søndag 9. august 2009

Overværstrening i fjellterrenget på Tjørn

Bildet: Med zoomen klarte jeg å fange inn Isi på vei over haugen.


Lørdag var det spor - og praktisk trening på Tjørn. Det var John, Gro Elin og jeg som ville ha overvær/praktisk og Ghitha ville gå spor.
Dagen startet med tordenvær og noen sinnsyke regnbyger... så vi kom ikke i gang med treningen før ca 11... Vi satt imidlertid tørt og godt under verandataket på hytta ti Rogaland friluftsliv :-)
Dvs tror John fikk en regnbyge mens han var ute og la spor for Ghita. Da satt vi andre tørt og godt og planla oppgaven hans... :-)

Det lettet heldigvis opp, tordenværet forsvant og vi kunne starte. Været ble faktisk veldig bra fra sånn i 11 tia. Tror vi hadde en liten regnbyge etter kl 11, det var 16 grader ,blåste godt og sola tittet frem, deilig!

Jeg hadde planer om å la Isi få litt momentrening på figuranter som lå litt vanskelig til, der også ferten har en tendens til å spille oss (nei - hundene) et puss eller to.
Gro Elin fant seg et fint gjemmested i steinura på den "første haugen" som ligger like ved veien.
Jeg og Isi gikk oppover mot det lille vannet ca 200 m fra haugen. Etter å ha gått litt oppover gjør Isi et utslag mot haugen, hun løper mot den men da hun kommer bortil forsvinner ferten tydeligvis. Gro Elin ligger på andre siden.

Første utslag mot haugen, Isi ses såvidt ca midt i bildet:


Hun sirkler nå lenge men finner ikke mer fert. Hun løper så oppover mot vannet, på skrå inn mot meg. Så, nesten oppe ved vannet, forvinner hun. Jeg ligger et stykke bak og ser ikke akuratt hvor hun blir av. Plutselig ser jeg henne i kanten på haugen, bare litt lengre opp. Nå fortsetter hun helt opp og over toppen og ned i ura på andresiden.

Andre utslaget og på vei mot figuranten:


Avtalen med Gro Elin var at hvis hun kom helt inntil henne (uten å ha tatt opp bittet på avstandsmelding) så skulle hun gå "rett i lek". Det gikk fint. Isi måtte også jobbe der oppe i ura, for å lokalisere henne og hun fikk gå direkte i "godbitposen":


Isi har tidligere tatt bittet før hun kommer helt inntil når figurantene ligger litt utilgjengelig til. Derfor velger jeg å la henne gå rett i lek, for å belønne det å gå helt inntil.

Så gikk jeg og Isi ned på veien og fortsatte til godt forbi neste haug. Gro Elin trakk frem og gikk til den andre haugen og fant et fint skjulested der i den steinura.
Vi startet ved veien og gikk mot vann nr 2. vi hadde enda lengre avstand til denne haugen. Isi løper fint oppover mot vannet, langt fra meg. Et godt stykke oppe ser jeg hun finner fert og løper mot haugen.

Isi på vei mot haugen. Figuranten ligger på baksiden av denne:


Også her må hun virkelig jobbe mellom steinene for å lokalisere Gro Elin. Kjempefornøyd med at hun virkelig jobber med lokaliseringen og at hun går helt inntil. Hun får direkte belønning igjen.

Etter lunsj, som ble noe sein pga uværet i dag tidlig, så vil vi alle, bortsett fra Ghita, som er ute og går spor, prøve på figurant i røret under veien.
Jeg gikk inn mot ura ca 150 m fra hullet og Isi slår fint på ferten ca 100 m fra røret og hopper lettbeint fremover i ura. Denne gangen skal hun melde.


Gro Elin sitter et stykke inni røret og jeg ser Isi forsvinner inn. Hun kommer tilbake med melding og får påvise.

På vei inn med melding:





Tok også bilder av de andre mens jeg satt figurant inni røret. Her er det Storm som kommer:


Fant deg:

Så kommer John og Odin:


Han også fant meg:

Ingen kommentarer: