lørdag 16. juni 2012

Gammelt og ferskt spor

Onsdag var det sportrening som stod på programmet. Gro Elin og jeg var på Dale tirsdag kveld for å legge spor for hverandre. De skulle vi gå ca 1 døgn etterpå.

Jeg startet med det gamle sporet da jeg kom til Dale onsdag. Det hadde ligget i ca 23 timer da jeg gikk det kl 18.00. Ved sløyfene fikk Isi helt tydelig ferten av sporet. I dette området er det jo endel turfolk, så her blir det ikke noe oppsøk. Her må man sette hunden rett på sporet, ellers kan det fort bli et annet spor de går...

Sporet startet på barnålbunn og de første hundre metrene var barnåler. Det ble endel sirkling på Isi, men jeg slipper lina og lar henne jobbe. Hun finner fert litt her og litt der, og vi fant den første gjenstanden. Da vi kom ned der det var gress/lyng/myr, gikk det mye bedre. Da var det drag i lina og ingen sirkling. Isi fant tilsammen 3 gjenstander, lurer på om der var lagt ut 4...? Og slutten ble funnet ved noen store steiner. Hun valgte faktisk å ta grisen (selv om det lå en boks godbiter) og komme til meg, som var litt bak. Veldig fornøyd med at ukjente spor som er så gamle, går så bra nå. Tydelig at vi har trent mye på dette i det siste.
Sporet var ca 400 m og vi brukte kun 13 minutt. Har tidligere brukt mye lengre tid på så "få" meter...

Her er sporloggen. 
Hadde gpsèn hengt på Isi hadde det nok vært mer "krøll" i starten. Men det er viktig at hundeføreren står i ro og lar hunden jobbe/la den gå med løs line. Går vi for raskt etter hunden motiverer vi den framover, selv om sporet ikke går der... 

Mens vi ventet på at de andre spora skulle få litt liggetid, trente vi litt inni barnehagen som ligger ved bilene. Det er flere muligheter for å gjemme seg inni klatrestativ og lekehus. 
Denne gangen ville jeg at Oddvar skulle gjemme seg inni et rør som lå nederst i hagen. 
Isi slo på ham med en gang vi rundet hjørnet og styrtet nedover og kom tilbake med melding!  

Jago finner meg i klatrestativet:

Isi finner Oddvar i røret:


Så skulle Isi få et ferskt spor i det terrenget Gro Elin og Storm gikk sitt gamle spor. Gro Elin hadde vært i store deler av området så jeg regnet med at sporkryssninger ville det bli masse av. I tillegg gikk sporet helt i kanten på grusveien, et stykke, og pga vindretningen, ble det her også mye fert fra når vi gikk opp/ned på grusveien.
Isi startet bra men da vi nærmet oss grusveien gikk det "helt i surr" for henne. Hun ble tydelig forvirret av all ferten, både fra grusen og fra terrenget der Gro Elin hadde vært noen timer tidligere. Har ikke sett henne så forvirret noen gang, tror jeg... Hun for hit og dit, spiste gress og var til tider umotivert.Men vi klarte å komme oss framover etterhvert, men det var rart å se hvordan hun sleit. Fant litt rett fert her og der. Så nærmet vi oss grillhytta og da kom det en dame med hund. Hun blir ikke distrahert av det, men klarer nå ikke å få tak i rett spor over grusplassen. Jeg velger da å gå rundt for å fine sporet igjen på andre siden. Det går fint og hun finner slutten.

Så i dag gikk det 23 timers gamle sporet bedre enn det på 1 time....! 

Ingen kommentarer: