onsdag 29. mai 2013

Emmas første spor

Emma fikk gå sine første 5 små spor på asfalt her om dagen, på Dale. Hun var 11,5 uke. Jeg vil prøve metoden med å starte på hardt underlag og la derfor først tre små spor (ca 5 meter) på asfalt. Denne metoden er beskrevet i et tidligere blogginnlegg.
På de tre første spora brukte jeg tre ulike tilnærminger.
I det første gikk jeg på sokkene og la ned godbiter ca hver meter.
På det andre gikk jeg med sko og skrapte med godbiter langs bakken i starten og litt underveis.
På det tredje brukte jeg SIAB (scent in a bottle). Dvs jeg hadde vannet ut mine "sure sokker" og tok vannet på ei spruteflaske. Jeg sprutet ved starten og lagde en stripe med sprut der jeg gikk.
I alle spora lå det litt godbiter i slutten, mørke og bitte små.

Det som virket best var sporet med lukt fra spruteflaska. Det kan være fordi det var det tredje sporet og det kan være fordi det var sol/litt varmt og da er det enklere med litt fuktighet.  Og det kan være fordi her var det mest fert (av mine sure sokker)... eller sannsynligvis en kombinasjon!

De to neste spora gikk jeg med spruteflaska og her synes jeg det første vi prøvde på gikk bra. Hun viste interesse ned i bakken, med jevne mellomrom. Men hun er liten ennå og har ikke så stor tålmodighet...

Vi gjorde noen forsøk til dagen etterpå, men da var det for mye forstyrrelser i miljøet så hun "datt ut" og jeg avbrøt bare. Vi var da i Sørmarka, på parkeringsplassen til OD. Jeg gikk krumbøyd med spruteflaska og folk som så meg må jo lure på hvorfor et menneske går slik og spruter ned på asfalten... hi..hi...hi! Kan nok være greit å finne et fredeligere sted av flere årsaker ja...

Vi fortsetter ved anledning og jeg må finne steder uten for mye forstyrrelser og jeg bør ikke legge godbiter i sporet fordi hun kan få ferten av dem. Skal heller kaste/gi henne godbitene underveis når hun har nesen ned i bakken og følger sporet.


Vi leker litt jaktlek nesten hver dag:

Emma har lært å finne trøfler av Isi. 
(som lærte det av Maja, som lærte det av Frida, som lærte det av Luni...)
Modelllæring pågår, ivertfall når det gjelder et så viktig behov som å spise...
Her luktet hun dem og gravde og spiste dem, helt alene:

Emma og Maja på Hundvåg

Denne gangen var hun mer bevisst og plumpa ikke uti.
Svømmingen kommer nok når det blir litt varmere:

Ingen kommentarer: