lørdag 10. oktober 2009

Leiteaksjon i Aust Agder

Kl 02.00 natt til lørdag ble jeg vekket av alarmtelefonen. Var heilt i ørska for jeg hadde bare sover i ca en halv time!!.... fikk trykket på "ja, jeg kommer", men fikk ikke helt med meg hvor vi skulle... Sikkert fordi det var, for meg, et ukjent navn ;-) Måtte ringe Paul og høre slik at jeg kom meg avgårde i rett retning.

Møtte Paul, Krissi og Sylvelin på statoilen på Ålgård og så la vi ut på den lange turen mot Evje. Det var snø over fjellet fra Suleskar og til Brokke, og siden jeg var eneste med vinterdekk, kjørte vi over fjellet ved Tonstad heller.
Turen gikk greit, bortsett fra at jeg holdt på å kjøre på en elgkalv... jeg så den ikke, så bare en skygge som fòr like ved siden av bilen, men Krissi, som kjørte bak meg så den. Den skatt til av bilen min og datt i grøfta (heldigvis), så løp den over veien og over på andre siden. Jeg trodde at skyggen var en hare eller noe lite dyr, helt til vi hadde en tissepause oppå fjellet og Krissi fortalte hva det var. Puhh.. godt det gikk greit med kalven (og meg/bilen).

Vi var fremme i Byglandsfjord litt over kl 06 og det var fremdeles mørkt. Da hadde vi kjørt i ca 3.5 time.
Etter litt info i ko gikk vi i søk. Hadde søkt i ca 10 minutter da Paul kom på sambandet og sa at dama vi leita etter var kommet tilrette av seg selv :-). Det er alltid hyggelige nyheter!

Vi slappet litt av i ko og spiste litt, før vi kjørte hjemover igjen og nye 3,5 time ventet oss.
Det var et nydelig høstvær, og i morgenlyset, med tåka liggende over vannene, var det en fin tur over fjellet.
Etterhvert begynte vi å se oss om etter et sted å lufte hundene. Akuratt fra da og videre var det ikke noe særlig terreng. Stupbratte fjell eller marker fullt av sauer. Like før Helleland fant vi imidlertid et sted som så rimelig greit ut.

En liten tur på Terland:


Der var ei nydelig steinbro over elva, og det viste seg at dette var en såkalt "klopp" - dvs ei bro bygget av steinheller. Den var Nord Europas lengste og best bevarte "klopp" (steinhellebro). Der var ei tavle med info altså, vet jo ikke alt dette... :-)
Den heter forresten Terland klopp og er endel av kulturminneåret 2009. Den ble laget tidlig på 1800 tallet...

Nydelig bro:


Turterrenget innafor broa var ikke allverden, mest sau og bønder (og de har en dårlig klang hos hundefolk her i distriktet for tiden...). Se her og her.

Kjørte videre hjemover og var litt våknere nå. Dessverre måtte søket vi skulle hatt i vannet (med dykkere og båt), utgå i dag, siden vi ble så sene hjem. Men dykkerne lovet oss å stille opp en annen gang :-)

Hadde nå litt god tid og var ikke så trøtt lenger... og gikk derfor innom Magneten sport på Ålgård. Det er jo aldri gratis... Kjekk butikk og medlemmer i NRH får noen % rabatt der, så jeg "sparte" kanskje litt allikevel, egentlig!
Kjørte også innom Sviland og retrieverklubbens brukstrening. Fikk gått en tur til med Isi og pratet med retrieverfolka og søstera mi :-). Deilig å sitte og slappe av i sola, men Isi tuslet rundt og hun tok seg til og med noen turer på egenhånd. Noen hadde gått spor med pølsebiter i, i nærheten, og Isi rensket terrenget/sporet for de gjenglemte pølsebitene... he..he.. Det er jenta si det (som er konstant sulten..), vi skal ikke ha mat liggende å slenge i skogen vel...?
Men måtte til slutt "bite i det sure eplet" og innse at jeg burde komme meg hjem og sove... selv om det var strålende SOL!!!
Uhhh.. kjedelig å måtte trekke innendørs når været er så bra OG til og med dra persiennende ned, slik at det ikke ble så LYST i stua... Så slokna jeg i sofaen og sov noen timer ;-)

Ingen kommentarer: