tirsdag 6. mai 2014

Etnesamlingen 2014

Det var egentlig sporkurs/ID sporkurs jeg hadde meldt meg på, i Etne. Men dessverre var det ikke nok påmeldte til at det kunne gjennomføres... Synd og litt rart at det ikke er mer interesse for dette.

Men nå hadde jeg både betalt kurset og fått fri fra jobben, så jeg ville derfor reise uansett. Og det ble en utrolig kjekk samling. Været var veldig bra, mye sol, passe treningstemperatur om dagen, men kalde kvelder og frost om natta. Jeg var glad jeg hadde egen campingvogn. Varmt og godt for både Emma og meg.

Terrengene var også veldig bra. Mye terreng, åpent terreng, utfordrende terreng, skog, vann og bratte bakker, som vi ikke skal kjøre ned, eller hva Frode...


Ankom Etne camping onsdag kveld. Kjøreturen med campingvogna gikk fint. Den er så liten og lett å ha bak bilen. Isi er hjemme, så det er bare Emma og meg som er på tur denne langhelga.

Vi venter på ferja:


Flott vær hele dagen og kvelden, men litt kaldt var det. Det ble grilling, velkommensamling og lagmøte, før vi tok kvelden i vogna! Godt jeg hadde en liten vifteovn, for det ble kaldt om natta. Vannet i skåla ute var frosset hver morgen...

Grilling:

Emma ligger fint mens grillingen pågår, hun har sluttet å bite i stykker båndet...:


Første treningsdag kjørte vi til Olalia. Vi parkerte på en gedigen parkeringsplass og brukte terrenget rundt denne. Jeg er på lag med instruktør Karen Sofie og instruktørelev Frode Sjovatsen. 10 deltakere, stort sett unge hunder.Trivelige og flinke hunder og førere. Fikk dessverre ikke sett alle i action, fordi vi delte oss opp i to grupper hver dag. Fikk tatt noen bilder, av noen av deltakerne.

Emma fikk denne første dagen mange små økter med spor og meldingstrening. Først fikk hun gå et ca 400 m ukjent spor med 4 gjenstander og slutt. Selve sporet går helt supert. Første gjenstand apporterte hun fint, mens de to neste, da ville hun videre, så jeg måtte holde igjen/vente henne ut, til hun apporterte dem. En gjenstand fikk hun ikke ferten av fordi hun akkuratt der var litt til siden for sporet. Slutten ble funnet og det var stor stas!
Siden hun er så gira på sporet, er det ingen fare om jeg holder henne igjen og «krever» at hun plukker opp gjenstanden før hun får gå videre. Hadde det vært en hund med mindre sporlyst, kunne dette kanskje ha blitt «for sterk kost»... Men jeg skal prøve å bytte belønning for å se om jeg kan gi gjenstandene større verdi!

Ser fint ut dette, vi er abslutt i rute ift sportreningen:


Jeg fant også  ut at jeg nok innimellom må repetere «gjenstands-spor», dvs ca 50 m spor med masse gjenstander i (minst 8). Sporet starter med en gjenstand og hun får ikke gå før den er apportert.
Slike spor gir mange repetisjoner på kort tid og har tidligere hatt god effekt for Emma, ift å  ikke gå over gjenstandene.

Emma fikk to slike i dag, lagt av andre og med andres gjenstander. Spesielt det siste var veldig bra. Da trengte jeg ikke holde igjen på noen av gjenstandene. Hun fikk ferten av dem, og selv om hun akkuratt hadde passert dem (vi hadde vinden i ryggen), snudde/rygget hun slik at hun fant dem.
I tillegg fikk hun apportere gjenstander som Ola strødde ut på grusen. Hun gikk sporet hans da... og apporterte fint.
Kanskje det at jeg ofte er langt bak henne på vanlige spor (når hun kan finne på å gå over gjenstander), har noe å si...? For på de korte spora med masse gjenstander, da har jeg kort line og går rett bak henne. Hmmm... får kanskje prøve å se om noe kan gjøres ift det også.

De to meldingsøktene gikk flott. Den første tok vi på grus/parkeringsplassen. Pga nytt sted/ny figurant startet jeg med innkomst fra figurant og så påvis. De neste ble full melding med bittet på bakken på siste. Figuranten var sittende.

Neste økt var Ola figurant og han la seg ute i terrenget der vi hadde gått spor tidligere. Han var på ca 50 m. Hentet Emma da han var på plass og hun løp fint ut. Han var sittende først. Hun tok bittet, så slikket hun ham i fjeset før hun løp inn....

Deretter var han liggende med hodet ned i lyngen. Hun kikket litt ekstra på ham for det var den første som lå slik... så tok hun bittet og kom innover. Ca 10-15 m fra meg stoppet hun for å lukte og dermed slapp hun bittet. Jeg avbrøt og gikk ut til Ola med bittet igjen. Neste forsøk ble bra, helt inn og ventet på «vis» kommando. Så flyttet vi oss litt slik at hun ville løpe i et område Karen Sofie og Spinnvill hadde vært i rett før. Forstyrrelser altså... Ola lå med hodet ned. Det gikk flott, tar bittet og tar seg en runde rundt ham før hun kommer inn. Holder fint fast og får påvise.

Avslutten dagen med en rolig rusletur innover grusveien, herlig!

På vei opp til Olalia:


Ola og den nye valpen, Draco:

Tora og Pia, som kommer fra Stavanger. En herlig bc på 6 mnd:

Sportrening for Silje og den flotte puddelen hennes, som jeg dessverre ikke husker navnet på:


Vi hadde aldeles nyyyyydelig vær:

Karen Sofie trener innkomst fra felt, med chesapeaken Spinnvill:

Emma har funnet ballen i slutten av et spor:

Flott treningsterreng på Olalia:

Litt miljøtrening...



Dag 2:
Denne dagen var vi på Kritle. Lengre kjøretur og en liten «ekstratur» der vi måtte rygge tilbake en smal skogsvei... 
 Ups...

Nå må vi rygge tilbake...

Men fram kom vi og delte oss i to. Jeg var en av 5 som kjørte lengre innover en grusvei. Mye terreng å trene i, noe vi ikke har særlig av i mine hjemtrakter...

I dag ville jeg jobbe videre med gjenstander i sporet og melding. Ført gikk hun et 50 m spor, med en annen sporlegger og andre gjenstander enn mine, 8 stk, dvs det ble bare 7, for jeg hadde lagt et felt for Emma i nærheten, og hun fikk ferten av sporet/gjenstandene der og hentet en.... Dårlig planlagt av meg å ha felt så nært sporet. Det var vel ca 50 m fra sporet.
Starter med en gjenstand og ingen slutt, bare en av gjenstandene. Prøver å få opp «verdien» på gjenstandene – dvs det å apportere dem og dermed må jeg gjøre det skikkelig attraktivt å komme inn med dem. Tok med ballen og lekte heftig, det funket bra. Hun slo på alle untatt en, der holdt jeg henne litt igjen og da hun snudde seg litt fikk hun den «i nesen» og apporterte den. Ser hun tygger på harde plastdingser, det må jeg jobbe med utenom spor/felt. Feltet gikk forresten rimelig bra. Hun fant fort de gjenstandene lengst ute. De to lengst inne fant hun ikke. Det var to plasdingser og jeg hadde ikke hatt dem i hånda/lommen mer enn noen minutter, så mulig det var lite fert av dem. Opplever at plast er noe av det som er verst å få ferten av. Er det slik, eller har jeg bare trent for lite på plastgjenstander...? Hun løp egentlig altfor fort i dag, litt vel ivrig så tidlig på dagen.

Litt senere gikk vi et ukjent spor på ca 500 m. Fulgte sporet veldig bra til vi kom ned til et slags mudderområde ifm et vann som var demmet ned. Her sleit hun skikkelig, selv om jeg så fotspora i mudderet. Jeg lot som om jeg ikke så dem og gjorde som jeg ville ha gjort i feks ei myr eller lign (hvis de ikke klarer å følge sporet). Jeg gikk i oppsøk rundt dette området. Emma slo på sporet igjen midt inni en klynge med einerbusker og etter ca 30 m lå slutten – veldig bra, og litt flaks at slutten kom så raskt etter at hun igjen fant og valgte å følge sporet igjen!
Gjenstandene her gikk ganske bra. Ved den første stopper hun, men vil så videre. Jeg holdt igjen og da hun kom ble det julekvelden! Like etterpå slo hun på noe til siden for der vi stod, og der lå en tennisball. Hun avleverte den fint. Det viste seg at sporlegger hadde mistet den.
De andre gjenstandene gikk fint. Hun plukket dem opp og avleverte, bortsett fra en, der hun var for langt fra sporet akkuratt der den lå. Da drar jeg henne ikke tilbake. Godt fornøyd med dette sporet.

Frid og den herlige hunden Alfred:

Jeg og Emma på vei for å gå et spor:

Nydelig vær også denne dagen:


Etter lunsj trente vi flere på litt melding. Emma fikk første repetisjon fra figurant og inn. Jeg valgte et område der forrige hund hadde trent melding, så her var masse kjekke «spor»... Og da hun skulle inn med bittet fra figuranten, begynte hun å undersøke på bakken, med bittet i munnen. Men jeg er streng! Når bittet er i munnen SKAL hun snareste vei inn til meg. Så jeg avbrøt, gikk og hentet henne (fremdeles hadde hun bittet i munnen) og startet på nytt. Jeg valgte å ikke rope for jeg tror at vi ved å legge på slik «hjelp» gjør oss selv en bjørnetjeneste, vi gir hjelp som vi senere kanskje må jobbe vekk. Jeg tar heller «tyren ved horna». Hun må komme inn uten rop og skrål fra meg og de aller fleste ganger går dette helt smertefritt.
Det gikk også veldig bra på neste repetisjon. Tok så tre repetisjoner med full melding. To av de var liggende med bittet på bakken. Det vil si, det ble 4 repetisjoner, for på den ene tyvstartet hun når hun kom inn til meg. Hun for ut før jeg hadde sagt «vis».... Avbrøt dermed, hun fikk ingen belønning hos figuranten og vi tok den på ny. Nå gikk det bra (valgte sittende figurant med bittet i hendene – fordi jeg regnet med at hun kanskje ville være i «belønningsmodus» siden hun var blitt snytt for en belønning. Hun tok bittet raskt og kom inn, ventet fint på det magiske ordet «vis».

Helt til slutt gikk jeg ut et spor selv i et område der andre hadde vært tidligere. Vil helst ha gamle krysninger foreløpig. La også inn en slik der hun går fram til et punkt der sporet ikke går videre framover, men det går bak i samme fotspor og så ut til ei av sidene. Det er artig å se hva hundene gjør når de kommer til der det ikke er spor mer... Emma gikk litt framover, begynte å sirkle på rette siden, og fant utgangen.
Fikk også maks belønning av gjenstandene her og hun var veldig flink! Plukket og snudde tvert! Jeg brukte ball og gjorde noe jeg ikke pleier å gjøre, nemlig å rose veldig på vei inn... Men jeg trenger å gjøre noe litt spesielt med denne sporgale hunden :-)   Trøtte og varme kjørte vi tilbake til Etne camping!


 Litt campingkos, her fra frokosten:

Mmmm:

Emma spiste ute:

Deilig med fint vær på campingtur. Emma oppførte seg veldig fint og var mye ute i "bingen":


Dag 3, og dagene begynner å gå i surr... men det er altså lørdag!
I dag var v i i et flott terreng like utenfor Sandeid. Gruppa på 11 stk ble delt og vi var 5 deltakere + instruktørelev Frode, som ville rundere.

Først tråkket vi terrenget et stykke oppover, noe Emma ikke er vant til. Hun var førstemann ut, og jeg ville ha påvirkning siden jeg tenkte hun ville bli ganske opptatt av alle de ferske spora. Da jeg kom oppover midtlinja, så det ut som om hun hadde førstemann «i nesa», så jeg slapp henne. Det var imidlertid spora hun hadde ferten av og det så ut som om hun valgte ut mitt spor et stykke før jeg klarte å rope henne inn. Da ble det et klapp og hun for ut og fant Synnøve. Jeg ropte henne inn og stoppet henne for å gi en påvirkning. Da løp hun over alle spora og fant figuranten.

Vi hadde totalt ca 12 funn, samt et var er uplanlagt blindslag. Hun gikk rett i belønning og jeg kalte inn og hadde passeringer. En gang kom hun inn med tennisballen og en annen gang med et sauebein... ellers ble det passeringer. Det var et tungt terreng men hun hadde god fart og motivasjon. Og selv om hun nok ble litt sliten av det tunge terrenget, så ville hun ut igjen når vi hadde avsluttet.
Hun fikk litt massasje og stryking på kroppen og beina nede ved bilen.
Veldig kjekt med nye figuranter og nytt terreng!

Litt mer skyer lørdag og bitte litt regn:

Jeg venter på Dream:

Synnøve og Dream:

Frode og Ego:


Runder:


Andre økta startet uten noen påvirkning og hun gikk knallbra. To funn, fine rette slag og på 50-60 m fikk hun ferten av figuranten. Etter de to første funna, fikk hun et blindslag, så funn – funn. Så tok jeg litt meldingstrening der og da, i runderingsløypa. Siden jeg ikke har gjort det slik før, så tok jeg først en innkomst fra figurant til meg. Figuranten hadde nettopp belønnet for et fint runderingsslag og jeg gikk ut og hun fikk holde Emma og gav henne løsbittet når jeg var kommet på plass på midtlinja. Emma hadde super fart helt inn og holdt fast. Jeg tok fra henne løsbittet denne gang og sa «vis». Så ut for å belønnes igjen av figuranten.

På neste side lå figuranten klar på ca 20-30 m. Emma ble sendt ut, tok bittet og kom inn og satte seg, jeg sier «vis» og hun løper fint ut og får sin velfortjente godbit! Veldig godt fornøyd med de to øktene. Fine tilbakemeldinger fra de andre gjør også godt å høre!

Litt hundelek før vi kjørte tilbake. Her har Emma stjålet et biteskinn:
Foto Marianne E. Willems
Fra venstre Ivrig, Emma og Ego

Ivrig prøver seg, det er jo hans biteskinn...

Ego vil også ha...

Men Emma smatt vekk, rask som hun er:


Festmiddag lørdag kveld. PO holder takketale:

Her er kursstaben, Isabell, Raymond og Marthe - de gjorde en kjempejobb:


Dag 4, søndag: Nå var sola tilbake og vi var i Olalia. Emma fikk et spor på ca 500 m, med 6 gjenstander. Full belønning ved gjenstandene, brukte biteskinn og tennisball, men tennisballen er absolutt favoritt!
Og nå apporterte hun alle gjenstandene knallbra! Trengte ikke å holde igjen, hun stoppet og på de fleste var hun rask tilbake til meg med gjenstandene. Det var veldig god progresjon fra 1.kursdag.

 Ukjent spor og ukjente gjenstander. Det gikk bare helt utrolig bra, også selve sporet, godt drag i lina og var på sporet hele tiden. Og på denne 4 og siste dagen, virket hun ikke trøtt heller. Hun har taklet det å være på tur/kurs i mange dager, veldig bra! 

Litt miljøtrening i Olalia, bak utedoen...


Hadde også en økt meldingstrening med 5 repetisjoner. Sendte opp en skråning. Litt snusing før vi kom igang, men da hadde hun supre meldinger. Bittet lå på bakken, og figuranten satt først men la seg så ned.

Så var det tid for hjemtur. Kjørte litt tidlig hjemover, både for å slippe ferjekø over Boknafjorden og for å hente Isi før det ble for sent.



Ingen kommentarer: