tirsdag 1. april 2014

Rundering ved Flassavann

Lørdag var det først dømming av A prøver, så ble det tid til litt trening. Flassavann har et åpent men ganske krevende terreng, med myr og bratte skråninger. Jeg ville rundere også i dag. det var varmt og fint vær. Både derfor, og fordi Emma hadde 6 blindslag sist rundering, ville jeg at hun skulle få bare funn i dag. 

Flott og varmt vær. Den første virkelig varme treningsdagen:

A løypa gåes og figuranter legges ut:

Spente prøvedeltakere gjør seg klare:

 Det er også viktig at hundene lærer å jobbe i varmen og i krevende løyper, men da bør det i starten være skikkelig gøy! Derfor ble det kun funn, rett i lek og vi øvde på passeringer, så jeg gikk ikke ut, bare kalte henne inn når belønningen var ferdig.
Starten ble ikke helt som planlagt, vel første slag ble som jeg hadde tenkt, hun fikk ferten av figuranten og fikk løpe ut. Neste slag ble hun forstyrret av folk med hund som kom gående i terrenget rett bak figuranten. Dermed stoppet hun, bjeffet litt og jeg ropte henne inn. Prøvde å få påvirkning fra figuranten, men lyden/klappingen bar i feil retning, så hun løp på skrå framover, kom inn på midtlinja lengre framme og fikk der igjen ferten av figuranten på vindsiden. Jaja, vind og fert kan vi ikke styre og er fornøyd at hun går ut på ferten, selv om det var på "feil" side.
Deretter gikk det bra. Hun fyker ut på hver side. Noen ganger er passeringene 1 -2 m fra meg, men det skjer lett i slikt åpent terreng. Vi gikk et stykke. Jeg ville at hun skulle bli litt varm og trøtt og allikevel synes at dette er det gøyeste i verden. Så hun fikk også ca 3 slag på hver side oppe i de bratte skråningene. Tror vi gikk ca 400 m. Og selv om hun ser litt mer sliten og varm ut etterhvert, bl.a. så traver hun mot meg på midtlinja på slutten, så gallopperer hun utover på hvert slag, også det siste! Veldig bra!

En liten filmsnutt:

Hun fikk også en økt med melding, med forstyrrelser. Det gikk bra og etter litt "oppvarming" (momenter) så tok hun hele øvelsen/full melding etpar ganger.

Før vi kjørte hjem, var hundene i bekken for å kjøle seg ned litt:


Slik kjølte jeg meg ned:

Ingen kommentarer: