skulle få oppleve hvor kjekt det er selv om man er litt sliten. Siste funnet var med fastbittet. Hun meldte fint, kom inn og satte seg, og så slapp hun bittet før jeg sa "vis". Så da måtte hun ut å melde på nytt og nå holdt hun fint til jeg sa "vis".

I pausen fyrte Kaare opp bålet og spanderte pølser på oss andre 3, tusen takk!

Andre økten måtte vi dele oss 6 (egentlig 5 da for en hadde gått) opp i to lag, ellers hadde vi ikke blitt ferdig før i 17-18 tiden.... Cecilie og jeg ville ha melding på "rare" steder, så vi gikk opp til huset og bygningene rundt.
Første funn inni et "skur" som står like ved midtlinja i storskogen. Emma føyk først forbi før hun begynte å sirkle seg nærmere og nærmere. Til slutt hoppet hun rett inn, og meldte - veldig bra!

En liten filmsnutt fra dette:

Så gikk Cecilie og gjemte seg på balkongen på baksiden av huset. Emma sirklet, fant ut hvor hun var, fant trappa opp og for opp og meldte. Dette fikk jeg ikke sett/filmet for jeg var lengre bak.

Siste funn var inni garasjen der traktoren står. Dette fikk jeg filmet litt av: 

Her sitter jeg inni skuret og venter på Click:

Det vi også gjorde helt på tampen, var å ha en figurant liggende der bålplassen vår i lunsjen var, like bak gjerdet ved bilene. Der var det mye spennende lukter, snuler, bålpinner, pølsepinner osv... så det ville bli en fin utfordring for hundene.

Emma ble sendt ut på et slag og fant Cecilie, hun snuste litt rundt først, snuste spesielt på pølsepinnene..., 
så gikk hun helt bort og meldte, veldig bra! 
Så dro hun framover (som vanlig), men jeg hadde glemt å trekke fram... (jajaja... det var seint på dagen)...,
så der framme var bare Aud og Frigg, men jeg så henne plutselig og fikk ropt henne til meg. 
Hun kom inn og satte seg ned og så slapp hun bittet før jeg sa vis. Så da sendte jeg henne ut og denne gang føyk hun først forbi Cecilie, så tok hun bittet på avstand på vei mot henne. Jeg sendte for tredje gang og da gikk alt helt perfekt! Det tar tid å endre "gamle vaner/uvaner".... Så selv om hun sitter ved min side, skal hun ikke slippe/spytte ut bittet før jeg har sagt det er ok :-)

Ingen kommentarer: