tirsdag 26. juni 2012

Spordager

Vi var ikke på trening lørdag, men Isi (og jeg...) har da fått jobbet litt allikevel.
Søndag var Gro og jeg på Sviland. Vi la ut spor for hverandres hunder og gikk så en tur mens vi ventet på spora. Turen gikk bortover mot Sviland 2 og der borte la Gro og Maja et spor til Isi og meg som vi skulle gå mandag etter jobb.

Men først var det de ferske spora. Isi sitt lå oppe i "den høye skogen". Det var ca 1 km og hadde ligget i ca 3 timer. Det startet veldig bra og Isi fant noen gjenstander. Da vi kom over gjerdet og over i barnålene, blei det litt fram og tilbake. Det går en sti her og mulig noen har vært her, ivertfall sleit Isi skikkelig her. Men til slutt fant vi sporet igjen og rett etterpå en ny gjenstand - herlig det å finne gjenstander når man er litt usikker på om det er rett spor... Så gikk det greit helt til rett før slutten. Vi nærmet oss stien og jeg tror Isi gikk litt til siden for sporet her. Sporloggen viser jo hvor jeg går og jeg kutter hjørner og tar snarveier når det er vinklinger ol. Men vi fant slutten og 5 av 7 gjenstander.

Isi bærer stolt grisen sin til bilen:

Her er sporloggen. Gro er rød og jeg gul:

Mandag dro jeg til Sviland 2 for å gå sporet Gro la søndag. Det hadde nå ligget i 27 timer... Det var et vanskelig område i starten, for her var stier på kryss og tvers... Isi hadde problem med å finne sporet helt fra starten. Jeg tok henne litt vekk fra stien og gikk for å se om vi fant noe ev noen gjenstander. Det var bare sirkling og utslag ned mot stiene. Jeg visste at Gro hadde krysset grusveien et sted, for jeg ville ikke at slutten skulle ligge der oppe som så mange går tur med hunder... På andre siden her var det tett og ingen stier/ikke noe turområde. 
Så jeg bestemte meg bare for å gå rett gjennom skogen og ned til grusveien. Jeg visste ikke akkuratt hvor hun hadde krysset over, så planen var å søke ca 150 m langs grusveien og se om hun fant sporet på den siden.
Hun fant raskt sporet og durte i vei over bekken. Fant en gjenstand og etter en stund fant hun slutten - veldig fornøyd med slutten på sporet her. Starten var tydeligvis for vanskelig, har heller ikke trent så gamle spor i et så beferdet område tidligere, det får vi jobbe med etterhvert :-)
Men da jeg gikk tilbake mot bilen, fikk jeg lyst å prøve en gang til på starten på sporet. Det var jo ingen slutt lengre, men jeg tenkte at jeg kunne gå til vi fant en gjenstand eller to (hvis vi klarte det da...).Sløyfa var jo borte, men jeg husket sånn ca hvor det var... Nå virket det som om hun var mer konsentrert og hun tok opp et spor som gikk en litt annen plass enn der vi startet sist. Jeg fulgte på og innimellom dro hun skikkelig i lina. Vi krysset stier og her sleit hun litt mer. Til slutt kom vi opp i barnålterreng. Her klarte hun ikke å følge sporet lengre. Vi sirklet litt rundtomkring og kom til slutt ned dit jeg gikk for litt siden. Da stoppet jeg bare og vi gikk til bilen. Hadde jeg brukt litt mer tid i starten første gangen, hadde hun kanskje klart å komme avgårde rett på første forsøk. Jeg var spent på hva sporloggen ville vise og da jeg fikk den tilsendt senere på kvelden, så jeg at hun hadde vært på sporet på andre forsøket, en god stund. 

Det beste sporet var fra grusveien og mot slutten i nederste kant.
Gro er grønn logg og jeg gul:

Siden dette gamle sporet gikk litt dårlig, ville jeg legge et nytt. Jeg blir motivert til å jobbe mer når noe går dårligere enn forventet... Så jeg la ut et spor selv på ca 400 m som skulle få ligge i 24 timer, til tirsdag etter jobb. Dette sporet gikk i et område jeg vil tippe at det ikke går særlig med folk. Rett over der vi parkerer på Sviland 2, en haug og noen bikuber... upps... ble passert. 
Tirsdagen kom. Jeg gikk sporoppsøk langs grusveien og Isi slo ut der sløyfa hang med skikkelig fart. Her var det ivertfall fert nok. Det gikk raskt nedover i kløfta, så bortover. Første vinkel var hun veldig nøye, den neste var hun litt for raskt. Her hadde jeg vinklet vekk fra "flaten" og rett opp en skråning. Hun gikk vel ca 10 m forbi sporet før hun startet å sirkle. Fant det igjen. Ellers gikk det veldig bra, stort drag i lina. Slutten hadde jeg lagt ut rett før jeg gikk sporet, og den fant hun uten problemer! 

Loggen. Sporlegger blå og 24 timer etterpå er loggen min gul...

2 kommentarer:

Kathrine sa...

Hvilken app bruker du til sporloggen?:)

Tone sa...

Hei! Det e nok ikke noe så avansert som en app jeg bruker. Det er et dataprogram for gps, Mapsource. Brukes til å legge inn bla sporlogger fra min garmin gps.