fredag 28. mars 2014

Rundering og blindslag på Alsvik

Onsdag kveld var vi i Alsvik for å rundere litt igjen. Det var endel turfolk ute, både med og uten hunder, men det er bare å legge lista litt lavere om nødvendig. Fint at hundene venner seg til å gjøre jobben og ikke la seg avspore av forstyrrelser.
Jeg startet med 4 funn og Emma går fremdeles rett i lek. Gry hadde godbiter og Helen/Nina hadde både tenisballer og godbiter.
Etter 4 funn fikk hun et blindslag før funn igjen. Så enda et blindslag før ca 2 (?) funn. Deretter 2 blindslag etterhverandre før et funn og så et funn igjen. Det siste funnet var opp en liten "skrent" og jeg gav Emma en påvirkning for å sikre at hun fant = få erfaringer på at figuranter kan ligge "overalt" som er rett ut fra der jeg sender. Avsluttet med to blindslag, på samme side, da det ene er inn og ut igjen (da var hun i et område der hun tidligere hadde vært og funnet Gry. Derfor et til og det ble langt ut, over/opp grusvei og var ute lenge.
Jeg er veldig fornøyd med intensiteten og arbeidslysten. Hun vil virkelig finne, og løper og løper for å leite! Det går så fort til tider at jeg holder pusten og krysser fingrene, ivertfall i det mest ulendte og steinete partiet... Men hun er så lett på foten at det går helt fint.

Fra en tidligere trening på melding:
Fotograf: Cecilie Sperre Jørgensen

Vi jobber videre med å øke blindslaga, gradvis. Det betyr at innimellom får hun også bare funn, og andre ganger blindslag av varierende antall.
Utenom jobber vi med meldingen og der gjør hun store fremskritt. Jeg er nok litt pirkete.... men tror jeg vil ha igjen for det senere.
Etterhvert kan det nok være at jeg "slakker på krava"  (kjenner meg selv såpass ift de to forrige redningshundene mine...) - ikke ift selve meldingen (ta bittet, raskt returnere og holde fast), men ift lydigheten rundt meg. Som f.eks det å sette seg med bittet i munnen. Noen steder i ulendt terreng, kan det være mest praktisk å stå ved siden av meg, og så lenge de står i ro er det helt ok. Det viktigste er at hun holder fast bittet og ikke tyvstarter. Det er hun allerede god på, veldig god på. Men nå i starten og på "flat" mark (åpen plass, grusbaner ol) så terpes det også på å sette seg inn på plass med bittet. Det pleier jeg å starte med, for å minne henne på hva hun skal gjøre. Jeg har gjort det mye ift skål, men også med å belønne selv, som en vanlig apportering. Men fikk tips av Arne om å gjøre det også med figurant, dvs hun tar bittet som jeg kaster foran meg og når og hvis hun setter seg raskt sier jeg "vis". Hvis hun ikke setter seg raskt eller blir stående, avbryter jeg og gjør det på ny. Det funket veldig bra på torsdag.
En annen liten detalj jeg har "pirket" på er at hun tar bittet (trinn 2) når hun er igjen hos fig og jeg går fra, at hun står med hodet vekk fra meg når hun tar bittet. Da må hun gjøre som i full øvelse, ta bittet med hodet fra meg, snu seg raskt og komme inn. Jeg prøvde først med 20 repetisjoner og for ei ukes tid siden og 20 repetisjoner, var det enda ikke helt i boks. Jeg prøvde da å gi en liten lyd og bevege meg litt og da snudde hun tvert. Men i og med at jeg også fortsatte å ta trinn 2 etpar ganger før trinn 3 (full øvelse), så fikk hun raskt flere repetisjoner og jeg sluttet med å gi lyd. Gjorde dette bare etpar ganger en lørdag. For etter noen flere repetisjoner der hun tok bittet "bak figuranten" (vet ikke helt hvordan forklare det...), så kommer hun raskere og raskere inn. Nå tar hun bittet raskt og kommer, uten lyd eller bevegelse fra meg. Det er bra!

Jeg prøver å variere mest mulig på steder hun øver på dette, slik at vi generaliserer også, mens vi holder på med denne finpussingen.
Ved for mye forstyrrelser går jeg litt tilbake først og deretter "tilnærmet" full øvelse hvis de innledende trinna går bra.
Har trent både på asfalt, grus, gress, skog mm og ulike steder.
"Time will show"... når jeg synes det er bra nok til å settes mer helhetlig inn i øvelsen rundering. I løpet av våren håper jeg vi har det i  boks, hvis ikke noe uforutsett skulle skje.

I mellomtiden trener vi rundering med direkte belønning og jeg har sånn litt i bakhodet tenkt at vi skal komme til ca B nivå, 400 -500 m med to funn, før meldingen settes inn i søket for fullt. Da kan hun rundering, blindslag, framdrift, passeringer og hun kan også melding godt utenom. Da håper jeg på en smertefri kobling mellom de to tingene og at vi er ferdige med terpingen ( momenttreningen)  :-)

Bilder fra turer i flott vårvær:
Emma må alltid opp på de største steinene... Dette er på Kolfjellet, opp av Sviland:

Deilig med kakao på tur

Fin tur før Isi fikk massasje hos Marie Haga!Det hjelper på ein gammal kropp!

Bråstein ved Helgelandsnuten:

Figgjoelva:

Lite skogstjern, Skrudstjørna. Isi svømmer uti og Emma venter...



Ingen kommentarer: