mandag 12. mars 2012

Spor og overvær på Tjessheim

Lørdag var det sportrening igjen. Hadde egentlig meldt meg på runderingen, men da det ble så veldig mange der, valgte jeg heller å trene spor. Hadde endel ting å få gjort også denne ettermmiddagen, så da var det greit å slutte treningen i rimelig tid :-)

Det var Ronny og jeg som møtte fram på Tjessheim. Vi la først ut spor for hverandre i området inne ved vannet. Det blåste godt og regnet litt men når du går holder man fint varmen.
Mens vi venter på sporene var planen å trene overværssøk. Ronny gikk for å gjemme seg og Isi og jeg gikk inn til porten/gjerdet. Derfra skulle vi søke på nedsiden/brattsidene nedover mot gården.

Isi løper flott avgårde tart buer, kommer tilbake og løper ut igjen.

Her har vi akkuratt startet oppe ved gjerdet:


Hun er lett å styre oppover de bratteste bakkene, så da slipper jeg å traske der...
 

Etter en stund får hun tydeligvis ferten av Ronny og løper avgårde over haugen og forsvinner. Hun skulle gå rett i lek og jeg venter på beskjed fra Ronny. Men det tar sin tid... Isi hadde virkelig måttet jobbe for å lokalisere ham. Vinden snudde der han lå og stod tidvis stikk motsatt retning.
Men Isi er en erfaren "dame" og vet at figuranten er der et sted. Hun løper rundt ham og på baksiden får hun på ny ferten av ham og tar seg fram og får godis!!!


 Ronny og Isi er her nede et sted:

Vi tar en runde med Daisy også og etterpå er det lunsj. Det har nå begynt å blåse mer og regne strømmer ned... brrr... ifølge Yr er de nå 6 gradene blitt til minus 2 pga vinden.. Lunsjen inntas i Ronnys store bil.

Etterpå er det tid for spora. Det er på med vanter, så kaldt er det. Det er nå 3 timer siden vi la ut spora og erfaringen fra tidligere spor her oppe, er at det er ofte vanskelige forhold. Det er ofte vind og regn og den korte vegetasjonen (snauspist gress) gjør det tydeligvis vanskelig for hundene.
 Først blir jeg med og ser Ronny vel avgårde, før jeg finner Isi sitt oppsøk. Hun tar rett vei etter først å ha sirklet en runde rundt. Sporet går bra, med tanke på de utfordrende forholda her oppe. Hun sirkler litt innimellom men jobber seg sakte men sikkert gjennom sporet. Vi finner 5 av 6 gjenstander og slutten. Først går Isi rett forbi den for den ligger på lesiden, men da jeg roper og hun tar opp sporet på nytt går hun rett på den. Sporet var 1.3 km langt og hadde ligget i 3,5 time da vi startet. Vi brukte 40 minutter, og det er jo mer enn normalt på litt over en kilometer. Men det sier noe om at det er vanskelig å gå spor her, selv ferske spor som bare er 3-4 timer.


Isi på sporet etter Ronny:



Upps... det var den grisen ;-/

Ingen kommentarer: