søndag 8. oktober 2017

Søk fra båt

Søndag 1 oktober var det tid for siste vannsøkstrening for i år. Vi møttes på Hestnes, i Hafrsfjord. Roverne kom med båt og mannskap, tusen takk for hjelpen! Fint med samarbeid på tvers av organisasjonene. Håper vi kan bestille dere igjen til våren!

Det blåste veldig mye, så vi droppet tanken om å søke etter gjenstander senket ned i vannet. Derfor ble alle med på to runder med søk etter figurant på land. Da kunne vi kjøre båten et stykke, slik at vi kom inn i et område med mindre bølger.

Det var veldig artig å få trent på dette igjen. Emma søkte for første gang fra båt på ResQ i 2014, da var hun 1,5 år. Vi deltok også året etterpå.
Det siste halvåret har vi trent med gjenstander under vann. De første trinna der svømmer hunden uti vannet og skal finne gjenstand, markere og så belønnes. På Agdersamlingen i år, fikk vi prøve søk fra båt etter gjenstander under vann, for første gang.

Bilde fra Agdersamlingen:




Video fra Agdersamlingen, her letes etter gjenstand under vann: 



Jeg erfarte at Emma nå også er mer opptatt av at fert kan komme fra under vann. Fert som kommer fra land fyker langs vannoverflaten ganske langt borte fra selve funnet. Emma klynket og kastet seg ned mot vannflaten. Slik har hun ikke gjort før og jeg mistolket først signalene og trodde hun bare ville uti vannet og svømme for å finne gjenstander, slik vi har trent mye på det siste halvåret. Da jeg sjekket området før vi startet og hang opp ei sløyfe, så jeg at sløyfa viste retning fra land og rett utover sjøen. Når vinden dreide litt kom ferten mer oppover langs land og det var der Emma og noen av de andre hundene begynte å vise at de fikk fert av figuranten. Ikke alltid så lurt å vite dette på forhånd, det legger føringer fpr hvor jeg trodde hun skulle få ferten av figuranten...
Men da jeg så filmene jeg tok skjønte jeg at hun faktisk hadde fert av figuranten, og hun både klynket og viste med hele seg at her er det noe...

Se her, hun kunne jo ikke vært mer tydelig:

Endelig skjønner jeg at jeg må sette henne på land: 
Alle hundene løste oppgavene veldig bra. Nyttig erfaring dette og veldig reelt, da vi innimellom blir bedt om å søke fra båt på reelle leteaksjoner.

Andre runden, nå vet jeg ikke helt hvor figuranten er, det er mye bedre, og jeg gjør en bedre jobb:


Ingen kommentarer: