torsdag 14. februar 2008

Torsdagsspor og rullesteinsfelt

Trente ikke i går. Men i dag hadde jeg tidligvakt og slutter da kl 13.30!!!
Jeg skulle på møte på jobben igjen fra kl 16.00 - 18.00, så planen var en tur og legge ut spor mellom 14 - 16 og så gå sporet etter møtet, ca 18.30.
Kjørte umiddelbart opp til sviland etter jobb. La først ut et spor på ca 1 km, mest på barnålbunn.

Tok så med meg noen gjenstander og ville legge feltsøk et sted vi aldri har søkt felt før, og som kunne være en utfordring...
Gikk langs den ytterste grusveien og heiv to litt store gjenstander ned i steinura/sandtaket til høyre for der den lille stikkveien går ned til sandtaket. Tok litt store gjenstander slik at de ikke ville forsvinne helt hvis de datt mellom to steiner.

Isi søker felt nedover rullesteinskråningen:


Isi forstod kommandoen "søk" og hun nesten raste nedover "ura". Mange småsteiner rullet nedover med henne. Tror ikke nesen var helt på der hun skled nedover rullesteinene... Vel nede begynte hun å søke og fant den ene gjenstanden og kavet seg oppover med den.

Jeg fant jeg fant...


Så bar det nedover igjen. Hun tok det litt roligere denne gangen. Neste gjenstand fant hun litt lengre ned. Kom fint inn og avleverte til meg som stod på toppen og ventet. Bra jobba i et litt annerledes felt, som verken var tråkket eller særlig lett å ta seg fram i!
Flere bilder her.

Gikk så en tur en times tid før jeg kjørte på jobb igjen.

Tilbake igjen på Sviland ca 18.30. Gikk sporet med en gang. Det hadde ligget i 4,5 time.
Tok sporoppsøk mot sporet og gikk vel ca 60 m før hun fant det.
Skulle ønske hun kunne ta det litt mer med ro i oppsøket. Hun gir gass og det er vanskelig å holde igjen og få et rolig konsentrert oppsøk. Hun finner som regel sporet da..., men jeg kunne allikevel ønsket meg et litt roligere oppsøk. Vi får se om vi får gjort noe med det utover våren.
Hun undersøkte baksporet noen meter før hun snudde. Sporet vinklet litt der hun fant det og dermed misste hun sporet da hun snudde og gikk rett frem. Jeg så raskt at hun ikke hadde spor og slapp lina og lot henne jobbe til hun fant det igjen. Så gikk det mot elva, over og langs den på andre siden. Gjennom skogen, oppover haugen, litt frem og tilbake og litt spisse vinkler. Prøver å legge noen feller når jeg går ut spor selv, slik at hun ivertfall får den utfordringen :-)
Vi kom oss fint gjennom sporet i mørket. Isi fant 4 gjenstander og jeg husker faktisk ikke om jeg la ut 4 eller 5... he ..he.. den "alzheimeren" altså.... Slutten lå like ved bilene. Den la jeg ut da jeg kom tilbake og hun var veldig opptatt av de ferske sporene som gikk ned til slutten. Hun gikk faktisk litt forbi slutten fordi ferten av de ferske sporene kom drivende mot oss.. hun slo imidlertid tilbake da hun nok fikk ferten av kongen eller godbitboksen - og da glemte hun de ferske sporene :-)
En fin liten kveldsøkt!

Et 4 -5 timers spor er jo forholdsvis fersk, selv på barnålbunn, så det skal bli spennende å igjen prøve et gammelt spor på lørdag.
Helen er så grei og har tilbudt seg å gå ut spor på fredag som vi skal gå lørdag. Det vil vel ligge ca 15 - 17 timer tror jeg....(vet ikke helt når på fredag Helen går de ut).
Det blir nok hakket verre enn 5 timers spor ja... det blir spennende å se om vi klarer det!!!

Ingen kommentarer: