mandag 16. juli 2012

Ferie på Tjørn og litt sporgåing

Ei uke i fjellet. Det er som balsam for sjelen. Gro og Annette, med hunder, var også med og vi fikk besøk av Else en dag. Da koste vi oss med grilling, god vin og lått og løye.

Søndag og halve mandag var det fint vær. Sol og varmt. Turene gikk i shorts, herlig! Etterpå har det vært litt av alt, regn, byger, tåke, sol innimellom. men vi har kost oss på tur selv om det var dårlig vær. Da er det jo ekstra godt å komme inn på hytta og ta seg en varm dusj. En dag det var meldt mye regn fikk hundene "fri" fra langtur og vi dro på shopping til Egersund. Hundene fikk gå spor da vi kom tilbake, så litt fikk de gjøre  den dagen også :-)

Varmt og godt. Første dagen var knallflott:

En liten tur bare, etter utpakkingen. Gro og Maja er kommet.
Annette og Frida kommer mandag.
Isi koser seg i vannet:

Her er noen flere turbilder.
Tirsdagstur. Tåke og litt regn gjør ikke sååå mye, selv om det er kjekkere med sol:

Torsdagstur. Lunsj på terrassen til ei "nabohytte". Godt med ly for det regnet masse denne dagen:

Grillkos med Else på besøk:

Fredagstur. Noen bratte skrenter er det også, rundt Merstadvatnet:

Lørdagstur. Fant ut at kameraet hadde en panoramafunksjon:

Flere bilder i  mitt webalbum.

Det har også blitt litt sporgåing på Isi (og Maja og Frida!). Får prøve å finne fram sporloggene for ellers blir det vanskelig å huske hva vi har gjort...

Det startet med at jeg la ut et spor selv som Isi gikk dagen etterpå. Det var da blitt 20 timer. Det var ca 800 m langt. Det gikk veldig greit selv om jeg hadde laget en felle... Hadde gått rett fram, så tilbake i egne spor for så å vinkle ut til høyre. Det er greit å legge litt feller når man går spora selv. Men man må ha god selvkontroll slik at man ikke hjelper hunden mer enn man ville ha gjort hvis man ikke vet (sånn ca) hvor sporet går.
Da vi kom til fella, så jeg at akkuratt der, selvfølgelig, stod det sau.... Typisk! Sauen løp vekk da vi kom og Isi gikk sporet rett fram og stoppa der jeg hadde gått tilbake. Vinklingen ut til høyre ved steinen var derimot vrien å få tak i fert etter all saueferten som var her nå... Men hun jobbet og jobbet. Jeg tok litt film, som ble lengre enn jeg hadde tenkt fordi sauen stod her og gjorde det vanskelig. Men litt om litt klarte Isi å passere sauefertområdet, fant en gjenstand og etterpå var det strake veien til slutten :-)

Tåkespor mandag:

Sporloggen:

Videosnutt:

Neste spor ble lagt ut onsdagen før vi skulle til Egesund på shopping. Vi ville lufte hundene og la spor mens vi luftet! Annette og Frida gikk et spor som skulle gåes samme dag, da vi kom tilbake fra Egersund. Gro og Maja gikk et til meg som skulle gåes dagen etterpå.

Da vi kom tilbake fra Egersund og skulle gå spora var det gått ca 7 timer. Vi fikk anvisninger i hvor sporet startet og gikk nedover. Da ser jeg disse kjekke dyra stå midt i sporoppsøket:

Det tok sin tid å finne sporet her i starten. Men da hun fant det gikk det radig oppover. Vi gikk rundt et vann og litt fram og tilbake der. Annette hadde gått fram og tilbake og gjort sporet utfordrende. Og i tillegg hadde jeg forklart for dårlig hvilken vei hun skulle gå ned fra heia, så hun hadde gått ned der det stod masse sau tidligere (vi så dem før vi kjørte til Egersund). Da vi kom til dette stedet sleit Isi skikkelig. Fram og tilbake uten å få tak i ferten. Jeg tok henne med oppe en haug for å sjekke om det var noe spor oppå der, men det var det ikke. Annette hjalp meg til slutt med å si sånn noenlunde hvor hun hadde gått nedover og det var akkuratt der sauene hadde vært. Isi sleit seg litt nedover, hadde litt spor innimellom, men var også av. Men vi jobbet oss nedover, ut på stien, enda lengre ned mot veien og fant til slutt slutten, litt på en slump tror jeg, for det var mest sirkling og leiting etter spor der. Å spore i saueterreng er vanskelig hvis man er uheldig å treffer midt oppi der mange har vært/gått. Men vi fant allikevel 5 av 7 gjenstander så det var mye bra her også!

Dagen etterpå, torsdagen, skulle vi gå sporet Gro og Maja la ut for 24 timer siden. Sporet var ca 1 km. Fant startsløyfa og etter litt intens snusing bar det avgårde. Dette var et sted det vanligvis ikke er så mye sau og det viste. Isi gikk dette 24 timers sporet med til tider godt drag i lina. Tror vi fant alle gjenstandene og slutten. Hun fikk overværet av den ca 50 m før, og siden hun gikk med løs sporline, så løp hun og fant den... Men det gjør ingenting, synes jeg. Det er viktig å få belønning og det hadde vært verre hvis hun fant den på slump mens hun vaset rundt. Nå var hun i sporet da hun plutselig fikk ferten av den. Det er ikke like lett å vite hvor vinden er 24 timer senere, så det må vi bare regne med skjer fra tid til annen.

Sporloggen ser bra ut den:

Etter turen vår ville jeg gå det siste sporet som ble lagt ut dagen før. Det var nå blitt 29 timer gammelt. Jeg selv var sporlegger. Isi fikk ikke slappe av etter turen, tenkte det kunne være et moment at hun skulle være litt sliten. Hun hadde jo gått et 24 timers spor tidligere samme dag og vi hadde vært ute på tur i 3-4 timer.
Det gikk bedre enn forventet. Det var endel bratte bakker, Isi fant alle gjenstandene og slutten. Sporet var ikke langt, kun 500 m.

Sporloggen:

Siste sporet gikk vi søndag før utvasking og hjemturen. Annette og Frida hadde gått det ut lørdag. Har ingen sporlogg av sporleggeren, og min logg er det ikke nødvendig å legge ut da... Sporet var ca 800 m og hadde ligget i ca 23 timer. Isi sleit litt i starten og de første hundre metrene opp en bakke. Dette er steder det pleier å være sau, selv om ingen var der når vi gikk. Det var også mye tørrere i terrenget nå enn sist jeg gikk 24 timerssporet etter Gro. Ser at det også gjør det verre. Men Isi fant noen gjenstander og jeg så retningen på sporet, så vi fortsatte oppover for å se om Isi fikk mer fert siden. Det gjorde hun og da fikk hun et annet tempo, her var også mer lyng og det spiller kanskje også inn ift der det var snauere vegetasjon. Oppå fjellet bak hytta og ned i skaret ved de store steinene. Det gikk veldig bra de siste 500 metrene. Fant 5 av 6 gjenstander og slutten :-)