torsdag 6. juni 2013

Lek og overvær i skogen

Jeg har jobbet endel med å leke med Emma i det siste. Når hun er på tur med meg alene, uten Isi, tar jeg alltid med en leke eller to. Hun leker heftig med meg, med både tennisballer og "skinnleke i bånd". Vi trener både på jaktleken og på drakamplek. Jaktlek engasjerer hun seg mest i foreløpig.

Når hun vinner leken, rygger jeg alltid bakover slik at hun kommer mot meg. Jeg kan også kaste tennisballen og hun kommer tilbake med den  :-)



Vi trener også på hold fast, med ulike gjenstander. Først bare holde et sekund, før belønning (klikk og godbit/lek), så lengre og kortere og en salig blanding. Hun begynner å bli bevisst på at hun skal holde fast, mens hun sitter/står foran meg, artig. Hun kan holde ca 10 sekunder på det meste nå. Innimellom slipper hun og da tar jeg den bare opp og gir henne en ny sjanse til å ta godbiten, som hun godt kjenner ferten av, for jeg holder den inni den hånda som gir henne gjenstanden. I starten var hun veldig opptatt av godbiten inni hånda, så denne øvelsen er også en forberedelse på at en belønning må utsettes, man må gjøre noe for å få belønning - bla. når man finner en figurant, må man melde og løpe inn, før man får "forsyne seg".

Har også latt gjenstanden ligge på bakken etter belønningen, og ventet til hun tar den opp. Det gjør hun oftest og da er det belønning med en gang først, så vente ut litt, etpar sekund og økende tid. Har kastet den litt bort også, bare en meter eller to, og belønner med en gang hun tar den, så belønne når hun har snudd og så når hun er på vei tilbake. Senere også når hun er helt tilbake og holder og venter på belønningslyden (klikkeren foreløpig - senere også "bra")!

Her litt sigarholding, men hun holder fast, oftest i midten på slangen:


På treningene med NRH har jeg startet at andre skal leke med henne. Noen ganger går det veldig bra! Men hun er liten og lar seg lett distrahere av en god lukt i skogen ol. Hun kan også være trøtt eller at det blir for mange/lange repetisjoner. Hvis figurantene har godbiter i lommene, vil hun heller ha dem enn å leke.

Hun liker litt fart i leken, dvs at leken må bevege seg fra henne, feks en tennisball som triller eller så må figuranten løpe litt ifta henne med en jaktleke langs bakken.
Kanskje det holder å la en person leke heftig en kort stund, og så stoppe der? Når hun blir eldre vil nok konsentrasjonen ift dette og det at hun modnes psykisk, forhåpentligvis gjøre at hun leker like heftig med figurantene som hun gjør med meg :-)

Godbiter har den fordelen at man ofte får flere repetisjoner, f.eks når jeg har trent minirundering. Så en kombinasjon av dette med å leke med andre og bruke godbiter vil jeg nok fortsette med en stund til.

På onsdag lekte først jeg og så Sonja med henne mens de andre var ute og la spor. Det gikk kjempefint! Litt senere fikk de andre prøve med ulike leker men hun var mindre konsentrert da. Men da lekte ikke jeg med henne først... Kanskje det er lurt? 
Første figurant lekte med tennisballene og det gikk ganske bra. De løp også fra henne innover i skogen mens jeg holder henne, og hun hyler og kjemper for å komme løs og løpe etter dem - veldig bra! 
Til slutt fikk hun et overværssøk men da ville hun bare ha godbiter :-)

Link til en fin artikkel om lek med hunder.

Glemmer jo nesten å skrive hva Isi gjør... Hun har det ivertfall travelt med en vilter valp i huset! Hun er utrolig tålmodig og de leker fint sammen. 

Hun gikk et spor på ca 500 m denne onsdagskvelden. John la det ut. Det lå i ca 2 timer. Greit med litt variasjon for forrige spor var på over 3 km. Hun fant sporet og sjekket flere ganger retningen før hun bestemte seg. Hun fant 3 av 4 gjenstander og hun kommer løpende inn med dem. Slutten (dvs godbiter i boks og en gryntegris) er helt topp for henne. Matbelønning går hun gjennom ild og vann for og gryntegrisen er gøy å tygge på og bære tilbake til bilen!

Her er noen bilder/videoer av de to som koser seg sammen:


 Isi har sår på begge sider av halsen etter sylskarpe valpetenner:


Bading:

Hvile i sola i hagen:

Leking:


Ingen kommentarer: