torsdag 22. august 2013

Rundering uten påvirkning

Onsdag var runderingsgjengen igjen i Vigreskogen. Denne kvelden ville jeg gå ut til Emma når hun gjorde funn og ta henne med inn til midtlinja.
Vi startet med at 2 figuranter løp inn i skogen mens Emma stod ved bilene og så på... Hun ble ikke alltfor gira heldigvis, men viste stor interesse da vi litt etterpå gikk innover.
Første figurant var ute på 50 m og helt i skjul. Emma virket veldig klar og ville gjerne løpe ut så jeg slapp henne uten noen påvirkning. Og hun gikk beint utover og fant figuranten så lett som bare det! Det var veldig bra, Emma er virkelig et naturtalent! Jeg må virkelig passe på å ikke gå for fort fram altså, det er jo veldig lett å gjøre når alt "går på skinner"... Hun er bare 5 måneder og det må jeg ikke glemme. Det er viktig å bygge "grunnmuren" (grunntreningen) skikkelig solid, ellers kan det lett slå sprekker eller rase sammen senere i utdanningløpet. Men for et bruksemne hun er, veldig arig å få trene en slik hund.

Marie lekte med to tennisballer og det gikk også veldig fint! Emma var gira og løp etter ballen, tok den og kommer nesten helt inntil henne igjen. Jeg løp ut og Emma tittet litt på meg første gangen... Litt sånn: "Hva gjør du her...?"
Figuranten brukte god tid på leken, for å gi henne erfaring i at man kan være lenge hos figuranten, også på runderingen. Så tok jeg henne med inn. Da vi var kommet nesten inn snudde hun seg og så Marie som beveget seg framover i terrenget... Jeg glemte å si at hun måtte være der hun var, til jeg fikk sendt Emma over på andre siden.
Dermed ble hun veldig fokusert på den siden igjen, og jeg ba Gry, som var på høyresiden, om en liten lyd. Da løp hun raskt ut og fant henne, på ca 30 m pga det tette terrenget akkuratt her. Men hun var helt i skjul. Også her lek med kong og ball, veldig bra!
Tok henne med inn og sendte uten påvirkning på neste side igjen. Og slik fortsatte vi, uten påvirkning og figurantene ute på 50 m og liggende på bakken, skjult av vegetasjon eller trær.
Viktig at hun ikke ser noen nå (ivertfall ikke før hun er helt nært dem), slik at hun må bruke nesen/søke. På ene siden fikk hun litt hjelp av vinden når hun var kommet til ca 30 m men ikke på andre siden. Det ene slaget var hun laaangt bak Gry som lå på 50 m, men hun gir seg ikke og fortsatte og lete. Hun likte veldig godt da figurantene løp litt fra henne og kastet ball og så snudde og løp andre veien. Flott med så flinke og spreke figuranter!
Jeg gikk ut på hvert slag. De siste to - tre funna (av i alt ca 8) fikk hun også godbiter fordi hun begynte å bli litt sliten i leken/ikke like intens lek, så jeg ville ikke at de skulle leke da og godbit er også helt topp!!!

Jeg vil framover veksle på å
- Gå ut å hente henne og starte henne fra midtlinja
- Rope inn og trene passeringer
- Gå ut og hente henne og ta med figuranten halveis inn, figuranten holder henne og jeg går ifra og vi får trent på passeringer også


Isi fikk et spor bare. Hun hadde fått laserbehandling litt tidligere og tar det litt "isi" rett etterpå. Hun er litt stivere i kroppen og laserbehandling hjelper på dette. I tillegg skal hun nå få "seniorfor", et spesiellt for de med stive ledd... så selv om hun ikke er halt eller så stiv, får hun begynne på dette nå.

Ellers så har jeg begynt å jobbe igjen. Jeg har ikke jobbet siden 26 april, så det var litt rart å begynne igjen...
Men de to første ukene, jobber jeg 50% og går halve dager. Det er veldig greit, både for min del og ikke minst for Emma som får en gradvis tilvenning til å være mer hjemme alene. Jeg har jo trent på det ganske ofte helt fra hun var ca 3 mnd, startet med en liten stund, så lengre og lengre. Det ble noen ekstra handlerunder innimellom ja.
Til nå er det lengste hun har vært alene, 4 timer. Det har gått veldig fint, ingenting ødelagt. Hun har tatt Isi sine gode vaner. De ligger i stua og slapper av når jeg går opp trappa og ut, og ingen følger etter meg opp trappa. Når jeg kommer hjem er Emma eller begge to kommet opp og ligger i kurvene sine på gangen oppe, der jeg kommer inn. Det er helt rolig og det eneste som er "ødelagt" er den tomme eska jeg legger ut (f.eks en tom eggekartong) som Emma kan få bite i...
Får krysse fingrene for at dette fortsetter. Selvfølgelig hjelper det at Isi er der og at hun er rolig/sover.
Neste uke økes tiden til maks 5,5 time og uka etter det begynner jeg fullt igjen og blir borte 6 eller 7 timer. Heldigvis bor jeg så nært at jeg er hjemme 5 minutt etter at jeg går fra jobb :-)

Morgentur før jobb:


Ingen kommentarer: