torsdag 29. august 2013

Trening på Dale

Onsdag var lag 2 på Dale. Mens noen gikk ut spor, gikk Cecilie og jeg litt asfalt/grusspor. Emma fikk et på grusen først, i buer. Det var vanskelig å se hvor jeg hadde gått og da sliter jeg litt altså...
Og Emma drar ivei og drar forbi "svingene". Innimellom holder hun et bra tempo og følger sporet.
Et til på asfalt etterpå, som gikk ganske bra. I vinklene står hun av og til litt, klynker litt, vil fram, men hun får ikke gå framover før nesen er ned i bakken. Her var ca 5-6 vinkler. Det går framover ift vinklene på hardt underlag. Da jeg belønte og vi var ferdige, tok hun opp sporet igjen og fulgte det tilbake over gressplenen + 2 vinkler der og bort til bilene. Belønte det også. Ser vinklene på gresset var mye enklere å ta enn på hardt underlag. Og hun er et rivjern i sporet - hun VIL VIL VIL framover og drar i lina... og det er ikke lett å holde henne igjen. Snart må jeg over på eldre spor og satse på at draingen da avtar...

Det var jo rundering vi skulle trene og da sporleggerne var kommet tilbake fikk vi startet. Den ene figuranten lekte med tennisballene, som gikk veldig bra. Den andre fikk med godbiter. Vi startet med lyd og Emma løp langt bak figuranten... Fant ham til slutt og fikk leke :-)
Jeg går ut og mens hun er opptatt med leken, er hun ikke opptatt av meg eller når jeg kommer, veldig bra!
Neste side fikk hun ikke lyd og løp ut og fant godbitfiguranten. Vi tok henne med halveis inn og fikk en fin passering. Nå løp hun litt for langt til ene siden så hun fant ikke figuranten med en gang. Jeg gikk litt utover for å se hvor hun ble av og da kom hun mot meg. Da hun så meg tverrvendte hun og løp utover igjen. Ville heller finne figuranten enn å komme til meg... Men til slutt kom hun da jeg satte meg på huk. Vi fikk et klapp fra figuranten og han var ikke rett ut der jeg sendte og var også litt langt ute, nesten på 60 m. Nå fant hun ham og han ble med inn, slik at det ikke skulle bli så mye spor der ute når figuranten flytter seg framover.

Bilde fra Vigreskogen:


Det er ikke så lett å løpe rett utover her som det er mye mer hauger/vegetasjon enn hun er vant med, så jeg tok en blanding av påvirkning (lyd og syn) og ikke påvirkning. Har begynt å snu henne vekk litt, etter påvirkningen og det funker fint. Hun lekte intenst med tennisballene, kun på helt siste slaget ( det 10ènde) kunne vi se at hun begynte å bli litt trøtt... og det var ikke rart, for hun hadde innimellom noen slag der hun ikke fant med en gang, men løp og løp og løp...
Hun gjorde i alt 11 funn med kjempestor iver og det er en sann glede å trene med denne lille, flinke "frøken fres"  :-)

Neste gang skal jeg ha litt  "flying"trening igjen og kombinere det med å av og til hente ute hos figuranten. Må nok også trene på å komme til meg på midtlinja, ikke bare løpe rett over (når hun har litt vel stor avstand på passeringene). Alle sånne små delmomenter trenes på og forhåpentligvis sys de til slutt sammen til en skikkelig bra runderingsøvelse.

Ingen kommentarer: