lørdag 29. mars 2008

2 x teig + noen mystiske spor...

Vi var 4 stk som trente praktisk og spor i Gravdal i dag.

Det var endel snø igjen, men stedvis var det mindre snø, spesielt i sørskråningene og i "fjellsidene".
Da jeg luftet Isi før treningen startet så jeg noen spor, og det var ikke Isi sine, men det så ut som revespor, syntes jeg. De var på størrelse med Isi sine spor.
Litt senere da jeg skulle legge ut sekk og spor til Krissi så jeg noen MYE større spor. Det er kanskje gaupespor?

Siste nytt (Søndag) : Har nå fått bekreftet fra bonden at det var gaupespor. Sendte ham et bilde. De visste det var gaupe i området, og den hadde visst vært der en stund nå i vinter.


Gaupe spor:


Isi sitt spor:


De var mye større enn Isi sine og man så tydelig klørne. De var også mye større enn de sporene jeg så tidligere....
Dette er vel det nærmeste vi kommer "villmarksopplevelser" på trening. Har jo tidligere sett havørn her, og hjort ser vi ofte og nå i dag både reve - og gaupespor - spennende!

Vi trente litt også. To teigsøk. Gikk ca 1 time i hvert søk. Første teig var bratt og ulendt terreng. Glatt pga snø og det var lite vind, kun litt trekk fra sør-øst.



Etter ca 1 time forsvinner hun bak en bakketopp. Jeg går etter og etter en stund kommer hun innom meg igjen. Jeg ser hun bare sjekker hvor jeg er, hun løper raskt avgårde igjen og er ganske lenge borte. Det er veldig kupert her. Masse store steiner og skrenter. Så kommer hun inn med melding. Krissi er funnet. Jeg tar på påvisningslina og ber henne "gå rolig"..Yess...det er lett..., men jeg holder hardt igjen. Hun må også kunne påvise i rolig tempo og her er både glatt og bratt, så vi tar det i mitt tempo :-)

Teig 2 tok vi etter lunsj. Vinden snudde selvsagt men det ble bare en liten ekstratur på meg rundt teigen. Her var ikke fullt så kupert og vinden hadde økt. Ser at Isi løper enda lengre fra meg her som det er bedre vind og åpnere terreng.
Etter ca 45 min ser jeg hun får fert av noe. Det er i nedstigningen og det er bratt her. Hun forsvinner ut av syne. Like etter kommer hun med melding. Nå hadde hun også sett Krissi på litt avstand (1-2 m), nedfor en liten hylle, men allikevel løp hun helt bort, fikk en godbit og meldte. Tidligere har hun ofte meldt på avstand når hun så figuranten.

Isi koser seg med figuranten sin (flatklining..)


Godt fornøyd med de to teigsøkene.

Isi jobber selvstendig og fint. Jeg gir ikke kommando "pass på" annet enn når vi starter.
Flere bilder her.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Åh men vi kan kose oss, Isi og jeg..! :) Og to ganger til og med i dag.. Lurer veldig på de sporene. Jeg tenkte på gaupe med en gang jeg så dem, ikke for at jeg har sett så mange gaupespor. Men det var det eneste jeg koblet det til. Jeg så det første sporet da jeg la meg ut i teigen din. 4 poter og helt tydelige klomerker og stooore. Det var ingen menneskespor i nærheten. Kan jo ha vært "Hunden fra Baskerville"???

Anonym sa...

Skal si du har villmarksopplevelser! :-).

Ikke for å være ekkel, så tror jeg ikke helt det er gaupe. Man ser tydelig klørne etter dyret, og en gaupe går vanligvis ikke med klørne ute (det er jo en katt!!).

http://www.villmarksliv.no/friluftsliv/dyreliv/article179550.ece

Hvis sporet er litt gammelt og har smeltet, og vil da kunne se ganske monsteraktig ut, sjøl om det er fra en hund eller rev...

Men jeg er helt enig, det hadde vært stilig om det var ei gaupe!! :-D

Johannes sa...

Ser man sporet på alle labbene fortoner det seg litt annerledes, kanskje:

hele dyret

De bakerste to er frambeina og de to store framme er bakbeina. De er nok blitt noe større p.g.a. snøsmeltingen.

Anonym sa...

Den var lett: Kenguru!

Tone sa...

Men det som var litt rart da, hvis de fire potene er samme dyret, er at de minste sporene gikk oppover traktorveien og de store gikk utover i myra på høyre siden...Da må jo frembeina og bakbeina ha skilt lag...

Tror fremdeles det var gaupe... ;-)

Anonym sa...

..og de sporene jeg så oppe på veien var trave spor, ikke hare spor.. Veeeeldig mystisk!

Ghita sa...

Fant dette på nettet;
Gaupeklørne vises vanligvis ikke i sporavtrykket, men kan ses hvis gaupa trenger godt feste i skråninger og lignende. Dyret har fem tær på framføttene og fire på bakføttene. Fotavtrykkene viser fire tær i et rundt, stort og kattelignende spor. Tåputene har stort mellomrom og er noe asymmetriske.

Gang med skrittlengde rundt 40 cm er vanlig, men gaupa bruker også trav og sprang.

Kanskje du har rett Tone?

Johannes sa...

Ser fortsatt ut som en hare for meg. Trekantformen er ikke å ta feil av.

Her er 2 spor jeg tok lengre ut mot høyre like før spora forsvant under en busk.

2 hoppespor

Det kan jo ha vært et annet dyr som krysset på stien, rett fram.

Anonym sa...

Herregud så kjedelig du er, Johannes! Du må jo skjønne at det er mye mer spennende med gaupe (eller den fra Baskerville.. som jeg nå begynner å tro det egentlig er - det ville jo bety at den aldeles ikke ble drept i siste kapittel av boka - men det er en helt annen historie..).. enn en fordømt kjedelig hare!!! ;-)

Tone sa...

Jeg sendte MMS bilde til bonden og han sa det var GAUPESPOR!!!!

Han visste det var gaupe i området. Den hadde vært der en stund, sa han.

Så vi hadde rett Krissi - "villmarkens døtre" - vi følte oss som det i går, ikke sant... :-)

Anonym sa...

Da er det på sin plass å skrive: KA SA VI! :)
Veldig spennende med sånne spor i terrenget. Ikke hverdagskost, akkurat. Det ble liksom vi og Lars Monsen ... sånn på en måte.. :)

Tone sa...

He..he..Ja det var vi og Lars Monsen...helt klart!

Vi skulle ikke ha reist hjem da, men slått opp teltet (det ligger i takboksen min...).
DA ville vi vært tøffe da.. :-)

Og så kunne vi sittet i teltåpningen og tatt bilder av gaupa, reven, hjortene, havørnene og snart kommer nok både ulven og bjørnen, jerv og sånn også :-)

Anonym sa...

:-D - så kommer det jo ann på hvor mange vekttall denne bonden har i spor?? Sauespor, ja... men hvor mye kan han om gaupespor?? (jada jada, jeg er en gledesdreper!!)

Uansett, du burde bare å ha satt på sporlina på Isi og sett om du fant pusekatten!! :-)

Tone sa...

Tror nok bøndene har rimelig god greie på slike spor. De bor tross alt i mer nærkontakt med naturen enn vi gjør (ja bortsett fra villmarkens døtre da altså, jeg og Krissi.. :)

Han har vel kanskje også sett den, siden han sa den hadde vært i området en stund. Det har joi ikke akuratt vært mye sporsnø i vinter...

Ædabæda..gledesdreper eller ei.. Vi er helt sikre i vår sak, så det så...
Dere er bare misunnelige fordi dere ikke var der..ædabæda.. ;-)

Anonym sa...

urggg..... Men vi hørte en kattugle i Vigreskogen!! Ædaså bædaså!!!!

Anonym sa...

Heisann.
Gaupe eller ikke.
Det er kvotefri gaupejakt i Vest-agder og Rogaland. Dvs at alle gauper kan skytes i dette området under kvotejakta som heldigvis nå er over:
http://www.rovviltportalen.no/content.ap?thisId=500034490&language=0

Vet ikke helt om jeg ville gått til bonden med sporet, da bønder er generelt mot rovdyr. Man letner uttaket( som var satt alt for høyt på landsbasis) ved å oppgi spor.
Bønder i rogaland har ikke erfaring med spor fra store rovdyr( de skytes før de passerer Vest-agder), så dere er sikker like flinke til å gjette som dem;)


Mvh Gerd

Anonym sa...

Nå har jeg konsultert en viltforvalter hos Fylkesmannens miljøvernavdeling. Han kunne verken bekrefte eller avkrefte at dette var gaupespor.... :-D...

Tone sa...

Nemlig...da er jeg helt sikker på at det er gaupespor... :-P