mandag 4. april 2011

Årets første orienteringstur

Gro, Nina og meg + hundene, tok årets første orienteringstur på søndag. Det var kjekt å treffe Nina og Bina (jaktlabrador) igjen og de tre hundene koste seg skikkelig på langtur :-)

Nina og Bina:

Vi valgte ut kartet "Kubbetjønn" fra kartpakken "Skogsgauken". Det var en søndag med riktig fint vårvær, litt sol og ca 12 grader, så parkeringsplassen ved Dalsnuten var stapp full og vi brukte litt tid på å finne parkeringsplass.
Det var kjempemye folk ute, så vi bestemte oss raskt for å ta de postene som lå mest utenfor stinettet.
Vi startet med å gå oppover veien mot Fjogstad, men raskt tok vi inn i terrenget og fant første post. Så videre oppover mot Bjørndalsfjellet, men vi tok av før vi var oppe og fant flere poster innover i heia. Flott oppå her og har ikke vært akkuratt her tidligere. Det er det kjekkeste med disse turene, vi finner "nye" turområder :-))  Tiden går også veldig raskt og da vi var ferdige hadde vi vært ute og gått i nesten 4 timer og funnet 9 poster.  Fra en post til neste tok vi "snarveien" nedover et skar. Det var bratt (se "profilbilde" av turen), men det gikk fint. Ingen særlig sti, men et lite sauetråkk var det hvis vi la godviljen til.

Her er sporloggen:

Profilbilde, vi gikk lengre enn det viser for gpsèn teller ikke høydemeter:

Nina og Gro studerer kartet:

Utsikten mot Dalsnuten, hvor det var rene folkevandringen:

Gro fant en post som var falt utenfor kanten, og hun setter "livet på spill" for å hente den opp:

Her belønnes Bina for å ha touchet posten med snuten (og Isi får en godbit også...for hun har skjønt at når Nina roper BRA! til Bina, så kommer det godbiter ut av lommen...). Ganske kult at Nina har lært Bina en kommando " finne posten" - hun løper framover og dytter til posten med snuten før hun returnerer til Nina:

Kjekt på tur:

Vi hadde en liten pause: