torsdag 19. juni 2014

Mere meldingstrening

På Dale denne fine onsdagskvelden!
Vi startet som forrige gang, rett på et vanlig runderingsslag. figurantene ute på 50 m. De to første funna var figuranten sittende. Det gikk så det suste, løp ut, fant, tok løsbittet og returnerte raskt, holdt fast til jeg sa "vis". Så kom etpar liggende funn, de første to gikk bra, så rolset hun litt hos figuranten, tok bittet, slapp det, luktet på noe, tok det igjen og løp inn. Da hun gjorde dette for andre gang, bestemte jeg meg for at figurantene skulle sitte igjen. Da gikk det bra igjen. Totalt 7 funn. Inne hos meg er alt veldig greit. Hun holder rolig og fint og venter på "vis".

Til slutt fikk jeg også trent litt på melding på jakke. Jeg la ut jakken og under den en ballutløser. Så tok jeg løsbitt og Emma og gikk dit. Stod rett foran den og la ned løsbittet. Da ble det likt som jeg tidligere har trent med skål med godbiter som belønning. Hun fattet raskt at hun måtte ta bittet og da kom hun raskt på plass og fikk "vis". Da gjelder det å trykke i rett sekund... Ballen fyker opp og hun synes det er råkult!

På samlingen i Sokndal var første gang Emma så denne ballutløseren og jeg ville bare sjekke hvordan hun reagerte når ballen kom fykende opp. Timing er viktig... og jeg klarte det kunsstykke å trykke da hun var rett over den, så hun fikk den midt i "fleisen"... Da var hun litte grann skeptisk etterpå ja... Men det gikk fort over. Nå synes hun det er skikkelig råkult når ballen fyker opp!

Øket avstanden jevnt og trutt og da Emma var litt i bilen la jeg ut jakken og ballutløseren og hun fikk den så på overvær, løp bort. Tok bittet og kom inn og full fart ut for belønning. Veldig fin måte å få inn melding på gjenstander og ikke minst så blir påvisningen mye bedre enn hvis hundene vet at belønningen kommer fra oss!




Ingen kommentarer: