søndag 15. oktober 2017

Søk i bygg

Onsdag var lag 2 så heldige å få trene på søk i bygg! Tom Christian som jobber i forsvaret, hadde fått ordnet med ulike bygg inne på forsvarets område på Ulsnes, Hundvåg.

Det er veldig fint å la hundene få ulike erfaringer ift søk etter menneskefert. Variasjon er viktig. Og inne i bygg "går" ferten veldig mye annerledes enn ute, så her blir mange "små grå" satt på prøve, både de firbeintes og ikke minst hos de tobeinte. Det vil også komme til nytte under ettersøknings-søk ute, det at hunden kan jobbe med "vanskelig fert"!

Vi hadde to økter hver, en økt i første etasje med to funn og en økt i andre etasje + loft.
Startet med å bruke løsbitt i første etasjen.
Fastbitt ift søk i bygg kan være en "risikosport" med tanke på å melde der figuranten ikke er... Nettopp fordi lukta går så rare veier, feks hvis figuranten står bak en dør, går ofte ferten opp til taket og så ned igjen på motsatt vegg. Da kan hunden ofte stå der, midt på veggen,kjenne lukten av figuranten og pipe og være urolig, for det er jo ingen figurant der. Da kan hunden ta fastbittet, og det er jo ikke feil, for det er kun der lukta er. Men ift søk ute, så blir det litt dumt hvis hunden ofte erfarer at den kan ta bittet uten at den har funnet en figurant. Spesielt hvis hunden har hatt problemer med feilmelding ute.
Emma ble sluppet inn i rommet, og det er et avgrensa område med flere om og en gang. Jeg lar hun ta et grovsøk, før jeg ev går inn og styrer/finsøker/sender inn i rom etter rom.
Det tok ikke lang tid før første funn var gjort. Hun viser det tydelig på kroppen, og hoppet oppi sofa/stoler inntil en vegg og deretter finsøker hun seg fram til figuranten og kommer med løsbittet.



Neste funn gikk også raskt å lokalisere. Der husker jeg faktisk ikke hvor figuranten var... det gikk så fort og jeg så ikke hvor hun lette for hun smatt inn og var raskt ute igjen med melding.

Neste økt var i andre etasje. Her var en lang gang med ca 6-8 dører på hver side. Her ville jeg teste ut fastbittmelding. Emma har jo ikke hatt problemer med feilmeldinger ute, så jeg tok sjansen...
Vi startet i ene enden av gangen og her styrte jeg henne endel, slapp henne inn i rom etter rom. Hun for raskt inn og ut igjen i de tomme romma, her var heller ingenting inventar å gjemme seg bak.Intensiteten/stresset økte når jeg styrte henne fra rom til rom og plutselig, ved et vindu, tok hun fastbittet uten at det var en figurant i rommet. Om det var stress eller hva, vet jeg ikke, men det er akkuratt dette som kan skje, så jeg treget litt på at hun hadde det på seg, akkuratt da...
Så ble hun sendt inn i et tomt rom og jeg fikk spørsmål om jeg hadde belønning med meg. Jeg hadde det og Emma kom ut med fastbittet i munnen. Hun hadde funnet en gjenstand, vesten til Tom Christian.
Så gikk vi videre og hun fant en figurant bak en dusj, her jobbet hun fint og lokaliserte Ritva før hun tok fastbittet.



Vi fortsatte nedover og jeg tok alle romma i gangen, bortsett fra det som førte til loftet. Ville ta den til slutt. Slapp Emma inn i rommet før trappa, her sveipet hun raskt over og også bakrommet, et toalett tror jeg det var. Så åpnet jeg døra opp til trappa og hun for opp. Her er det mye lyd av et ventilasjonsannlegg og vi kan ta av lyset så det blir helt mørkt.
Jeg så hun kjente lukt der hvor figuranter hadde vært tidligere, men hun fant ingen der. Hmm... Da var det ikke flere rom igjen. Jeg tenkte at hun hadde vært litt rask i de to romma før trappa opp, så gikk ned dit. Sendte inn på doen igjen og plutselig ser jeg at hun jobber med noe rett på en tom vegg... Hun tar ikke bittet heldigvis, men jeg kikker bak døra, men der er ingen. Rommet vegg i vegg, der vi alle nå står har noen skap og jeg hun komme ut her og hun starter med å søke langs skapene, jeg ser hun finner figuranten bak en lukket dør og siden jeg står rett bak henne sier jeg til figuranten at hun kan belønne når jeg åpner døra! Veldig bra!

Alle de andre hundene jobbet også godt og både de og eierne har fått en nyttig erfaring ift søk i bygg og ift søk generelt. Hundene har godt av å bli utfordret litt og få nye og artige oppgaver å løse.

Og det gjør jo ingenting at det pøsregner ute...


Her er et knippe andre bilder:
Fiona finner Prinsessen på erten

Chilli finner en under bordene

Og oppi senga

Yukon kjenner fert her. Det står en figurant bak gardene i hjørnet

Under senga var det en

Baloo har kjent at det er noen bak her et sted

Der var hun jo

Lang gang i andre etasje

Yukon finner en oppå loftet


 Baloo fant en på do (ups det rimte jo)

Ingen kommentarer: