onsdag 13. januar 2016

Langt spor på Alsvik

Det er noen uker siden, lørdag 2 januar. Emma fikk et langt spor, 1.7 km. Det fikk ligge i etpar timer. Fikk bare beskjed om at det var en "dement" som hadde gått og vasa i terrenget...

Emma var veldig klar for litt sportrening, hun dro på oppover fra der startsløyfa var, over gjerder og oppover langs myra. Det gikk fort, så jeg måtte la henne jobbe på egenhånd noen steder, da jeg hadde mer enn nok med å fote meg i det ulendte terrenget! Hun har heldigvis lært å komme tilbake når jeg roper!

Etter vel en kilometer kom vi plutselig ut på noen høye stup... Og Emma ville videre nedover mot kanten... Jeg syntes det var litt skummelt, for vinden var økt og det var faktisk litt vanskelig å holde seg oppreist. Sendte en melding til Herman for å høre om han faktisk hadde gått nedover mot stupet. Fikk til svar at han hadde gått langs... Jeg tittet litt nedover og gikk litt videre fram, Emma gikk med lina løs og hun fortsatte til høyre og deretter forsvant hun. Tror jeg sendte en melding til og før jeg fikk svar ser jeg Emma nedenfor og på god vei i myra, hun gikk spor det var det ikke tvil om. Fikk ropt henne oppover til meg igjen og så viste hun meg den sikre veien ned, der Herman hadde gått, over et gjerde og så var vi nede, puhh...

Deretter gikk det i en forrykende fart, Emma syntes nok vi hadde somlet nok. Nesten nede ved husene på Alsvik, begynte Emma å sirkle. Jeg slapp lina og lot henne jobbe i fred. Så tar hun en ny retning, over en haug og borte var à... Jeg ropte og ropte. Ingen Emma.... Gikk litt i den retningen hun forsvant, ingen Emma. Ropte mer og plutselig kommer hun, bråsnur da hun ser meg og jeg ser på hele holdningen at hun har funnet noe... Får ropt henne nært nok så jeg får tak i lina og så bærer det avgårde. Så ser jeg grisen (belønningen) men Emma fortsetter ned mot et rotvelt, der ligger godbitboksen! Så får hun spise og kose seg, og jeg tar fram grisen som jeg tok med meg. Hun hadde nok hatt den med seg et stykke da hun hørte jeg ropte, men det er tydelig at maten er viktigst :-)
Veldig fornøyd med jobben Emma gjorde, det er en stund siden vi har hatt et såpass langt og ukjent spor. Hun fant nesten alle gjenstandene, tror det var lagt ut 5 og hun fant 4, veldig bra!


Sporloggen, Herman er rød og jeg gul:

Ingen kommentarer: