søndag 8. juni 2014

Meldingstrening en varm sommerdag

Vi fortsetter med meldingstreningen. Fremdeles med løsbitt, jeg har ingen hast med å lære fastbittet. Og planen er at når hun blir skikkelig god på meldingen, så skal vi veksle på melding med løs - og fastbitt og direktebelønning/en godbit før melding. Satser på at det går i boks, "time will show"!

Det var en varm dag, i Vigreskogen, sol men heldigvis noe vind! Og inni skogen er det heldigvis noe kjøligere.

Vi var 5 stk og delte oss opp. Hugo skulle også trene momenter på feltsøk, så vi to slo oss sammen.
Emma fikk 4 økter ila dagen og det var omtrent passe i varmen. Ivertfall for meg... Totalt ca 20 funn ila dagen.

Første økta, i Lilleskogen, startet jeg med henne hos meg, gav henne bittet og så "vis". Hugo satt da ca 15-20 m ute. Dette for å repetere litt hva som er viktig, nemlig holde fast til jeg sier "vis". Så tok jeg to repetisjoner der hun løp fra Hugo og inn til meg med bittet, en ganske nært og neste lengre ut. Gikk veldig bra. Hun kommer som en rakkett og holder fast og venter til jeg sier "vis".
Så tok jeg hele øvelsen, 2-3 ganger, brukt begge sider. Nå var Hugo ute på 50 m. Emma ser han går ut. Dette er momentrening på melding, ikke søk.

 Det gikk strålende. Emma har virkelig skjønt hva hun skal gjøre. Nå når avstanden til figuranten økes er hun også mer "nedpå" når hun kommer inn til meg, altså ikke like ivrig på å tjuvstarte som når figuranten sitter rett foran henne. Så når jeg vil terpe på å ikke tjuvstarte, så kan figuranten være nært for å gjøre det vanskeligere. Da kvalitetssikrer jeg også bedre, så sant det ikke blir mange feil. Men når hun har tyvstartet og jeg avbryter, så sitter hun "som klistret" etterpå... så det blir som regel med den ene tyvstarten.

Emma ser Hugo gå ut:

Løsbitt i munnen og på vei inn


 Hugo var i løpet av dagen både sittende, liggende med fjeset ned, liggende med fjeset opp (det vanskeligste, for Emma vil gjerne slikke litt...), stående og stående i høyden (på vedstabel og på understellet til masta). Bittet ligger på bakken og hun må lete litt etter det. Hun leter virkelig etter det, for Hugo kunne fortelle at hun lager skikkelige "lukteetter-lyder" (sånn klikkelyd fra nesen) når hun ikke ser bittet med en gang. Når han stod slapp han bittet ned på bakken når hun kom ut.
Hun tok det hver gang raskt, selv om hun bruker litt tid på å lete det opp. Det er bevisst at det ikke ses med en gang. Jeg ønsker hun skal lete, for å gjøre henne bevisst på at hun skal ha "noe" med seg inn til meg. Det var bare i starten på innlæringen (og hvis jeg ønsker en litt enklere melding innimellom) at bittet holdes rett foran en sittende figurant.

Økt to var også i Lilleskogen. Fortsatte der vi slapp. Full melding fra første slag. Ca 4-5 slag med full lengde. Veldig bra opptak og avleveringer.

Økt tre tok vi i storeskogen, for da hadde de som runderte der, hadde  pause. Startet med Hugo på ca 20 m, ikke synlig, men hun så at han gikk ut. Det er så tett vegetasjon her at det er umulig å se noe lengre enn 5 meter...
Hun løp fint ut, fant ham, lette etter bittet, fant det og raskt inn til meg. På påvisningen løp hun først forbi ham... hun er ikke vant til å ha figuranter så nært her.
Derfor fikk jeg Hugo lengre ut på neste slag. Det gikk veldig bra. Da ville jeg prøve et blindslag på andre siden og så passering over, så funn og melding.
Da ba jeg Hugo gjøre meldingen litt "enklere", dvs han skulle sitte og holde bittet rett foran seg. Dette for at det var første gang jeg koblet blindslag med melding, og jeg regnet med at det kanskje ville være litt vanskeligere å melde da... Ville ha en vellykket melding så derfor ble det gjort slik. Og vellykket ble det. Først blindslag, dro fram og kom fint inn og så direkte passering over, funn og flott melding! Avsluttet da, veldig fornøyd!

Siste og fjerde økta tok vi i Lilleskogen igjen. Dvs første funnet fikk hun i masta like før skogen. Hugo slapp bittet ned da hun var kommet helt bort, hun tok opp bittet og løp rett inn til meg.

Her får hun godbiter:

Deretter inn i skogen og etpar repetisjoner, full lengde, liggende og en stående. Nå så hun ikke at Hugo gikk ut på første slag, vi bare avtalte hvor han skulle være. Så et blindslag og ny melding, som gikk bra. Hugo var også liggende med fjeset opp. Hun tok bittet, ville bort i fjeset og snuse litt, men løp inn da Hugo hindret henne i å komme til. Alle innkomster var knallbra i dag. Ingen tyvstarter. Altså 100 % vellykka, alle øktene.

Læring pågår og all grunntreningen tidligere på å holde fast, ikke tygge, komme på plass uten og med bittet, forlate figuranten raskt, ikke løpe ut før jeg sier "vis", alt dette ble trent grundig moment for moment, før jeg nå nettopp satte det sammen til "full øvelse". Og siden hun er så god på alle delmomentene, så blir ikke full øvelse noe problem. Når grunnmuren er solid, raser ikke huset vi bygger videre på, sammen :-) Dette synes jeg er en super måte å lære inn meldingen på!


Etter treningen kjørte jeg innom Figgjoelva ved Skjæveland, slik at hundene skulle få bade og avkjøle seg skikkelig. Det er sååå mye maur der at det er omtrent umulig å stå stille. Også nede ved elva krydde det... måtte helt ned i steinene for å unnslippe dem...

Ingen kommentarer: