torsdag 19. februar 2009

Spor på slapseføre i Hålandskogen


Snøen som falt tirsdag var nå blitt til en bløt masse... Det har regnet og blitt mildvær igjen...

Onsdag kveld var det sportrening i Hålandskogen utenfor Ålgård. Etter en liten omvei pga en uheldig brøytebil... kom vi oss frem. Flott at John ringte og varslet oss om at veien var stengt :-)

Det var ganske mye og VÅT snø i Hålandskogen. Det var litt yr og ganske mye tåke kom sigende inn etterhvert. Det var skikkelig BLØTT!
John la et spor til Isi og meg. Det kunne ha litt utfordringer ift overtråkking og slikt.
Så gikk jeg ut to sporoppsøk for Ritva og to spor til Bjørn.

Isi sitt spor lå ikke særlig lenge, bare 1.5 time. Det var for surt til å vente lengre og uansett så blir ikke sporene så gamle som de burde være, om onsdagene. Da får vi lage andre typer utfordringer - og det fikk jeg!!

Ved starten sjekket Isi grundig begge veier før hun valgte rett vei. Her så jeg jo sporene i snøen etterhvert, men lot henne jobbe seg ferdig. Hun gikk først rett vei, snudde og gikk andre veien, før hun igjen snudde og da dro hun på oppover lia.

Sporet gikk opp til et lavvoområde som er godt tråkket opp. Tror det er en barnehage som holder til her på dagtid, så her var det sportråkk over alt.
Her måtte Isi jobbe grundig. Jeg hadde ikke sjanse til å se hvor John sine spor gikk, og jeg vet ikke hvordan han hadde gått der oppe. Isi smatt først inn under noen busker og jeg hørte hun spiste noe... kanskje noen av barnehagebarna hadde kastet skorper el lign der...?? Hun tok også en titt inni lavvoen.
Etter hvert fant hun igjen John sitt spor og rett etterpå fant hun en gjenstand, en vinkork.

Så gikk sporet ned på en sti som var tråkket. Hun hadde en liten tur ut på andre siden før sporet fortsatte på stien godt og vel hundre meter kanskje. Også her var det flere tråkk og jeg visste ikke hvilket av sporene jeg så som var John sine (eller om de var John sine, for den del...).
Her hadde hun noen sveip ut på høyre side, før hun plutselig dro utover til høyre...Jeg kunne ikke se noen fotavtrykk, men fulgte på.
Så kom hun mot meg med en av John sine gjenstander :-) Hun har nok gått noe sekundært på dette ferske sporet, for det var ikke alltid jeg kunne se fotavtrykk i snøen. Det var også både mørkt og tåket, samt at det var en smule tett og ufremkommelig, og i tillegg ferskt spor som betyr STOR fart.... Jeg hadde min fulle hyre med å holde meg på beina i den tunge og glatte snøen. Hun fant 2 av 4 gjenstander. Det har jeg sett tidligere også, at når sporet er fersk så finner hun færre gjenstander. Kanskje pga at ferten av sporet er så sterk at den "overdøver" ferten av gjenstanden, eller at hun går noe sekundært på ferske spor og derfor ikke finner gjenstanden. Hun finner alltid flere gjenstander på eldre spor.
Etter ca 1 km fant hun slutten :-)

Her er sporloggen. Det gule er John sitt. Mitt er det lilla. Glemte å ta av sporloggen da jeg var kommet til slutten, så hele turen tilbake er med, samme med John sitt.
Isi har kappet av endel av sporet. Det var nok derfor jeg ikke så spor i snøen noen steder...
Ser ut som om hun fulgte stien lengre enn John, og så fikk hun ferten av sporet hans når han krysset stien igjen.


Ingen kommentarer: