søndag 24. september 2017

Rundering i Hetlandskogen

Lenge siden jeg har hatt en "vanlig" skogstrening! Det var en nydelig dag, sola kom også etterhvert.


Etter å ha dømt en B rundering ville jeg også rundere. Jeg hadde vondt i halsen og var slakk i kroppen, så da passer det fint å gå på midtlinja og la Emma speedrundere, dvs gå i direkte belønning og så komme inn selv og sendes direkte over på andre siden.

Rett før jeg skulle starte ble en sporfigurant gående innover på ene siden. Paul ville ha et spor i runderingsløypa. Jeg tenkte det ville gå bra, siden Emma skulle få endel funn i starten...

Men hun fant dette ene ferske sporet før hun fant figuranten, og jeg kunne bare se på gpsèn at hun løp lengre og lengre fra meg, på andre siden enn der jeg sendte henne... Etter nesten 400 m stoppet hun og så så jeg at hun kom nærmere og nærmere meg igjen, kjekt med hundepeiler i slike tilfeller.
Og hun kom med melding, hun hadde meldt på sporfiguranten!
Da hun var nesten inne hos meg fikk hun ferten av sporet der ene figuranten hennes hadde gått ut, og da ble hun veldig opptatt av dette sporet også... Og hun spyttet ut bittet og ville ta avgårde. Jeg fikk tak i henne før det skjedde... Tydeligvis lenge siden vi har hatt en vanlig rundering, ikke siden april faktisk. Så det å finne figurant og bruke det man har ferten av, overstyrte totalt runderingssystemet i starten denne gang. Så hun fikk seg en ekstratur på ca 800 m før runderingen i det hele tatt startet.

Hun fikk ikke påvise, (jeg orket ikke løpe og hun spyttet ut bittet før hun fikk lov) så hun fikk heller et klapp fra ene figuranten vi hadde ute og da var hun igang, med rundering. Hun fant figurantene på begge sider, og jeg lot henne få endel funn her (5 funn) pga det ferske sporet...  Så noen blindslag og da vi nærmet oss 400 m fikk hun 4-5 funn igjen. Runderte ca 500 m. God motivasjon og de fleste slag var gode, når vi bare kom oss igang. Men på noen av blindslagene var hun fremdeles litt opptatt av det ferske sporet som gikk framover på ene siden, så jeg sendte på nytt etpar ganger. Skal huske at det ikke er lurt å tillate at noen legger et spor i løypa rett før vi skal rundere. Tråkking av terreng er noe helt annet, også spor etter figuranter inn/ut har ikke gitt slike uttslag tidligere.

Emma løp i 2.6 km og jeg gikk 500 m

Slik så sporloggen til Emma ut:



Ingen kommentarer: