lørdag 8. mars 2014

Spor i nytt terreng på Høgjæren

Lørdag var det sportrening og det var koselig med besøk fra vest agder. 3 stk som var på årsmøtet fredag var med på sporlaget :-)

Det var fint vær, opphold og gløtt av sol, faktisk. En kald vind, som økte på utover dagen gjorde det litt kaldt... Her i dette åpne landskapet får vinden godt tak.

Vi parkerte på parkeringsplassen til Steinkjerringa , ikke så langt fra Varhaug. Åpnent terreng og turfolk flest går på de opparbeida traktorstiene i området.

Tok litt bilder på lufteturen:


Parkeringen:


Jeg la ut flere spor til Emma og Trude la ut et, som skulle gåes som et ID spor. Hovedfokus ift spor er fremdeles apport av gjenstander. Så det ble 2 stk 50 m spor med mange gjenstander, samt et litt lengre, ca 500 m, også med endel gjenstander - 4 eller 5.
Fikk også anledning til flere økter med apport av både små og store (litt rare/uvanlige) gjenstander, fri ved foten og også meldingstrening.

Kent gikk ut et 300 m langt spor til Isi også og det syntes hun var veldig kjekt! Herlige Isi, som blir så glad for å få jobbe litt hun også :-)

Første spor for Emma var ca 1 time gammelt og skulle gåes som et ID spor. Det var bare et spor der, men jeg ville at Emma skulle få lukte på noe som hadde lukta til sporleggeren på seg.
Jeg skal på ID sporkurs på Etnesamlingen (håper jeg...) og da satser jeg på å lære mer om hvordan gjøre dette. Men inntil da, når Emma går andres spor, så får hun en smeller før vi starter. 

Figuranten lå i slutten og jeg fikk en vante i en pose som hun fikk lukte på flere ganger. Først lukte litt på den, men så glemte jeg at det lå en gjenstand helt i starten. Så etter apport av denne, fikk hun lukte i posen en gang til, før det bar avgårde. Jeg hadde bedt Trude legge ned etpar av sine egne gjenstander og da fant Emma noen hun ikke hadde sett/apportert tidligere.
Den første var en kulepenn, og da ville hun bare forbi... Jeg måtte holde igjen, men hun tok den ikke. Til slutt tok jeg den og kastet den litt vekk, slik at hun skulle ta den. Da gjorde hun det, vi tok flere repetisjoner/plukkepause, av den kulepennen.
Så fortsatte vi og den neste gjenstanden, var også Trude sin og den kom hun fint inn med. Også de to Trude fikk av meg, som var gjenstander jeg ikke har tatt i på månedsvis, de har ligget hjemme i en pose,  men det var en type gjenstander som Emma har apportert tidligere. Jeg skulle ha bedt om at de ble lagt først, og at kulepennen og den andre dingsen til Trude, ble lagt sist. Trude ble funnet i slutten, bak en stein, av en litt forundret Emma... Hun har aldri hatt en figurant i slutten tidligere.

Film av dette sporet
(glemte å starte filmen da vi begynte med gjenstanden som lå ved startsløyfa)


Neste spor som ble gått, gikk jeg ut selv og det hadde ligget i ca 2,5 time. Det første var kort, ca 50 m og med ca 8 gjenstander. Den første gjenstanden, en pastilleske, hadde blåst litt vekk. Vinden var nemlig økt ganske kraftig nå...
Heldigvis var ikke retningen annerledes. Emma så gjenstanden litt bortenfor pga den lave vegetasjonen her, kort beitegress, så hun løp dit og apporterte den. Etpar av de andre eskene hadde også vinden flyttet litt på...

Etter dette korte gikk vi direkte bort til det som var ca 500 m.  Dette sporet gikk bra, fine gjenstandsapporteringer, og en gang, da jeg trodde hun dro meg i feil retning, og jeg fisket opp gpsèn fra lommen, så fant hun en gjenstand, som gjorde at jeg skjønte at hun hadde rett og ikke jeg... GPSèn ble lagt i lomma og der lå den resten av sporet.
Hun virret endel i dette sporet, tror det kan være pga den sterke vinden og vi har ikke gått særlig mye på slikt kort gress. Fin erfaring og hun jobbet seg så bra gjennom hele sporet. Og, best av alt... Jeg synes hun drar mindre nå - JUHU!!!!!!!!!!!!!!
Tror det kan være pga at vi har jobbet så mye med gjenstander. Hun har jo hatt 8-9 gjenstander ila 50 m i ganske mange spor nå. så hun har kanskje fått et nytt "fokus" - som er at det kan komme en gjenstand når som helst og på "løpende bånd"... 
Spesielt når jeg gir henne mer line slik at jeg ikke går i stram line rett bak henne, roer hun seg og jobber veldig bra. Flott fokus og god motivasjon - morro å gå spor da :-)

Slik så sporloggen ut:
Den røde er meg som sporlegger og den gule er meg når Emma sporer foran:
(glemte å ta på gpsèn før vi hadde gått litt, derfor er den gule litt kortere...)


Sporfilm (lang...):


Helt til slutt ble det også et langt overværssøk på Emma. Trude gikk og gjemte seg, og hun hadde ferten av henne da vi kom opp til starten. Det var bare å slippe henne og borte var à....  Hun vet veldig godt hva hun skal gjøre her ja. Det ble en god avstand også, tipper ca 300 m.

Film (men vi ser nesten ikke Emma, for hun forsvinner i terrenget...
Det er "redningshunden" sin det - Flinkisen!)
 


Ingen kommentarer: