tirsdag 14. mai 2013

Valpeovervær og voksenspor på Dale

Lørdag var lille Emma på sin første lørdagstrening! Vi utstyrte oss med godbiter, leker og lunsj (til begge hundene og meg...). Isi er meget fornøyd med at valpen får 3 måltider til dagen, for da får hun også det...(ivertfall når v i er hjemme).
Det regnet og var ganske surt vær, men heldigvis var det litt opphold i starten av dagen, og det regnet ikke like mye hele tiden.

Jeg var tidlig ute og luftet begge to. Så hilste Emma på folk og hunder. Hun var trøtt etterpå og sov fint i bilen, mens vi la ut spor til alle de voksne hundene!

Etter en time eller to med soving i bilen, og da det var oppholdsvær en liten stund, fikk Emma komme ut og hun skulle nå finne/søke etter noen kjekke folk i skogen. Hun så ikke at de ble gjemt, jeg ville bare se hvordan hun taklet det, når hun plutselig fikk ferten av menneske i skogen.

Vi tuslet innover i skogen og vi måtte nesten helt på baksiden av figurant Cecilie, for vinden snudde litt rundtomkring! Men da hun først fikk ferten av henne, gikk halen som bare det, og hun løp i rett retning og fikk belønning, godbiter og kos! Veldig artig å søke slik med små valper. De er utrolig artige når de viser slik glede og gjerne vil komme dit "den gode lukta" kommer fra!



Her er en liten filmsnutt av når hun finner Cecilie:


Så gikk vi videre over på andre siden av grusveien. Der var Sonja. Jeg regnet med at  vi måtte litt innover i skogen før det gikk ann å få ferten, men Emma fikk "noe i nesen" allerede oppe på grusveien, jumpet over noen steiner og satte avgårde nedover i skogen. Jeg hadde ikke mobilen klar, men fikk filmet henne da hun var kommet et stykke nedover. Hun løp fra meg, langt fra meg, og hadde ikke noe annet i tankene enn å finne den personen som hun luktet. Veldig bra dette, hun jobbet selvstendig og målbevisst. Dette lover bra for den videre utdanningen. Her er en liten filmsnutt: 


Vi gikk over på andre siden etterpå. Der hadde Herman gjemt seg. Også her løper hun (dvs hopper mellom tustene) framover mot figuranten. Utrolig artig å se!


Til slutt ville jeg ha et "ordentlig" runderingsslag. Da løp Cecilie ut, mens Emma stod og så. Gjett om det var ei som ville løpe etter... Da hun var ute på ca 50 m slapp jeg lina og et "rakettskudd" løp så fort de små beina klarte utover og fant superkjekke Cecilie! Mer godis og "slikke i fjeset" lek mens Emma lå oppå magen til Cecilie. Mange valpers favorittstilling når de finner folk. Dette elsket Isi også når hun var liten, og gjør fremdeles!



Tilbake til bilen igjen, og i rett tid, for rett etterpå pøsregnet det...! Ikke så kjekt når de små blir så våte, når de må være i bilen. 

Etter en stund fikk hun lunsj i bilburet. Da tok jeg ut Isi og hun fikk gå et km langt spor etter Ronny! Det gikk veldig bra! Hun fant og apporterte alle de 4 gjenstandene. Da vi nærmet oss jordet, enden på jordene, kom det to stk turgåere og en hund, rett foran oss og de gikk nedover og over gjerdeklyveren. Må si jeg ble litt skeptisk da Isi dro nedover i samme retning. Jeg lurte på om hun sjekket ut sporkrysningen, og stod og ventet der oppe hvor hun vinklet nedover. Hun så ut til å gå mer mot høyre enn gjerdeklyveren, og jeg skulle akkuratt til å rope, for få henne inn og så sjekke om hun ville ut der igjen, da hun kom løpende mot meg, med GRISEN i munnen! Da hadde hun funnet slutten! Da hun så jeg kom, bråsnudde hun og løp tilbake der hvor godbitboksen lå...! Flinke du er Isi. Lar deg ikke v ippe av pinnen av sporkrysninger og forstyrrelser! 

Litt senere var Emma med bort da jeg skulle se på et feltsøk. Fin trening det, å være i ro, mens andre hunder jobber! Etterpå kjørte vi hjem, fornøyde med dagen, både jeg og hundene!

2 kommentarer:

sigrun sa...

Så gøy! Blir veldig inspirert når jeg leser bloggen din, skal begynne å trene med min egen frøken framover, finner mange gode tips og masse inspirasjon i inleggene dine:)

Tone sa...

Takk takk :-)