torsdag 28. august 2008

Trening på Hardangervidda

Atter en gang tok dio Sør Rogaland turen til Hardangervidda for å trene søk i høyfjellsterreng. Det er vel 12 året vi er her nå. Vi bor på flotte Dyranut Fjellstove, som varter opp med fine boforhold og kjempegod mat. Vi var 17 deltakere i år og vi trener i et flott fjellterreng like i nærheten av fjellstua.

Jeg kjørte oppover onsdag ettermiddag etter jobb. Da jeg kom frem var Gro Elin allerede på plass.
Været var heller dårlig. Tåke og regn, men værmeldingen lover oss bedre vær ;-)
Og bedre ble det. Brukte kun goretexen torsdagen, da regnet det litt. Resten av helga var det knallbra treningsvær!!!! Opphold, mye sol og nok vind.

Kjekt med ny laptop og ICE mobilnett slik at jeg kan oppdatere bloggen underveis :-)

Torsdag fikk jeg og Gro Elin + hundene, oss en deilig tur. Vi gikk mot Bjoreidalshytta. Ca 1 mil gikk vi. Det regnet litt i starten men ellers stort sett oppholdsvær og endel vind. Men det var en kjekk tur og hundene storkoste seg hele turen. Bilder her.

Fredagen var været veldig bra. Sol og skyer om hverandre og litt vind. Ikke så veldig varmt, men man blir varm når man går.
Jeg og Isi var på overværsgruppa. Jeg ville trene på lange overværsøk og gjerne ispedd litt utfordringer. Ghita ble plassert ut ved et vann og vi startet. Da vi kom ned mot vannet, etter ca 30 minutt i søk, slo Isi fint på Ghita som lå laangt over på andre siden. Isi løp til enden av vannet og heiv seg uti...men det var nok for langt å svømme over. Hun jobbet veldig bra og løp hit og dit for å lokalisere Ghita på andre siden. Da jeg dreide og gikk mot høyre siden av vannet føyk hu avgårde. Ut av fertssonen og laaangt avgårde. På andre siden fikk hun igjen ferten og meldte fint på Ghita.

Her er Isi fremme ved figuranten (inni den røde sirkelen):

Se flere bilder i webalbummet.

Her er hun på vei inn med melding:

Andre økta før lunsj ville jeg at Isi skulle få ferten av figuranten etter kun få minutt i søk. Ghita var igjen ute og etter ca 3-4 minutt slo hun fint på ferten og fant Ghita.

Etter lunsj gikk Ghita langt avgårde på andre siden av veien. Jeg gikk bortover mot ei hytte og på andre siden av den, over elva, slo Isi og satte avgårde. Hun var kjempelenge vekke, men jeg visste at Ghita var langt nede ved Vetlevannet. Isi kom tilbake med melding og fikk påvise. Det var ca 400 m bort til der Ghita var, veldig bra jobba!
Så gikk Ghita bort til hytta og skulle sitte på en benk bak hytta. Jeg gikk med Isi bort til veien og inn mot hytta på vindsiden. Isi slo også denne gangen på god avstand, ca 300 m fra hytta. Ghita hadde lagt godbitene oppi et penal og det syntes Isi var veldig kult ;-) Hun liker å borre nesen nedi og "stjele" godbitene... Det kan hun jo ikke gjøre med posene for de spiser hun.... Men de penalene er så solide at det gikk bra! Tror jeg også må kjøpe meg noen slike Krissi. Vi blir "penalgjengen" :-P

Isi på vei mot hytta etter å ha fått ferten av Ghita:

Lørdag var overskyet fra starten men det ble en flott dag med mye sol og ganske så varmt innimellom.
Jeg trente overvær i dag også, men først tok Kai Erik B prøven. Han bestod sporet - GRATULERE!!!

Da det ble vår tur gikk Kai Erik og la seg ved et lite vann. Jeg gikk ca 3 - 4 km innover Nybuheia.
En liten pause langt inne på Nybuheia:

Isi slo på ferten av Kai Erik på nesten 1 km avstand etter ca 1 time i søk!
Hun dro avgårde og var borte en god stund. Kom så tilbake og fortsatte å løpe for å finne igjen ferten. Vi var på baksiden av en stor kolle og Kai Erik var nedi ei dump langt bak denne kollen. Jeg gikk den retningen Isi forsvant for litt siden og plutselig, langs siden på kollen fikk hun omtrent nakkesleng.... Hun fikk ordentlig tak i ferten og jeg kunne se vannet Kai Erik var bak, laaangt borte. Det var ca 700 fra der jeg stod og Isi løp nedover og nedover, nedi ei dump og opp igjen og forsatte mot vannet. Etter en god stund så jeg en svart prikk på andre siden av vannet. Gøy å se i dette åpne flotte terrenget. Veldig fornøyd med jobben til Isi i dag :-)

På bildet er Isi i den røde sirkelen og Kai Erik er der det røde krysset er:

Hun kom også tilbake med melding etterhvert og fikk påvise. Kai Erik filmet nesten hele sekvensen og det blir artig å få sett. Håper jeg klarer å legge den ut her.

Andre økta ville jeg ha to figuranter ute, men ikke gå så langt og avstanden til figurantene var heller ikke så lang som tidligere.
Etter ca 5 minutt i søk fant Isi et musebol.... Hun hoppet opp som en rev og stupte så nedi hullet og jeg så musa hoppe i været og pile under en stein. Isi tok helt av og jeg måtte bruke streng stemme for å få henne med meg. Det ble 1-0 til musa.
Det som var flaks var at hun like etter at hun kom til meg fikk ferten av Frode D. Det var bra tima belønning (mest flaks ja...). Hun løp innover mot ham og ca 100 m fra ham tok hun bittet... Var hun stresset etter musejakten tro... eller hadde hun så bra fert at hun prøvde seg på en snarvei?
Skulle jo selvsagt latt henne gå helt inn og melde etterpå, men Frode hadde fått beskjed om at hun skulle belønnes direkte og jeg glemte å si fra at hun skulle melde...ja, ja får skylde på at det var langt på dag og at jeg var trøtt... ??
Neste funn var på Kai Erik. Vi var ca 300 m fra ham da hun slo kontant og løp avgårde. Her løp hun helt inntil og fikk direkte belønning!!!

Flere bilder her.

Søndag var også en flott dag. Mye sol og betydelig varmere i lufta. Vinden var snudd fra nord/vest til sør/øst. Deilig uten langt undertøy...

Vi hadde kortere dag pga hjemturen. Trening fra 10 - 14, da venter en deilig varm lunsj før turen hjem.
Jeg ville trene lange overvær i dag også. John gikk inn til et vann noen km unna. Vi var oppå et stort fjell et godt stykke unna bilene. Gro Elin var ferdig med sitt søk her oppå toppen. Jeg snakket med Kaare på sambandet, han var ved bilene. Ba ham om å ta på Isi trekanten, bringkobbel og lina og ta henne ut av bilen. Så ropte jeg og hun løp opp til meg på fjellet. Der sparte jeg litt krefter for det var en laaang tur ned for så å gå opp igjen den bratteste bakken vi har i området.
Så startet jeg søket mot John. Gikk ca 4 km. På veien fant Isi igjen ei mus. Denne gangen tapte musa og stillingen er 1-1 ;-)
Etter ca 1 time i søk slo Isi tydelig på lang avstand, ca 4-500 m. Hun løper frem, er borte en stund og kommer tilbake, løper frem igjen, ned til vannet. Ser tydelig at hun kjenner ferten tvers over vannet. Klarer ikke å se om hun er uti vannet. Så bestemmer hun seg for å ta til venstre rundt vannet, ut av fertsbildet. På andre siden slår hun fint opp mot John igjen. Han ligger vel ca 50 m fra vannet. Hun melder og kommer og henter meg. Veldig fornøyd med at hun i dag ikke tar bittet for tidlig selv om hun tydelig har god fert tidlig. Hun løper helt inn og melder. I går fikk hun gå rett i lek og det hjelper også på å gå helt inntil. Spesielt på slike lange overværsøk kan Isi, noen ganger, prøve seg på noen "snarveier" ;-)

Så var det tid for å reise inn til lunsj og så begynne på hjemturen. En herlig langhelg på Dyranut er over, men vi kommer tilbake til neste år!!!