søndag 17. mai 2009

Praktisk trening ved Bjerkreimsenderen



Lørdag 16 mai var vi 7 stk på trening ved Bjerkreimsenderen. Sven Magnus var innom med den herlige lille flatvalpen "Massi". En skikkelig sosial liten valp :-)


Været var flott, sol og knallblå himmel. Det blåste en god del, men det var ganske varmt allikevel, kanskje fordi jeg gikk mesteparten av dagen?

Først fikk Trond et praktisk opplegg som jeg fulgte ham rundt på, før John fikk sin teig. Mens vi ventet på at John skulle bli "mør"... trente jeg med Isi også.
Trond gikk ut i bakkene/på toppener vestover fra der vi vanligvis parkerer. Jeg skulle starte et godt stykke ned mot gården og så gå oppover mot der Trond var. Jeg fikk imidlertid beskjed på radioen om at der han var på vei, var det mye sau.
Isi er ikke spesielt opptatt av sauen, men vi ble likevel enige om at han skulle gjemme seg litt nærmere bilene. Da jeg hadde gått ca 45 minutter dro plutselig Isi nedover i en dal langt under meg. Her er hun nede i venstre hjørne på vei nedover. Hun løp bort til gjerdet som ses i bakgrunnen, før hun returnerte til meg:


Jeg gikk ganske langt oppe i skråningen. Hun løp så langt at jeg ikke så henne, selv om det var helt åpent. Isi kom inn uten melding så jeg regnet med at det var noe annet som "luktet" og dro henne nedover. Trond sa etterpå at han hadde stått på toppen et par hundre meter fra der Isi var og at vindretningen gikk ned i dalen. Da var det sannsynligvis fert fra sporet hans som hadde drevet nedover.

Da vi nærmet oss toppen ser jeg sauene, i den retningen vi skal (til høyre i bildet oppå toppen:. Isi ser og lukter dem nok også, for vinden kommer rett drefra. Men hun får nå også ferten av Trond og løper rett forbi sauene med ca 50 m :-)


Her er Isi på vei mot figuranten. Sauene står like til høyre utenfor bildet:


Sauene fyker en annen retning når Isi suser forbi.


Men det var et stort gjerde mellom figuranten og oss. Jeg ser Isi langt fremme og at hun løper "fortvilet" langs gjerdet. Hun prøver å komme over, men det er for høyt:


Omsider kommer jeg frem til gjerdet og får løftet og "kastet" henne over. Hun lander på alle fire... løper videre og finner Trond. Får en godbit og melder.
Veldig greit å se at hun fremdeles ikke er interessert i sau, og når hun har fert av figurant i nesa så har hun fullt fokus på å finne denne :-)

Flere bilder her.

Ingen kommentarer: