tirsdag 31. juli 2012

Det er travelt på aksjonsfronten for tiden...

Det var natt til mandag (kl 00.15), enda en utkalling til en leiteaksjon på Karmøy. Denne gang i Kopervik. Jeg måtte låse opp på jobb mandag morgen, så jeg reiste hjemmefra 07.45. 
Da jeg kom fram i 10 tiden, møtte jeg Alexandra (dio Hordaland) som var i ko. Om natta hadde Frode S (fra Haugesund) og Harald (fra Sauda) søkt. Nå var det min og Rune (fra Sauda) sin tur. Rune overtok også som BA da Alexandra reiste for å sove...

Det var en mann på 46 år som var savnet fra hjemmet sitt søndag kveld. Det hadde vært noe mobilsporing så østsiden av Karmøy/Kopervik var det mest aktuelle området.

Vi fikk først teiger som bestod av utmark/hus/hager/knauser/sjøkant/lyng/skogsholdt. Variert med andre ord. Vi skulle konsentrere oss om alt utenom hus/hager. Været var bra, opphold og litt sol, det var også litt vind, noe som er bra for hundesøkene.

Etter 2,5 time i søk var det en liten pause i ko. Jeg gir Isi "leverposteivann" for å få i henne nok væske. Væskemangel, bare noen få prosent, fører til nedsatt ytelse, og det ønsker jeg ikke. Derfor er det viktig å "vanne hundene", spesielt her som vi søkte der det ikke er naturlige vann/tjern ol. I tillegg tar jeg på "Back on track" dekkenet (selv om det er 17 grader), slik at muskler holdes varme og smidige og at slaggstoffer forsvinner raskere fra musklene. Synes det funker bra, Isi er myk og fin da hun tas ut av bilen etter pauser, skulle gjerne hatt noe lignende selv... (og det finns for folk :-)

Vi fikk raskt et nytt oppdrag:
Søk fra båt. Jeg og 2 fra Norsk folkehjelp (som førte båten) søkte oss sørover fra Kopervik, ca 6 km. Det tok omtrent 2 timer for vi kjørte sakte, slik at Isi kan bruke nesen og vi kan kikke. Vinden var litt ugunstig for oss, den kom rett sørfra og litt sørøst. Ønsket at den kom mer fra landsiden. Vi fikk også endel båter/folk i båter (fiskere) i vårt område og Isi ble veldig opptatt av den ferten...


Isi og meg i søk fra båten.
Bildet stod i Haugesund avis:

Etter to timers søk i båt fikk vi igjen en liten pause i ko, før vi får en ny teig. Her kommer vi ikke gjennom hele teigen pga beitemarker med kyr/okser... Men seakingen er over oss, så de tar de åpne områdene. Vi konsentrerer oss om der det er skog/trær. Vi søker i denne teigen i ca 2 - 2,5 time. 

Klokka nærmer seg nå 19.00 og både jeg og Isi er slitne. Det er nye hundeekvipasjer på vei (Frode S og Kay Roger (Hordaland) - mulig det kom noen til..., så jeg dimmiterer meg selv og drar etter en liten hvil hjemmover. Var hjemme litt før kl 22. En lang dag!
Krysser fingrene for at det blir funn etterhvert. Nå skal Sivilforsvaret finsøke områdene og sjøen.



Nå har Isi hatt 3 leiteaksjoner på kort tid og vi har ikke hatt muligheter til å trene innimellom. Får prøve å få noen funn på trening snart, for nå er det blitt mange timer i søk uten funn.


2 kommentarer:

Gro sa...

Lurte på om der var noe kjent på det bildet ja. Du er snart lommekjent over fjorden nå. ; ) Godt jobba begge to!!

Tone sa...

Takk, ja er blitt godt kjent på Karmøy denne sommeren. Det er ei fin "øy"!