fredag 10. oktober 2014

Ukjent oppgave i runderingsløypa på Dale

Onsdag kveld var lag 2 på Dale. Nå måtte lykta på før klokka var blitt 19.30...

Jeg ville ha en ukjent oppgave med melding (løsbitt). 3 figuranter gikk ut og gjemte seg.
Emma startet som "et skudd i natten"!  Hun bare forsvant... Jeg ropte og ropte... Etterhvert fikk jeg beskjed på radioen, fra Helen, som gikk ut spor nede ved sjøen, at Emma hadde vært der... Hun kunne ikke melde på dem heller, for hun har ikke lært å ta fastbittet ennå...
Hun kom omsider tilbake til meg og vi startet å rundere. Hun virket ikke spesielt sliten selv om hun hadde løpt mye allerede, men hun ble ganske pest mot slutten av økta, som var på ca 350 m.

Etter det ene laaaaaaaaaaaaaange "blindslaget", ble det 3-4 blindslag til før hun fant første figurant. Fin melding og kom inn til meg i full fart, deretter ut på påvisning og belønning. Fikk beskjed på radioen at fig nr 2 hadde Emma passert med få meter på andre siden, men på feil side av vinden. Jeg hadde bedt om at hvis hun gikk forbi dem, at de trakk fram slik at hun uansett ville få 3 funn. Ba ham trekke fram, selv om hun sannsynligvis hadde fått ham slik vinden var.
Og hun fant ham på neste slag, ny melding med løsbittet. Nå var to funnet og det gjenstod endel hundremeter ned til der jeg skulle stoppe.
Det ble ca 8 blindslag, som gikk veldig bra, hun er så flink! Hun løper langt nok ut og i tilfelle hun tar en kortere tur (lurer på om hun gjorde det en gang), er det enkelt å sende henne ut igjen. Passeringene gikk fint, hun er nært meg de fleste gangene. Stoppet henne og gav henne skikkelig gode godbiter (ellers vil hun ikke stoppe hos meg...), en gang eller to, der jeg antok at hun kanskje ville passere litt langt fra meg. Slike avgjørelser må tas ila sekunder... så ikke alltid jeg er rask nok.

Siste figurant hadde hun passert uten å få ferten av ham pga uheldige omstendigheter ift vind.
Fikk en påvirkning og deretter sendte jeg henne. Hun har aldri tidligere gått så mange blindslag før løsbittmelding...
Hun tok bittet fint ute hos figuranten men da hun kom inn, var hun skikkelig pest og bittet hang bare på tunga... Det glapp ut, jeg ventet litt for å se om hun tok det opp. Da hun ikke gjorde det, gav jeg beskjed om at hun nok måtte melde på nytt.
Denne gangen gikk det veldig bra, hun holdt helt inn og fikk deretter "vis" kommando! Veldig bra at hun klarte å få det til andre gangen.

Det er bare å trene videre på blanding av melding og blindslag, og kanskje passe på neste gang, at det ikke blir så mye som 8 blindslag før ny melding. Og snart skal jeg lære henne å ta fastbittet!

Bildene er fra sist gang vi var på Dale:


Dagen etterpå fikk hun løpetid,  ikke rart hun løp....
Og da vet vi hvorfor Silja var så ivrig i å lukte og ri på henne Gry... 

Ingen kommentarer: