torsdag 7. april 2011

Moment-trening i Hålandskogen

Onsdag kveld var vi i Hålandskogen utenfor Ålgård. Jeg ville fortsette der vi slapp sist onsdag og fant ulike topper/skrenter der jeg ville ha figuranter på toppen.
Vi startet på den nederste grusveien og gikk en runde opp i skogen, før vi kom nedover mot haugen med lavvoen. Jeg har hatt figurant inni lavvoen tidligere og det gikk strålende, så denne gangen ville jeg ha figuranten på toppen av en bratt, bratt skråning/sandtak.

Ola la seg ut i den første skråningen ved grusveien. Der var endel kvist og kvast i oppoverbakken, men den var ikke så veldig bratt. Det var viktig at hun ikke skulle få ferten av Ola, men at hun skulle løpe oppover skråningen  fordi jeg ber henne gjøre det  :-))

Rart bilde... her kommer Isi med melding etter å ha funnet Ola:

Isi løp fint ut men ikke langt nok på første slaget. Sendte henne på ny litt bortenfor og nå løp hun langt nok og rett på Ola. Hun fikk en godbit og meldte etterpå. Så gikk vi videre langs grusveien. Isi markerte der Ola hadde gått ut i terrenget så hun får nok med seg den informasjonen som er viktig for henne. Vi kom inn i et område med tett skog på begge sider og minimalt med trekk. Da ser jeg at Isi  minker både farten og avstanden til meg.
En annen gang skal jeg legge figuranter på slike steder med tett, tett skog, gjerne sammen med noen gjenstander, bare for å sikre at hun jobber og for å gi henne noen "aha" opplevelser. Hun har nok nesen på, men hun viser ikke så tydelig søksadferd. Da vi etter en stund kom inn på stien i en åpen skog, med trekk inn fra venstre, da forandret hun adferd. Hun løfter hode og værer ut i lufta, løper mer og lengre fra meg. Tydelig at nå har hun trekk/vind å jobbe med. Vi går et stykke til gjennom denne delen av skogen og Isi søker fint hele tiden her.
Vi nærmer oss grustaket der Gro Elin ligger gjemt på toppen. Tar henne i bånd før vi nærmer oss, for det er masse spor oppover i terrenget rett før bratthenget hun skal opp. Her trente nemlig Gro Elin for litt siden. Ville ikke risikere at Isi løp opp skråningen for å sjekke ferten fra spora, for så å få fert av Gro Elin på den måten. I dag skulle hun få funn ved å løpe opp bratte bakker på min anvisning (uten fert fra figuranten).
Det var skikkelig bratt opp her + endel sand og løse steiner mot toppen. Første forsøk dreide hun av litt før toppen og prøvde å komme opp litt til høyre for meg. Det gikk ikke, der var det for bratt + et utheng. Jeg sendte henne på nytt og nå løp/klatret hun fint opp og der fikk hun direktebelønning av Gro Elin. Hun syntes nok det var verdt all klatringen...  :-))

Veldig uklare bilder i dag, må ha gjort noe med innstillingen, kanskje??
Her er hun på vei opp for å finne Gro Elin:

I mellomtiden var Ola gått ut som siste figurant opp en skråning rett ved bilene. Den var også ganske bratt og denne gangen løp Isi rett opp på første forsøk. Jeg hørte hun løp litt oppi der og etter en stund kom beskjed om melding. Flink jente det :-)   Kjekt med slik momenttrening og så er det nyttig erfaring for Isi å finne noen oppå/oppi sånne rare/bratte steder.

Ingen kommentarer: