lørdag 5. april 2014

Rundering på Sviland

Så var vi på Sviland igjen. En flott og lys kveld, det merkes godt når klokka snus!
Jeg startet runderingen rett etter bekken. Hadde lagt ut Morten borte ved myra, slik at det forhåpentligvis ble 1-2 blindslag før Emma fant ham.
Først et funn, det var Sven Magnus som var innom, kjekt å se han og flatten Massi igjen!
Etter å ha funnet Sven Magnus, løp Emma over på andre siden, det var et blindslag og deretter et blindslag på andre siden. Når hun så kom inn, litt langt fra meg, så virra hun litt og så litt forvirra ut. Jeg ropte på henne og stilte henne opp og da fòr hun ut. Men fant ikke Morten… Det ble nok litt for mange blindslag rett etter hverandre så tidlig i løypa. Men da jeg stilte henne opp så løp hun så fint som bare det, og dette var også et blindslag
På andre siden fant hun Morten og da fikk jeg ut en figurant igjen. Hun fikk 3-4 funn til, flere ganger opp de bratte bakkene på venstresiden, så et blindslag og deretter opp bakken igjen for å finne Morten. Der bomma hun litt, for hun dro litt for fort framover. Da hun kom inn på midtlinja lengre framme, ropte jeg henne til meg og stilte jeg henne opp, hun løp igjen litt for mye på skrå, men hentet seg fint inn selv og gjorde funn.
Tror jeg må ha en del funn rett ut de neste øktene, for hun trekker litt for fort framover. Det blir jo gjerne slik når vi ønsker framdrift og hundene oppdager at da kan man jo bare løpe på skrå framover. Det er en balansegang mellom å ha funn rett ut og litt lengre fram i løypa. Og så jeg vil de neste gangene ha flere funn før blindslagene kommer. 
 Fikk også etpar økter med melding, både på grusvei og i skogen/på en sti. Det begynner å bli bra nå!
Også noen vanlige turdager med Gro, trener vi melding før/etter. Nå sist på fredag var det vel, så tok jeg ingen "innledende" øvelser først. Rett på full melding. Gikk kjempebra! Flyttet så ut i skogen for 3 repetisjoner, alle vellykkede, tok bittet raskt, returnerer raskt og uten at jeg må rope eller lignende og setter seg hos meg med bittet i munnen - flinke jente det :-)
Nå må det trenes mer i terrenget, flere ulike steder og avstand må økes. Det har vært mellom 5 - 20 meter for det meste. 
Isi fikk et kjekt feltsøk med tennisballer og pipedyr - pensjonistlykke - man trenger ikke lenger trene bare med små gjenstander :-)
Stilige Isi, her tygger hun på ei kongle...

 Litt turbilder. Emma ville gjerne dele dagens fangst med meg...

Soloppgang, tur før jobb og det er lyst - herlig!

Sørmarka

Mys... 

Ingen kommentarer: