mandag 5. august 2013

Første asfaltspor med "fremmed" sporlegger

Søndag møttes noen for å gå spor på parkeringsplassen ved Kvadrat. Jeg gikk først ut et spor selv, med to vinkler. Det ble ca 100 m. Må stoppe henne i vinklene, men hun kommer innpå igjen.
Tror det blir viktig å få henne igang med litt myke vinkler.

Til nå har spora stort sett gått rett fram. Det er trinn 1 i boka til SWDI. Når hunden kan spore 100 m rett fram på asfalt, uten å ta opp hodet eller vinkle utav sporet er de klare for trinn 2. Så jeg vil ha etpar 100 meters spor til, på asfalt, for å sjekke at vi virkelig har trinn 1 nivået inne.
Trinn 2 er overganger mellom ulike terreng. Så skal jeg følge boka bør jeg begynne med overganger nå, ikke vinkler. Har prøvd en gang og det gikk rimelig bra. Det står i boka at vinkler bør vente til etter overgangene går bra, så kanskje jeg venter litt til...
Hun fortsatte også å spore tilbake til bilen, der jeg hadde gått, så jeg lot henne få litt lengre spor. Fikk belønnet det også - klikk og godbit!
Legger også merke til at våt asfalt er lettere enn tørr asfalt. Og i solsteiken er det ennå verre... Så regn er helt ok noen dager :-)))

Men fremmed sporlegger har ikke Emma hatt tidligere. John la ut et rett fram spor på ca  30 -40 m. Det gikk veldig bra! Som om jeg skulle gått det ut selv.

John gikk ut et til. Da var hun litt mer ukonsentrert og fant ting å plukke opp, bla en tutt, noe papir ol... Så jeg måtte ned litt med hånda for å minne henne på hva vi holder på med. Vanligvis stopper jeg bare og hun kommer igang igjen selv. Men når hun sporet, var det ikke forskjell på de jeg legger selv og Johns.
Til slutt fikk hun et spor som hadde ligget 20 minutt. Så mye har ikke asfaltsporene ligget tidligere. Grusspor har ligget opp mot en time. Dette sporet hadde også to myke vinkler. Det gikk veldig greit, måtte stoppe henne i første vinkel men i andre gikk hun mer selv, men jeg må stoppe opp når hun går utav vinkelen men hun fant sporet raskt igjen selv.

Hun ble 5 måneder på søndag og vi "feiret" ved å trene litt søk og apport, samt lek med skinnet og så disse asfaltspora senere på dagen!

Hopp og sprett:

Apporterer stordummyen:

Bra drag i skinnet nå:

Fant tennisballen:

Ingen kommentarer: