mandag 11. september 2017

Flere vannsøk-treninger og søk fra båt på Agdersamlingen

Vi fortsetter treningen i vannet, nå før det blir for kaldt til å svømme for hundene. Lørdag 19 august var Cecilie, Gry og jeg i Holmavika i Gandsfjorden for å trene. Vi la ut 2 utlegg og gikk på dem ene vei og så tilbake igjen. To økter hver, så da ble det 8 funn i alt.
Jeg har nå begynt å legge gjenstandene helt skjult for Emma. Like under overflaten og ned mot ca 10-20 cm under flaten. Når hun har fått ferten av den, trekkes den helt ned, slik at hun ikke får den i beina. Hvis det er sandbunn ser hun gjerne gjenstanden, så vi prøver å legge de ut der det er mørkere bunn, stein og/eller tare og slikt.
Det gikk riktig så bra, utfordringen er å få henne på rett side ift vinden. Så hvis hun svømmer utover og på utsiden av gjenstanden, må jeg stille meg slik at hun kan få ferten av den på vei tilbake.
Vi la ut en tskjorte og en sokk. Det var tydelig at hun fikk ferten av tskjortapå litt lengre avstand enn sokken. Og hun markerer ganske greit nå, svømmer i ring og bruker også nesen så jeg hører det smeller... Hun bruker også nakken og hodet når hun er i nærheten/rett over. Om det er for å prøve å se etter den eller om det fordi hun lukter den er der, vet jeg ikke. Men det ses ganske tydelig hvis jeg står i rimelig avstand fra henne.
Gøy å se at alle hundene tar dette så greit og får nyttige erfaringer de kan få bruk for på reelle oppdrag/leiteaksjoner.

Noen bilder Cecilie tok av Emma og meg:






En liten filmsnutt, nå når gjenstanden er ute av syne hele tiden belønner jeg raskere enn hvis hun hadde sett den før den forsvant:


Cecilie og Click på sin første vannsøktrening:

Gry og Silja:


Vi fikk også trent vannsøk søndag 27 august. Da møttes vi ved Hafrsfjord. Det var Cecilie, Gry, Alexandra og meg. Vi gjorde som sist, hundene fikk 2 funn ene veien og to funn på tilbaketuren. Vi hadde to økter hver. Veldig gøy å se progresjonen hos hundene.

Emma og jeg fikk siste runden en helt ukjent oppgave. Det skulle legges ut to gjenstander, og det skulle sitte tre personer langs kanten, slik at jeg ikke skulle vite hvor utleggene var.
Vi begynte nærmest standplass, slik at jeg ikke skulle gå forbi utleggene og kunne se tauene...
Etter ca 20 m får Emma en reaksjon, der hun slår på "noe" og svømmer i litt store ringer. Får beskjed om at det ikke er noe der... Og vi går videre, og like etterpå får hun en reaksjon og har da gjenstanden rett under seg. Så det spørs om hun ikke fikk ferten av den litt før der den lå.
Neste gjenstand gikk også bra, der leser jeg henne og får belønnet for sirklingen. Avtalen var at når hun hadde fått ferten av de, så skulle de trekkes ned så hun ikke fikk tråden i beina/eller at hun ser gjenstanden.

Ukjent oppgave:


Alexandra og Storm:

Gry og Silja klar til å starte:

Cecilie og Click

Alexandra og Storm:

Så var det klart for Agdersamlingen
Det skulle være vannsøk der, og Anders Skarra var instruktør. Da skulle vi få prøve på søk fra båt. Tidligere har Emma og jeg søkt mye fra båt, med da for å få overvær av figuranter på land. 
Så dette var første gang vi skulle søke etter gjenstander (menneskefert) under vann. På forhånd fikk jeg noen kollegaer og min søster til å svette ut noen t-skjorter og sokker. Greit å ikke bruke egne plagg, for da må de skiftes ut før det blir min tur...  Takk for hjelpen til dere!

Hekta på campingvogna i 13 tiden fredag og dro avgårde til Kilefjorden, like sør for Evje. Hornes camping var målet og den lå like i vannkanten. Noe vi merket godt, for pga alt regnet som kom fra "åven" fredag, så steg vannet mye fram til lørdag og også ila lørdag steg vannet.... Standplass og stier lå plutselig under vann.

 Her er stien...

Gikk til knes i vann, godt vi skulle trene vannsøk og hadde vadebukse på

Stisøk i vann... hehehe. Og noen er så barske at de går uti det kalde vannet med shorts

Men vi fant oss et sted i nærheten, ikke helt optimalt å gå uti sammen med hundene her, pga bunnforholda. Emma skulle først få en gjenstand ved å svømme uti. Den fant hun greit og så var hun klar for båten. En kjekk liten sak med elektrisk motor. 

Første økta i båten var hun litt "høy", hun både stod oppreist endel og hun ville gjerne uti og svømme mer... Men etterhvert når hun fikk en gjenstand der nede i vannet, så ble fokuset bedre. 
Og neste økt lå hun mer nede på båtkanten med nesen helt nede ved vannskorpa. 
Hun fikk også en liten utfordring, men gjenstand som var senket ned under vann, uten å ha feste i land. Vi strevde litt med å finne ut hvor den var, men Emma lå i båten og søkte og søkte. Vi slapp henne også uti, da hun var veldig ivrig... og vi trodde gjenstanden var i nærheten. Men det var den ikke og hun svømte og svømte mens vi satt i og første båten hit og dit. Da hun hadde vært uti og svømt i nesten 10 minutt, tenkte vi at det måtte være nok, men plutselig så jeg gjenstanden! Nå gjalt det bare å få Emma i rett posisjon. Hun fortjente virkelig å få et funn nå, for hun hadde søkt og gav ikke opp, selv etter over 10 minutt`s svømming. Og hun fikk den og fikk sette "tenna i den", det var veldig bra! Så dro vi henne opp i båten. Så ble hun tørket godt og satt i bilen.

Først var hun oppe med hodet og scannet opp mot vinden


 Etterhvert kom hun seg nedpå kanten og fikk hodet nedover


Litt opp for å titte om hun så noe

Så ned igjen


Søndag var vi nede på selve campingplassen og skulle søke mer fra båt. Denne dagen var Emma mye mer "nede", både at hun lå over båtripa omtrent hele tiden, og hun var roligere og enda mer fokusert på hva som var nedi/under vannet. Fikk 3 veldig bra økter med 3 funn i hver økt, og Emmas motivasjon økte fra økt til økt. Fikk henne nesten ikke med meg etter at hun gikk utav båten, fordi det siste hun fikk se, etter funnet, var at gjenstanden duppet opp og ned i vannet. Hun ble "helt vill", og dro meg mot vannet igjen da vi skulle gå tilbake til bilen/vogna.


Titter litt på de som sitter på land:

Så rettes fokus ned mot vannet igjen:

Flere bilder fra helga:
Tidlig lørdag morgen. Stille vann og sola kom  ila dagen:

Emma har en tidlig morgentitt på campingplassen:

Linus sitt første møte med vannsøk


Fine Linus

Godbit av far, Reidar:

Emma titter ut av vinduet og lurer på når det er hennes tur:

Reidar og Linus



Svein og Yra:

 

Båtsøk, Reidar og Linus:


Det er fint her, men litt vanskelig å gå uti med hundene. 
Godt Anders hadde med båten:




Svein og Yra:


Jannicke og Ice:



 Jannicke og Lenny:

Linus

Svein og Yra:





Her søker Yra

Takk for en kjempetrivelig helg!


Ingen kommentarer: