lørdag 30. januar 2010

Snøspor og bålkos på Sviland


I dag var det felles ettersøkningstrening på Sviland. Veien opp var imidlertid en smule ujevn, med høye iskanter, glatt og veldig "sporete". Den "hekkans" snøen altså... Nå vil eg ha barmark og vår!!!
De som hadde høye, 4-hjulstrekkere (+ Ola og meg = gi gass og håp det beste...) kjørte opp. De andre parkerte nede ved asfaltveien og brukte grusveien ("skjøytebanen") oppover som midtlinje.
Jeg kom litt sent. Er enda ikke helt kvitt forkjølelsen og har fremdeles vondt i halsen, men Isi må jo luftes litt og hun har vært inne nesten hele uka også pga en sprukket klo... så jeg hadde litt dårlig samvittighet for enda en innedag. Derfor dro jeg til Sviland i 12 tiden.
La først et spor til Isi og gikk en liten tur med henne. Så hadde vi en koselig lunsj med bål og pølser:






Her er en vassekte "jervensheik", nettopp ankommet fra Puerto Rico (derav den "uforskammende flotte brunfargen"):


John og Krissi fikk en forsinket A festgave av Ghita. Hver sin fleccevest med brodert bilde av hunden bakpå - nydelige var de, som alltid Ghita! De siste årene har Ghita brodert et flott bilde av hunden til de som A godkjenner ;-)

I to tiden gikk vi sporet. Isi var rimelig klar og dro som et lokomotiv... Hun har ikke gått spor siden oktober, tror jeg ;-)
Tror hun var rimelig fornøyd med å få jobbe litt, det har blitt lite trening og også denne uka lite tur... Med potesokk på var vi imidlertid klar. Kloa lukker seg fint rundt nerven og den er ikke synlig lengre. Men hun får nok gå med potesokk enda en stund så det ikke går opp igjen.


Det gikk bra frem til grusveien innover mot vassvik. Jeg hadde krysset den. Her brukte hun tid på å finne sporet igjen. Her hadde jeg gått på veien, dvs det var isdekke og det så ut til å være vanskelig å finne ferten av sporene mine. Men etter noen minutt med "hurtigsøk" i stadig større sirkler (og rett før jeg tenkte at NÅ må jeg hjelpe henne videre) var det som om hun plutselig skrudde på "roligsøk" knappen. Og da fant hun ivertfall deler av sporet mitt.
Hun gikk ikke nøyaktig her, men hun fant retningen jeg hadde gått og dro den veien. Der jeg hadde vinklet ut i skogen igjen, fant hun enkelt og så bar det videre. Hun fant 3 av 4 gjenstander og på 2 av de måtte hun virkelig jobbe for å lokalisere dem. Jeg hadde trådd dem ned i snøen og hun sirklet og sirklet før hun tilslutt klarte å lokalisere og apportere dem, bra jobba.

"Eg fant ein kork... gi meg pølse da vel..."


Slutten gikk det også fint å finne, en boks pølser og et nytt "pipe-ekorn", som så ganske naturtro ut, bortsett fra merkelappen bak:


Etter treningen kjørte jeg innom Kvadrat... skulle bare ha en liten "dings" til dekkenet til Isi. Der var så mye folk at det var vanskelig å få parkert... Usj.. eg synes ikkje det e kjekt med sånne store kjøpesenter på lørdagane. Det var ekstremt møje folk inne og. Men må man, så må man. Det var godt å komme seg ut derifra ivertfall. Skjønner ikkje at folk kan trives med å gå og "slenge" (og handle) i slike "stimar"?

Ingen kommentarer: