søndag 28. desember 2008

Fantastisk romjulsvær!!

2 juledag ble det bare en liten tur på ca 1,5 time på Bråstein. Været er fremdeles helt fantastisk, men det var vel litt mer skyet og tror det dryppet littegrann senere på dagen. På Bråstein tok jeg "langerunden", dvs opp på Helgelandsfjell, ned igjennom skogen og ned til Figgjoelva. Derfra opp igjen i skogen og opp til tjernet. Der var en familie på tur, med to goldenretrievere. Noen unger dreiv å heiv isklumper ut på isen på tjernet. Heldigvis så jeg dette før Isi... og fikk tatt henne i bånd. Det er skummelt med islagte tjern når isen er så tynn som nå. Fort gjort å gå igjennom og jeg vet med 110% sikkerhet at Isi hadde kastet seg med "dødsforakt" etter alt som kastes, selv ut på tynn is...

Så var det å "hive seg" i finstasen igjen og kjøre til 2 juledagsselskap på Hommersåk.

Lørdag (3 juledag) sov jeg helt til 9.30 og droppet da NRH treningen... Stiller av prinsipp ikke vekkerklokka når jeg har ferie. Jeg skulle også i ettermiddasg/kveld ut med en masse damer (dvs. kjente fra min tid på lærerskolen, jobben osv). Så det måtte bli en tidlig tur. Sendte melding til Gro om hun ville være med, men fikk ikke svar og regnet med at hun sov enda...

Kjørte til den store parkeringsplassen ved Dalsnuten og var fremme der litt over kl 11. Da stod det kun to andre biler der. Jeg ville ta turen opp til Bjørndalsfjellet (368 m.o.h.). Det er en flott tur og en høy topp, faktisk høyere enn både Lifjell og Dalsnuten. Jeg har bare vært der oppe en gang tidligere og det er noen år siden.
Været var helt fantastisk, i dag også. Sol, sol og sol og så omtrent vindstille - helt utrolig, og veldig kjekt å ha mange fridager i slikt et vær!!

Tok den lange løypa innover mot Kubbetjønn, før jeg dreide til venstre opp, mot først Lutsifjellet, så videre til Bjørndalsfjellet.

Gikk først lenge i skyggen av fjella, men da jeg nærmet meg en liten topp, kom sola tittende frem over kanten - herlig:

Utsikten opp mot Lutsifjellet som ses i bakgrunnen her. Det er bratt opp dit ja:

Vel oppe på Lutsifjellet og man ser nå Bjørndalsfjellet langt borte. Den store varden skimtes på det store fjellet lengs vekk:

Så var vi fremme ved varden på Bjørndalsfjellet:

Fantastisk utsikt fra toppen. Her mot Lutsivannet:

Tok en annen vei ned mot bilen. Her er toppen foreviget da jeg var på vei ned igjen:

Fulgte en merket løype et stykke men tok så av og gikk de siste km på gpsèn. Turen tok 3 timer inkludert en liten pause på toppen av varden. Det var så vindstille at jeg kunne sitte i bare jumper på toppen i pausen. Da jeg kom til parkeringsplassen, var det sikkert 70 biler der. De fleste er nok på Dalsnutensiden, for jeg traff ikke mange oppe på Bjørndalsfjellet. Men det er også en mer krevende tur og en ikke fullt så kjent tur.

Her er sporloggen:

Og her er profilen over turen. Det går nesten rett opp et stykke her og det er opp til Lutsifjellet. Den bakken kjentes i beina ja: