onsdag 15. januar 2014

Spor og meldingstrening på Dale

Lørdag var vi på Dale for å gå spor! Det var oppholdsvær, men en kald trekk så pausene/ventetiden ble brukt til å trene melding!

Først la jeg ut 2 korte asfaltspor, der det i det ene var overganger mellom "gress" og asfalt. Så la jeg ut et retningsbestemmelses-spor på en av gressplenene, før jeg gikk ut et litt lengre på åkermarka nærmest. La også et gress ++ spor på markene rundt bygga, over et gjerde, langs asfaltvei ol. Fikk også Morten til å gå ut et lite spor til pensjonisten, samt et lite skogsspor (100 m) til Emma, bare for å sjekke at hun ikke diskriminerer vekk andre sine spor, siden jeg går mest egne spor ennå! La også 3 korte på grusen, som hun kun skulle retningsbestemme!
 Vi hadde nok å gjøre denne dagen, selv om mye er korte spor så går tiden...

Startet med de tre grusoppsøka for erfaringsmessig kommer det endel folk utpå denne grusplassen ila dagen.
Jeg slipper henne rett ned i sporet og kaster ball rimelig kjapt etter at hun har valgt rett vei. De to første gikk veldig bra, hun velger rett vei. Vinkelen mot sporet tror jeg var ca 90 grader. Det siste tok hun noen meter bakspor, men snudde da jeg holdt igjen og gikk rett vei.

Så gikk jeg asfaltsporene. Det vanskeligste var overgangen fra "gress" til asfalt. Også litt klynking i en vinkel da hun ikke finner utgangen med en gang.

Her kommer et lite videoarkiv over noen av dagens hendelser:


Video av et av asfaltspora:

Det andre asfaltsporet:


Video av retningsbestemmelse:




Video fra et lengre gresspor på plenene rundt bygga. Her fikk hun et av sine første oppsøk, etpar meter før sporet og ca 90 grader mot sporet. 
Man kan tydelig se når hun treffer sporet - tempo økes  og hun går rett vei  :-)
Sporet hadde ligget i ca 3 timer. Hun hadde størst problemer det lille stykket langs asfaltveien. Så gamle asfaltspor har vi ikke trent på. Her burde jeg ha tatt henne over på andre siden uten å vente så lenge, Her har sannsynligvis også gått folk, for dette er veien inn under bygget. 
Resten gikk rimelig bra, hun sliter litt i en vinkel, men plutselig setter hun nesen nedi og da finner hun sporet!


Sporet på marka ble ikke filmet. Der hadde Paul gått over og jeg merket at det var noe virring der. Ellers tok hun de andre vinklene der greit, noe slurv, men det blåste, så det var ikke optimale forhold for nøyaktig sporing.

Video av meldingstrening.
Tok ikke video av trinn 1, da sitter hun hos meg med løsbittet og får løpe ut på "vis" kommando.

Trinn 2: Her holdes hun av figuranten som viser henne løsbittet. Hun må selv ta det og slippes da. 
Så må hun løpe inn til meg og komme på plass, og holde løsbittet fast helt til jeg sier "Vis". 
Dette er første gang hun prøver fra figurant. Hun forventer først belønning fra meg, men figuranten blir aktiv da koblet hun det med påvisning:


Ny økt, denne gang på gressplenen. Starter alltid økta med trinn 1:


Så trinn 2 igjen: Dette er 3 el 4 gangen fra figurant. Hun har allerede blitt bedre på å løpe ut på "vis":






Ingen kommentarer: