torsdag 24. mai 2012

Gamelt spor på Tjørn

Det var også NRH trening lørdag 19 mai. Gro og jeg var jo på hytta der fra 17 mai, så på fredagen da vi gikk tur, gikk vi først ut to spor som skulle ligge til lørdagens trening. Gro (og Maja) gikk ut spor til meg og Isi og jeg (og Isi) gikk ut spor for John og Odin.

Vi startet lørdagens trening med å gå de gamle spora. De hadde nå ligget i 22 timer. Gro hadde hengt opp ei sløyfe der starten var. Jeg pleier å gå bort til startpunktet på slike gamle spor, men denne gang ville jeg prøve oppsøk. Startet ca 30 m fra sporet. Da vi kom til sløyfa reagerte Isi på sporet med en gang. Hun valgte rett vei og etter kort tid fant hun en gjenstand. Hadde bedt Gro legge en gjenstand ca 20 m fra starten slik at Isi ble belønnet raskt for å ha funnet sporet/valgt rett vei.

Isi på spor:

Så gikk vi videre og det gikk veldig greit oppover lia. De eneste stedene Isi sleit litt var i myrene. Der sirklet hun endel og fant ofte sporet igjen på andre siden/lengre bort der det var tørrere. Jeg la også merke til at hun gikk over en plastgjenstand. Hun var rett ved siden av den, ca 1 m, men det var tydeligvis lite fert fra den. Gjenstandene har jo også ligget ute i 22 timer, så fert forsvinner fra de også, spesielt fra plastgjenstander, ser det ut til. En annen type gjenstand, en sokk, den var hun også ca 1 m fra, men den fikk hun ferten av og apporterte.

Vi fant slutten etter å ha gått ca 1.4 km spor og da var vi godt fornøyde. Sporloggen viser at Isi har hatt bra kontroll på hvor sporet gikk. Hun fant totalt 5 av 7 gjenstander og slutten :-)  Gro brukte 31 minutt på å legge ut sporet og jeg brukte 43 minutt...

 Her er sporloggen:
 En liten snutt fra sporet:

 Isi koser seg mens vi venter på John og Odin:




Her er John og Odin på sporet:

Gro og Maja gikk også et spor som Morten hadde lagt ut. Maja er flink til å spore og hun har sittmarkering når hun finner gjenstander. Kult å se!

Gro belønner ved en gjenstand:

Denne "kjekkassen" lå like ved slutten til Maja...
 
Etter lunsj ville vi alle ha en overværsøkt. Gro og Morten gikk ut for å gjemme seg. Gro var på en topp i nærheten av hytta. Jeg ville gå inn mot toppen slik at Isi ikke fikk ferten av henne. Så skulle jeg sende henne opp og forhåpentligvis ville hun finne Gro der. Hun skulle få en godbit før melding.
Da vi nærmet oss toppen løp Isi oppover helt på egen hånd. Tror ikke hun hadde fert av Gro, det så ikke slik ut, men hun var et stykke unna meg. Kan hende hun bare har erfart at oppå topper - der er det noen...? Ikke så dum erfaring det nei!

Hun fant Gro og meldte. Løp fra henne og mot meg. Jeg ser hun kommer, men hun kommer rett ovenfor et stup/store steiner. Hun står og kikker på meg. Det går ikke an å komme ned der hun er. Så hun løper tilbake, kanskje for å finne en annen vei ned, men hun er rett ved Gro og løper dit og Gro tror hun har vært inne med meldingen hos meg og belønner. Ja, ja, slikt skjer, ingen skade skjedd ivertfall. Får være litt obs neste gang hun er i en lignende situasjon og instruere figuranten, ev si fra på sambandet.

Vi gikk videre og Morten var oppe ved de to vanna. Jeg hadde håpet at Isi skulle få ferten av ham i enden på vann 2 og at hun så måtte ut av fertsonen for å løpe rundt vannet og finne ham.
Men vinden hadde snudd og løyet... det var blikk stille. Så planen ble endret. Vi måtte gå langs vannet og i enden sender jeg Isi litt mot vannkanten på motsatt side. Hun løper fint bortover og plutselig får hun ferten av Morten. Hun får en godbit her også og melder etterpå og løper fint helt inn til meg :-)


 Her er toppen, tror Isi må ha kommet til toppen når jeg får tatt bilde...
Ser henne ikke på bildet ivertfall


Belønning:


Her er jeg figurant for Maja:

Ingen kommentarer: