tirsdag 6. april 2010

Sportrening i Gravdal


2 påskedag var vi 6 stk i Gravdal for å trene spor. Markene/åsene var ikke akkuratt grønne men de var helt frie for snø og det var et herlig syn!!!
Det var oppholdsvær, kun en liten byge kom i løpet av hele dagen. Det blåste godt og var ca 6-7 grader.

Først gikk vi ut spor for hverandre. John fikk Isi`s slutt og skulle gå ut spor i samme område som Hugo la ut et til ham.

Etter at jeg hadde lagt ut spor for Hugo og Gro, kjørte jeg til Tjørn for å se hvor mye snø det var der. Vi skal ha en B samling der oppe om 3 uker, ivertfall hvis snøen forsvinner.

Slik så det ut da jeg runda svingen. Mer snø enn jeg trodde:

Her kan man sikkert finne skavler for lavinetrening:

Det var herlig å kjøre tilbake til Gravdal og barmarka... Litt lunsj så skulle vi gå sporene. John hadde sett at Hugo måtte ha krysset sporet mitt ivertfall en gang, kanskje to, så vi tok med oss samband slik at han ev kunne korrigere meg hvis Isi kom inn på feil spor.
Sporene hadde nå ligget i ca 3 timer, men siden vi regnet med litt kryssinger så var det ikke nødvendig å la de bli eldre, vi ville nok få nok utfordringer ellers også.

Her er vi på vei mot starten:
Isi gjorde et bra oppsøk mellom to punkter. Slo kontant på sporet og durte i vei. Etter kort tid fant hun første gjenstand. Jeg synes det er greit å ha gjenstand litt raskt etter at hunden har funnet og valgt rett retning på sporet, da får de belønning for dette.
Vi gikk videre over haugen og ned i myra. La ikke merke til noen kryssning, så vi fortsatte og jeg fikk tilbakemelding på sambandet at det var rett spor. Så, et minutt etterpå fikk jeg beskjed om at jeg nok var på Hugo sitt spor. Det viste seg i etterkant at Hugo ganske raskt etter Isi`s start (ca 50 - 70 m fra starten vår) har kommet inn i samme område og gått på samme sted som John nedover mot myra. Isi har da kanskje festet seg på Hugo`s spor også og fortsatt rett fram på det, der John dreide til venstre.
Jeg tok henne tilbake mot der jeg antok at John hadde dreid av, han sa også fra på sambandet at han hadde gått mot en stor steinblokk. Isi fant der nede sporet hans igjen og gikk avgårde, Hun hadde ggodt drag i lina og vi fant flere gjenstander.


Det gikk over stokk og stein, over myrer og bekker og vi havnet også oppe ved en grusvei. Her undersøkte Isi først terrenget på andre siden, før hun snuste veldig på veien. Jeg var litt i stuss her, for jeg hadde sagt til Aud og Kaare at terrenget på andre siden av denne veien var ledig, og var redd for at Isi kunne finne et av deres spor. Senere fikk jeg også vite at Hugo var kommet gående nedover denne grusveien, så hun kjente nok lukt av folk her ja.
Isi pendlet litt langs veien, litt uti terrenget på "rett" side. Jeg bare gikk på veien og lot henne søke med løs line.
Etter en liten stund, gikk hun målbevisst over på andre siden av veien. Jeg ropte henne tilbake, for å sjekke om hun igjen ville ut der, og det ville hun. Nå gikk hun lengre og plutselig kom hun med en gjenstand, et tippekort. John hadde sagt hvilke gjenstander han la ut og tippekort var ikke et av de... Hadde hun funnet Aud eller Kaares spor?? Jeg tok kontakt med John på sambandet, men det var riktig spor. Han hadde lagt ut det kortet, bare glemt å nevne det tidligere. Jammen godt jeg hadde sambandskontakt med ham, ellers kunne jeg nok ha tatt Isi vekk fra sporet her. Nå fortsatte hun i godt tempo. Her var mye våt myr og jeg måtte hoppe fra tue til tue. Det var knalltungt og vinglete å gå. Isi fant en gjenstand til og like før veien fant hun slutten. Isi fant også 5 av de 6 gjenstandene John hadde lagt ut. Sporet var ca 2 km, og vi brukte ca 40 minutt.

Isi fant slutten, godbit i boks og en ny leke:

Her er sporloggen. John sporlegger er blå og jeg er den gule:


Hugo og Fox på sporet jeg la for dem:

Gro og Zack:

På slutten av dagen, da alle de andre kjørte hjem, gikk Gro og meg for å ta noen korte spor vi hadde lagt for hverandre tidligere på dagen.
Sporet var blitt ca 5 timer. Isi undersøkte baksporet noen meter og valgte så rett vei, og fant en gjenstand. Slutten lå etter bare 100 m. Grei avslutning på en kjekk dag. Kjørte hjemover ca kl 17.30 og det var heldigvis ingen påskekø :-))

5 kommentarer:

Aud sa...

Høres ut som om de to sporleggerene klarte å gå i "beina" på hverandre helt uten Kaare og min sin hjelp. Våre spor lå et helt annet sted, langt unna. Skjønte jo at det bare var å skygge banen med de to karene labbende rundt i terrenget :D

Krissi sa...

Det va'kje måte på heiller det då! Sku'kje tru de hadde snøring på orientering & di ;)

Tone sa...

Tror de må ha misforstått hverandre ganske bra ja.
Godt John oppdaget det, sånn at vi kunne ta med radio.
Ja, Aud, heldigvis lå sporene deres langt vekk, men det visste ikkje eg...
Neste gang må me nok TEGNE og forklare "gutta boys" på kartet kor dem kan gå. Noen så tar et lynkurs i orientering med dem..he..he.. :-)

Aud sa...

Vi får sette på de GPS senderene som vi har til hundene :)

Tone sa...

God ide`Aud :-)
Og så sitter vi og ser hvor de går.
Så kan vi også sette på dem et strømhalsbånd, og går de feil, trykker vi på knappen...*bizzz*..
Går de rett får de...? Vafler/pølser/fiskepudding/blodpudding - hva vi har for hånden...