onsdag 18. juli 2012

Leiteaksjon på Karmøy

Tidlig tirsdagsmorgen, kl 06.10, ringte alarmtelefonen. Det var savnet en ung gutt på Karmøy. De trengte flere redningshunder, for det hadde vært hunder ute i søk om natta. Dette var hundeekvipasjer fra Haugesund, Stord og Sauda.
Jeg var faktisk forberedt på denne oppringningen/alarmen, for seint på kvelden mandag (har jo ferie...) leste jeg på nettet at det pågikk en aksjon på Karmøy.
Jeg skrev derfor ut ferjerutene før jeg gikk og la meg, de vil jo komme til nytte før eller siden, uansett. Det ble jo litt seint også, man har jo ferie..., så da alarmtelefonern ringte, hadde jeg sovet i ca 5 timer... Var så trøtt at jeg trykket feil på telefonen og den automatiske stemmen til telemeny sa " Du har tastet et ugyldig tastevalg"... Dermed måtte jeg sende sms til OL og si at jeg kom.

Møtte Aud og Kaare på Mekjarvik og vi tok 07.35 ferja til Skudesnes. Deilig å sitte på ei ferje så tidlig på morgenen, framfor å kjøre om "Arsvågen og di"...

Var framme i Åkrahavn litt over kl 09.00. Sylvelin var nettopp kommet. Vi fikk utdelt søketeiger på gpsène og dro avgårde.Dette var et veldrevet ko. Vi fikk lapp med bilde og opplysninger om den savnede, kart over teigen, en slags "kvittering" for søkeoppdraget, med vårt navn, telefon til ko, søketeig nr ol. opplysninger. Ko beholdt en kopi, så de hadde full kontroll på hvem som var hvor.

 Bildet er fra Haugesund avis:


Jeg parkerte i et boligfelt og hadde et stykke å gå inn dit teigen min begynte. Det var et utmarksområde med flere store og små hauger (= veldig kupert!) som var dekket med lyng, myrer og einerbusker... Store einerbusker, noen var så store at vi ikke kom forbi... og andre "vasset" vi igjennom, med einerbusker til oppunder armene.
Det var et tungt søkeområde og jeg brukte ca 3 timer  (+ transportstrekninger) på en forholdsvis liten teig
(ca 500 x 350 m). Det var heller ikke noe særlig vind, og den lille som var, kom fra litt ulik retning. Jeg måtte derfor sende Isi på mange runderingsslag.

Vi var ganske trøtte i beina, begge to, da vi var ferdige. Men da hadde vi sannelig tråklet godt rundt i teigen vår også... Med så mye vegetasjon/hauger er det vanskelig å få dekket området grundig nok, men jeg hadde en "god" følelse da vi var ferdige, selv om vi ikke fant ham i vår teig. Vi hadde ivertfall dekket området grundig! Noen steder kom vi ikke til pga bratte skrenter og stup... og andre steder var det litt åpent og med god vind, så der hadde Isi kontroll, og der jeg var usikker, der sendte jeg Isi. Hun var kjempeflink og løp både bratte bakker og i tett einerkratt, hun strevde med å komme igjennom, også i myra kjempet hun seg fram når jeg ba henne søke ("runder")!



Etter at jeg var ferdig, da hadde vi gått ca 7 km, kjørte jeg inn til ko for å hvile. 7 km er ikke så mye, men i dette krevende terrenget tok det sin tid å komme igjennom. Vi gikk ca 2 km pr time...

Ved bilen fikk Isi tørket seg og fikk på "Back on track" dekkenet. Jeg skulle ønsket at jeg hadde et slikt "dekken", for mine bein var stivere enn Isi sine i går kveld... Heldigvis hadde jeg med ekstra bukse for buksa var klissvåt (det regnet endel og var klissvått i terrenget) og ulltrøya var også klissvåt, av svette... Godt å ta på ei ny, tørr trøye!

Mens jeg var å hvilte og spiste i ko, og gjorde oss klare for ny teig, kom det inn opplysninger fra en huseier om noen observasjoner som muligens kunne være den savnede. Og en liten time senere ble det bekreftet at han var funnet, av politiet, i god fysisk form. Det var en kjempegod nyhet og vi kunne etterhvert starte på hjemturen. Var hjemme igjen ca kl 19.00, så det ble en lang dag ute.

Les om saken i Haugesund avis.




Ingen kommentarer: