lørdag 10. mai 2008

Mere sol....


I dag, var vi igjen på Tjørn for å trene. Vi brukte ikke hytta denne helga, reiste opp og ned på dagen.
Men, utrolig nok, det var et fantastisk vær i dag også. Og endel varmere enn sist helg...minst 20 grader og sol fra skyfri himmel. Deilig, men puhh..varmt når man trener.

Startet dagen med å legge ut spor for Sylvelin. Hun la ut for meg.

Etterhvert ble det Isi sin tur til å søke teigsøk. Sylvelin gikk opp på fjellet bak hytta for å gjemme seg.
Jeg tenkte det ville være litt kjøligere der oppe, og gledet meg til å komme meg opp i høyden, men det var knallvarmt oppå fjellet også - sjelden kost egentlig.

Jeg visste ikke hvor Sylvelin var og startet søket opp mot Merstadvatnet og gikk opp skaret til haugen. Sendte Isi på runderingslag opp mot toppen.
Stoppet litt der oppå og tok litt bilder og sånn :



så var Sylvelin på plass og vi startet søket. Vinden kom stort sett vestfra, så jeg gikk mot øst og tenkte å begynne på oppsiden av hyttene. Ville ta det mest kuperte terrenget først (lærdom fra SARDA instruktørene), før vi tok de lette, flate partiene.

Jeg kom opp til toppen og kikket nedover mot hyttene. Ser jeg noe i lyngen...?
Ja, så sannelig der ligger noen å soler seg... Men hvem? Ca midt på bildet:


Vinden stod inn fra motsatt kant så Isi kjente ikke noe fert fra der vi nå stod. Kan være hyttefolk. Hadde ikke kikkert med meg, så jeg tok et bilde og prøvde å zoome inn. Så tydelig at det var noen der, men klarte ikke å se hvem. Snakket da med Sylvelin på radioen og fikk bekreftet at det var henne...

Slik vinden var der vi stod, så ville jeg sende Isi på runderingslag, ikke mot Sylvelin men rett ut i fremkant av henne. Hun ville ikke løpe "vekk fra vinden" første gangen. Isi vil heller oppover mot vinden...
Andre gangen løp hun ut og etter ca 60 - 70 m ser jeg hun slår opp mot Sylvelin - perfekt!
Dette er nyttig trening for Isi.

Her er hun like ovenfor Sylvelin:



Kommer inn med melding:



Vi hadde litt senere ei lita økt. Gro Elin går inn i hula under steinhella bak hytta. Jeg og Isi går opp stien. Sender henne på runderingslag opp langs stien og dreier så oppover mot fjellet. Nesten helt oppe ved fjellet slår hun og løper avgårde. Kom inn med melding og fikk påvise Gro Elin inne i hula.
Ferten er som regel litt "ujevn" her inni hula og man vet aldri hvordan eller hvor den kommer ut, men i dag fikk Isi ferten av figuranten på lang avstand, og hun måtte virkelig jobbe i starten for å finne retningen, fordi vinden var ustabil oppe ved fjellet også.

Etter lunsj gikk jeg sporet. Det hadde ligget i vel 4 timer, i varmt vær, sol og tørke...
Sporoppsøket var mellom stien og en spiss stein. Da vi nærmet oss den spisse steinen, eller var det like forbi, ser jeg hun slår på spor. Så finner hun en plastgjenstand.
Det jeg ikke vet, er at både Jørn og Kai Erik har krysset sporet her et sted. Jeg kunne ikke se at Isi strevde med kryss, og hvis hun stoppet litt og undersøkte, tenkte jeg at det var lite fert i bakken pga sola og varmen.
Uansett, Isi gikk spor hun. Fant etterhvert 3 gjenstander.
Jeg visste også at lengre oppe hadde en mann med hund krysset sporet på sin vei opp mot Trollarinda. Kan ikke si at jeg merket så mye til hvor disse kryssene var, eller om vi har fulgt feil spor.. men det vil vise seg når jeg får sporloggen fra Sylvelin.

Etter den tredje gjenstanden gikk vi etterhvert nedover mot stien. På stien visste jeg at det hadde vært folk. Isi ville langs stien men der var det ferske tråkk av turgåere. Jeg tok henne ut på siden av stien og krysset fram og tilbake nedover mot myra og vannet. Etter ca 5 minutt slo hun på sporet igjen og da fulgte hun det fint til slutten. Fant 3 gjenstander. Vet ikke hvor mange det var lagt ut.

Deilig å bade på slike varme dager:

Ingen kommentarer: