lørdag 4. januar 2014

Variert trening på Sviland

I dag, lørdag 4 januar er Emma 10 måneder! Du verden som tiden flyr....

Vi fikk trent på mye forskjellig i dag. Når vi er påmeldt sportrening, er det alltid mulighet for å trene litt momenter mens vi venter på spora. Ivertfall når det er så surt og kaldt som nå... brrrr... det er kaldt å vente :-/

Emma fikk først tre stk retningsbestemmelser på grusen. Satte henne på ca 90 grader alle gangene, og hun fant rett vei hver gang!
En gang tror jeg hun dreide litt også, slik at hun igjen plutselig stod i bakspor-retningen... (det går litt fort med Emma noen ganger...), men hun snudde og gikk rett vei. Når ballen kommer susende så raskt, så er hun litt mer lunken til å ta den, ivertfall på første forsøket. Hun vil gå spor, det er motivasjon/belønning nok i seg selv. Må være obs på det ift gjenstander. Det kan bli sånn at hun går over dem fordi sporet er kjekkere. Derfor legger jeg ikke ut noen gjenstander nå. De jobber jeg med utenom, og jobber med at belønningen skal bli så SUPER at hun ikke går over dem på spora. Men når jeg har lagt ut slutt, har hun alltid stoppet. Det er godbiter inni en boks og en leke (ball eller pipedyr) i tillegg.

Etter litt hvile i bilen fikk hun ei økt (4 forsøk) med litt meldingstrening. Det er helt på det enkleste plan ift meldingsopplegget. Kun sitte hos meg, på plass. Så gir jeg henne løsbittet og hun skal holde det, sitte rolig og vente på min kommando, så sier jeg "vis" og hun løper til figuranten.
Fig sitter bare 10 - 15 m vekk, på grusveien. Og båndet er på, slik at hun ikke får tyvstarte før hun er rolig og holder fast. I det jeg sier "vis" slipper jeg bare lina og hun løper med båndet hengende.

Gjorde tre slike økter i løpet av dagen, med til sammen 13 repetisjoner. Tror det er viktig å få mange repetisjoner ila samme dagen. Hvor mange rett etterhverandre kan/bør nok variere litt. Men det ser ut som om Emma er en type hund som fint tåler flere repetisjoner etter hverandre. 
Tok også etpar forsøk (4 stk totalt ila dagen) der fig satt ute i terrenget, helt åpent og ca 15 m fra meg. Det giret henne opp å se fig gå ut, så da tok det litt lengre tid før hun tok bittet. Det var bedre da jeg og Emma gikk fra figuranten, da denne satt ute i terrenget (feks da vi tok to repetisjoner etter hverandre og gikk fra fig på andre forsøket).
På etpar av repetisjonene på grusen, satte jeg Emma foran meg, gav henne bittet, rygget mens hun fulgte etter og sa "på plass" og etterpå "Vis"! Det funket bra! Hun tar dette veldig raskt, flinka jentå!

Hjemme, i garasjen, har jeg trent på dette ila ei ukes tid, og da har jeg brukt skål med godbiter istedenfor figurant. Jeg har båndet på, slik at hun ikke skal få stikke hvis hun ikke holder/hun må vente på mitt signal (vis).  Men vi er igang! Når jeg bare fikk trent litt ofte på apporteringen, så kom den øvelsen fint på plass ila etpar dager, faktisk. Tenker da på det å plukke opp og komme inn og holde fast. Det å ta og holde fast foran meg, har vi jo gjort helt fra hun var valp. Det siste trinnet/full øvelse, som er å kaste ut og så løpe, ta opp, komme inn og sette seg fint på plass, har jeg kun gjort 2-3 ganger (testet). Momenttrening her har svart seg, for nå er det enkelt å sette sammen hele øvelsen. Men ennå vil jeg nok vektlegge momenter, spesielt det å komme inn og sette seg på plass, og holde fast til jeg belønner/sier takk.
Men det første trinnet i meldingsopplegget jeg følger, kan fint gjøres selv om ikke hele apportøvelsen er ferdig, med generalisering osv.

Filmet litt, får ikke med hva Emma gjør hos meg, når kamera sitter på hodet...:




Etter dette fikk også Isi et spor som jeg gikk på lufterunden om morgenen. Hun var såååå glad for å få jobbe litt :-)

Etter lunsj fikk Emma gå et skogsspor. Det var blitt 3 timer og var ca 500 m. Det startet på marka og der tror jeg noen må ha gått, for hun var veldig opptatt av noen andre lukter...  (se på filmen). I  seljeskogen bak gikk det bedre, med godt drag i lina, veldig godt drag, hun er motivert så det holder. 
Det er litt fram og tilbake innimellom ennå, i skogen, vet ikke hvorfor. Om hun sjekker andre dufter, eller om ferten fra sporet ligger også utenfor sporkjernen. Hun finner alltid tilbake til sporet igjen, selv om hun er litt på siden innimellom. Får satse på at det blir mer nøyaktig når hun får mer erfaring fra skogsspor. Godbitdepoene finner hun. 
Lurer litt på, nå når jeg ser filmen, om godbitdepoene sprer lukt i terrenget rundt...? Spesielt når jeg bruker slike som "stinker"... Kanskje bare bruke tørrfor, eller kutte det ut. Hmm... det må testes ut!

Starten på marka:

Det går over stokk og stein:

Og her finner hun slutten:

Emma fikk hvile litt i bilen, mens jeg gikk opp grusveien og la ut 3 små felt-/sporgjenstander i terrenget, bare ca 1 m fra grusen. Så fikk Emma gå oppover og jeg ville hun skulle få ferten av dem og så apportere dem.
Men Emma, hun tok selvfølgelig sporet mitt opp igjennom... det tenkte jeg ikke på engang...hahaha. Selvfølgelig, hun er jo trent mye på grusspor. Men vinden stod inn fra terrenget, så hun fikk allikevel ferten av dem. De to første (lite tøystykke og pastilleske) tok hun opp med en gang og kom inn og satte seg foran meg. Veldig bra! Ball som belønning!
Den siste fikk hun ikke ferten av fra veien for vinden var snudd litt, men da hun tok et steg ut på rette siden fikk hun ferten av den, men tok den ikke opp med en gang. Det var en tutt...! 
Ventet henne ut og hun tok den og kom inn. Etterpå tenkte jeg at jeg burde ha belønnet opptaket med en gang, siden hun nølte litt før hun tok den. Det må jeg huske neste gang. Dette er jo noe jeg ikke har trent mye på, det å finne dem i terrenget. Vi har trent på å ta fra hånda og rett fra bakken, alt slags gjenstander, også metall. Men jeg må nå begynne å la henne søke og finne dem, foreløpig på kort avstand. Puhh... det er mye som skal læres gitt...!

Ingen kommentarer: