fredag 29. april 2011

Spisende figurant og andre "finurligheter"

Onsdag kveld var lag 2 i Skjævelandskogene. Der delte vi skogbunnen med omtrent en million maur.... det er ca 20-30 digre maurtuer der. Så nå utover våren blir det mye stående figuranter der tenker jeg.... eller om vi må finne et annet område?  Hva synes dere andre?

Jeg ville ha fokus på "rare" og "vanskelige" figuranter, dvs noen jeg regnet med ville være en utfordring for Isi.
Den ene skulle være "spisende figurant". Det er jo alltid en utfordring for en matgal hund.... Så ønsket jeg figurant oppe i et tre, hvis de fant et og til slutt ville jeg ha en figurant helt i nærheten av vann/elva, som jo kan være fristende å bade/drikke i nå i varmen. Og det var en god og varm kveld. Herlig med sol og sommertemperaturer nå i omtrent 14 dager :-))

Den eneste jeg visste hvor var, var "vannfiguranten" Krissi. Jeg ville finne henne sist, når jeg regnet med at Isi var varmest og tørst. Resten spredte seg utover i området fra bilene og ned mot elva og skogen samt gjerdet.

Isi startet med å løpe utover i skogen på andre siden av grusveien (ut av teigen), men det gjør jo ikke noe, så lenge jeg står og venter og ser til at hun også dekker teigen på rett side.

Vi har akkuratt startet:


Det gjør hun også og etter kun få minutter forsvinner hun innover i skogen. Det var veldig lite og varierende vind og inni skogen her kom den lille trekken fra ulike retninger. Men det er faktisk ganske nyttig å trene teig/overvær også i lite vind ("dårlige forhold"). Det frister jo alltid å trene overvær når det er god vind så det er nok det vi gjør mest. Men hundene (og vi) må jo også takle å søke effektivt når det er lite trekk, så det passet fint å gjøre det i dag. Ved lite vind ser jeg at Isi ikke løper like langt fra meg som når det er mer vind, men når hun får ferten da løper hun raskt avgårde. Det er nok mer overværsvennlige søkeforhold når det er god vind, og hundene får da også vind å "jobbe med", de løper mer med hodet opp og utreder hele tiden vinden kom kommer, men  jeg tror også det kommer av at vi har trent for lite overvær i slike forhold med lite trekk, så jeg håper på lite vind og god varme framover...!!, sånn at vi får trent mer på dette  :-))

Isi kom inn med melding og det viste seg at hun hadde funnet "spisefiguranten". Gro Elin hadde med seg litt av hvert, både kjeks, skive og yoghurt. Hun hadde spist yougurten da Isi kom, men det så ut som om Isi ikke engang enset at hun spiste... !!!!  Flink jente det. Og hun er jo også vant med å gå rett i "godbitposen" innimellom, så det er bra at hun ikke bryr seg når hun ikke blir tilbudt noe, men melder fint og raskt. Jeg trener jo også på at hun faktisk får (og avogtil på at hun får stjele) mat/godbit og så etterpå må melde. Det tror jeg er en styrke å trene på, ivertfall for en slik matglad hund som Isi.

Vi fortsatte og etter en liten stund ser jeg at Isi slår nedover mot grusveien. Jeg kikker den veien og ser Ghita som står oppe i et tre. Men det er veldig vanskelige vindforhold for figurant i tre i dag... Hadde det vært en savnet i det treet, hadde vi jo funnet vedkommende. Men jeg ville prøve å se om Isi kunne få ferten litt bedre et annet sted, så jeg lot Ghita "henge" i treet og gikk en god runde rundt henne. Det er jo ofte at hundene faktisk får ferten av de som er høyt oppe, et godt stykke fra selve treet. Men selv om hun en gang til slo litt på ferten av Ghita, klarte hun ikke å følge det opp og finne Ghita. Det virket som om ferten bare steg rett til værs.... Isi ble bare mer og mer frustert og skjønte ikke hvorfor vi bare gikk rundt i det samme området, så det beste var nok bare å gå derfra

Jeg gikk derfor nedover mot elva for å finne Krissi og ba Ghita gå ned og gjemme seg et annet sted som vi kunne finne etterpå. Nede ved elva tok Isi seg et bad ved fugletittehuset og vi fortsatte mot enden av teigen. Flere ganger tror jeg hun fikk ferten av Krissi som lå utpå en liten odde. Hun løp flere ganger ned til elva men det virket som om da hun kom ned dit, så var ferten borte... Vanskelige vindforhold i dag, men flott erfaring for hundene.
Vi nærmet oss der hun lå, men trekken stod nå feil vei ift der hvor vi kom fra. Hun får noen små blaff nede ved elva og plutselig tverrsnur hun og løper bak en båt. Der sitter Krissi og Isi melder fint. Vi er bare 10 - 20 m fra henne. Men her gjør Isi jobben og hopper ikke uti elva for å bade/drikke. Nå hadde hun jo vært uti for litt siden... så hun var nok ikke så veldig varm.

Isi kommer med melding. Krissi sitter bak båten:

Belønning:

Etterpå går vi oppover grusveien. Her er det veldig lite vind og Isi løper er bare rett foran meg. Da vi kommer opp, kommer det litt trekk fra skogen og Isi, som jeg nå holder i båndet, vil gjerne ut og oppover mot skogen der vi startet. Jeg vet ikke hvor Ghita er så jeg sender Isi ut på et runderingsslag. Hun løper fint oppover og vi får noen blindslag før hun plutselig bråsnur på midtlinja og finner Ghita liggende bak en stamme rett ved midtlinja. Melder fint og får påvise. Gøy med figuranter som ligger på uvanlige steder (eller hva Krissi...? - som også fikk noen uvanlige figuranter, der en også lå utenfor teigen... Gøy å lage sånne oppgaver for andre!!).

4 kommentarer:

Krissi sa...

Enig! Va veldig arti! :))

Tone sa...

Har tenkt en gang å lage en liten øvelse for laget, som dere ikke vet om før dere kommer.... :-D

Gro sa...

Så ut som en kjekk treningsøkt dette. Bortsett fra mauren da. Æsj, det er skikkelig ekkelt syns jeg når de finnes i slike mengder som på Skjæveland på denne tiden. Jeg hadde ikke ligget som figurant der nå.....

Krissi sa...

Øvelse! Æ lika øvelsa!! :))