søndag 2. mars 2014

Spor og feltsøkstrening i nydelig vårvær

På lørdag var det sportrening på Veraland i et herlig vårvær. Sola kom og det var nesten ikke vind, utrolig!


Et flott treningsterreng her:

Jeg trener på gjenstander i spor og felt. Etter å ha brukt omtrent 1 time på å legge ut Emmas oppgaver, samt et spor til pensjonisten..., var det deilig å hive jakken i solbakken!

Startet med et feltsøk som nå hadde ligget i ca 1 time. Dette var felt/korridor nr 6. Det var ca 10 x 30 m og det var to gjenstander der. Det gikk riktig så bra. Emma begynner å få forståelse for hva hun skal gjøre. Hun holder seg rimelig greit innafor feltet/ferten og når hun finner en gjenstand er det full fart inn til meg. Hun er raskere til å plukke opp og komme tilbake med gjenstandene i feltet enn i sporet...



Etter dette tok vi det første sporet med 9 gjenstander. sporet er ca 50 m. Dette gikk også bra. Hun var ganske rask med å komme inn med gjenstandene. Det er effektiv trening å ha så mange repetisjoner, for ila ei uke med mye trening på dette, ser jeg en tydelig bedring. Det jeg også ser nå, er at hvis hun får ferten av gjenstanden, velger hun å lete etter den istedenfor å bare dure videre...

En filmsnutt av sporet, glemte å slå på ved starten så hun hadde allerede funnet 2 el 3 gjenstander:

Så var det Isi sin tur til å få et spor. Herlige gamlå mi! Hun blir så glad over å få jobbe litt, men merker jo at formen ikke er som den var. Hun strever litt mer i bratte partier, men nesebruken er det ikke noe å si på!

Så hadde vi en deilig lunsj i solsteiken:

Vi hadde "besøk" av disse seilflyene... De går ivertfall ikke å tråkker i sporene våre:

Ser ganske så herlig ut:

Isi er ute i sola i pausen:


Etter lunsj fikk Emma prøve seg på en korridor lagt av Kjell Ove. Det er første gang hun prøver en annen en meg og med en annens fert på gjenstandene. Det gikk over all forventning. Hun fant begge to og kom inn med dem. Merket ikke noe forskjell fra når det er jeg som har lagt dem ut. 

Trude tok noen bilder av oss her:



Så gikk vi et 3 timer gammelt spor som hadde ligget på beitemarka. Først et kort med 8-9 gjenstander, så fortsatte det og det var da ca 500 m. Der var det to gjenstander. Hun stoppet fint med begge to, og jeg tok såkalte "plukkepause" her. Dvs jeg hadde med noen ekstra gjenstander i lommen, som vi øvde på der, midt i sporet, før vi så sporet videre. Hadde lagt inn noen vinkler også og i etpar av de sleit hun skikkelig. Vi har jo gått mye rett fram spor med mange gjenstander i nå, samt at vinden hadde økt noe utover dagen og sola og vind har vi vel ikke prøvd før i et spor. Hun måtte nok konsentrere seg mer enn hun har gjort i det siste...
Men jeg stod bare stille i vinklene og lot henne bruke tiden det tok på å utrede hvor sporet går videre. Hun gir ivertfall ikke opp. Jeg må bare ikke gi henne for mye line her. Siste vinkelen gikk mye bedre, så hun lærte kanskje noe ila sporet?

Helt på slutten av dagen, vel i 2 tia, tok jeg Isi med meg og la et lengre spor til Emma. Men 4 gjenstander og altså forstyrrelse i form av hund. Det ble bare en time gammelt før vi gikk det. Dette sporet er det jeg er mest fornøyd med ila dagen, ja uka! Terrenget var utmark, litt ulendt. Hun gikk veldig bra, dro ikke altfor mye, hun hadde jo gjort endel annet tidligere, så hun var nok ikke like uthvilt. Men med stor presisjon og med god motivasjon gikk hun sporet - OG hun plukket de 4 gjenstandene veldig bra! Hurra!!! Da tok vi "kveld og begge hundene sov godt hele kvelden. 

Litt flere bilder fra Veraland, fra turen før vi startet treningen:




Søndag ville jeg legge et spor før turen. Da jeg kom til Sviland, så det slik ut der jeg tenkte å starte sporet:

Så jeg kjørte ned til grustaket, fordi oppe i skogen holdt paintballfolka på...
La først et kort på marka der jeg bare ville teste retningsbestemmelse. Det er en stund siden vi trente på dette. Sporet lå på den store marka og jeg gikk 90 grader på sporet. Hun slo fint og valgte rett vei. Det var et ferskt spor så hun hadde en "piruett" før hun dro avgårde. Hun fant etter få meter noen tørrforkuler og i "slutten" lå en gjenstand, en del av en sokk.

Etter turen på 1.5 time gikk hun det litt lengre sporet, det var vel ca 500 m. Startet med å teste oppsøk over litt avstand. Hun gikk ca 30 m før sporet kom. Først sjekket hun baksporet. Jeg lot henne gå og hun snudde etter 5-6 meter og fant rett utgang etter litt vimsing. 
Siden jeg i går så at hun jobbet med å lokalisere og så apportere, ville jeg i dag gjemme gjenstandene litt bedre. Jeg la litt gress ol over de fleste, men ikke over de helt nye. 
For jeg hadde også lagt noen nye gjenstander i dette sporet, bare for å se hvordan hun reagerte på litt "rare" gjenstander. På den første var det litt nøling, men når jeg bare avventer kommer hun. På gjenstand to, som er en type hun har tatt tidligere, skjedde det noe som skjer noen ganger - da hun gaper over den, triller det ut en godbit som ikke er svelget ned fra belønningen rett før... hehe.. ser det tydelig for hun spiser den, gaper på ny og den triller ut igjen.. Til slutt fikk hun svelget den, og kom da inn med gjenstanden  :-P

På den tredje gjenstanden måtte jeg holde henne igjen for at hun skulle ta den, hun ville bare videre akkuratt da, og jeg måtte gi en hjelpekommando for å få henne inntil meg. Så vi har litt arbeid igjen å gjøre enda. Hun er så gira på å gå videre så det er nok dette vi må jobbe mest med ift spor framover. 

Her er litt film, fra starten og litt utover i sporet. 
Jeg stoppa filmingen da vi kom inn i tett område for der ville det være vanskelig å se hunden..:

Der jeg ikke filmet, hadde jeg lagt ut et par solbriller. Disse har hun ikke apportert tidligere, så hun tok dem ikke. Da gikk jeg fram og vi tok en plukkepause med solbrillene. Hun tok dem da, flere ganger.

Vi fikk også en ny utfordring da vi kom til den lille marka ved grustaket. Der var en mann med en gjeng bjeffende hunder som han hadde null kontroll på... de bjeffa på noe og han kjeefta som bare det. Han var i enden av marka dvs han hadde nok gått i sporet..

Så det på Emma også, hun brukte lang tid på å finne det igjen og ved en gjenstand var hun ukonsentrert og tok den ikke med en gang. Mannen stod like bortenfor oss å "skreik" på bikkjene sine, så hun ble nok litt satt ut... 
Men hun kom seg på sporet igjen og fortsatte. Vi fikk en krysning til da vi gikk mot skogen igjen men etter å ha løpt litt rundt og utredet dette, fortsatte hun og fant slutten like etter - bra tima ift vanskelighetene og slutten. Jeg var glad hundene hans ikke hadde funnet den, for den lå ikke så langt vekk fra der de gikk.

Da vi kom til bilen tok vi en økt med å holde fast og komme på plass med mange ukjente gjenstander. Dette er noe jeg kommer til å gjøre litt i hverdagene nå framover, det trengs også, det så jeg i dagens spor. Jeg må huske på alle de små detaljene/momentene, i tillegg til "det store bildet" (ferdig øvelse) :-)


Ingen kommentarer: